Laestadianer eller någon annan som vet?
Sitter och funderar... har många frågor men ingen som kan besvara de. Det är så att vi blivit bortbjuda till ett nygift par som vi inte sett på flera år när de fick veta att vi inte var gifta var vi inte välkommna längre. Vi levde i "synd" och inte enligt bibeln. De bor flera mil bort och vi skulle ha sovit över hemma hos de. De är för övrigt Laestadianer och det enda jag vet om deras tro är det jag hittat på google. Hoppas det finns någon där ute på webben som kan berätta mer för mig...
Mina frågor:
Jag trodde att om jag och min sambo inte var gifta var det något som isf (om det nu finns någon gud) skulle drabba mig och min sambo och inte de 2?
Det är väl inte deras fel att vi inte är gifta?
Eller kan de bli drabbade av olycka på något vis om de låter oss sova över?
Om det är så respekterar jag såklart deras tro, men om det inte är så känns det som att de förösker "uppfostra" mig och min sambo på något vis. Vi respekterar deras tro och kärlek, varför kan de inte respektera vår på samma vis? Det gör mig ledsen och besviken...
Vidare:
Stämmer det verkligen att de/ni inte har gardiner, tv, stereo, smycken och färgglada kläder? (osb inte mina fördommar: googlat)
Om man inte får ha tv så antar jag att dator är helt uteslutet. Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig med mina funderingar ändå....
Detta låter nämligen inte som mannen vi lärde känna för några år sedan som var en riktig suput i sina unga dar.