• Anonym (fundersam)

Laestadianer eller någon annan som vet?

Sitter och funderar... har många frågor men ingen som kan besvara de. Det är så att vi blivit bortbjuda till ett nygift par som vi inte sett på flera år när de fick veta att vi inte var gifta var vi inte välkommna längre. Vi levde i "synd" och inte enligt bibeln. De bor flera mil bort och vi skulle ha sovit över hemma hos de. De är för övrigt Laestadianer och det enda jag vet om deras tro är det jag hittat på google. Hoppas det finns någon där ute på webben som kan berätta mer för mig...

Mina frågor:
    Jag trodde att om jag och min sambo inte var gifta var det något som isf (om det nu finns någon gud) skulle drabba mig och min sambo och inte de 2?
    Det är väl inte deras fel att vi inte är gifta?
    Eller kan de bli drabbade av olycka på något vis om de låter oss sova över?
    Om det är så respekterar jag såklart deras tro, men om det inte är så känns det som att de förösker "uppfostra" mig och min sambo på något vis. Vi respekterar deras tro och kärlek, varför kan de inte respektera vår på samma vis? Det gör mig ledsen och besviken...

Vidare:
    Stämmer det verkligen att de/ni inte har gardiner, tv, stereo, smycken och färgglada kläder? (osb inte mina fördommar: googlat)
    Om man inte får ha tv så antar jag att dator är helt uteslutet. Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig med mina funderingar ändå....

Detta låter nämligen inte som mannen vi lärde känna för några år sedan som var en riktig suput i sina unga dar.

• Svar på tråden Laestadianer eller någon annan som vet?
  • Anonym

Fundamentalister respekterar INTE andras livsval!

• Anonym (fundersam)

Anonym - förlåt mig du använder ord som jag inte ens förstår

• Häxan Jia
    Anonym (fundersam) skrev 2007-07-02 01:22:35 följande:
    Anonym - förlåt mig du använder ord som jag inte ens förstår
    googla på fundamentalist då
    *Stolt SLAMPA *
  • Anonym (fundersam)

så stava ja fel oxå. typiskt *öppnar nytt fönster på seg dator*

• Dorian Ertymexx

En del sekter i olika religioner menar ju att synd kan smitta, eller att man kan frestas av att umgås med syndare.

En kompis som blev Vittne rensade sitt hem med tanken "är detta något jag skulle vilja att Jesus fann i mitt hem." Litet så, tror jag.

Och, jag vet att de menar att gardiner är "djävulens kalsonger", dvs att man döljer synd bakom dem.

• Anonym (fundersam)

Dorian Ertymexx -

Det gör mig oxå besviken. det är ju inte så att vi skulle supa oss redlösa och ha orgier i deras vardagsrum
    En helg kan man väl "hålla upp" Nej nog skämtat, du menar alltså att nutidens laestadianer inte heller har gardiner?
    Vad skulle jag isf prata med hans fru om? ^^ Tusan jag kan inte sluta skämta beror nog på sömnbristen. Men djävulens kalsonger låter ju inte direkt som ett "modernt" uttryck...

Detta är alltså inget skämt. Jag är bara så otroligt nyfiken vad de tror om mig och min smabo egentligen
    Vill ju inte att de ska se ner på oss vi är ju bara "vanligt" folk

• Dorian Ertymexx

Anonym (fundersam) skrev 2007-07-02 01:33:43 följande:

Dorian Ertymexx -Det gör mig oxå besviken. det är ju inte så att vi skulle supa oss redlösa och ha orgier i deras vardagsrum En helg kan man väl "hålla upp" Nej nog skämtat, du menar alltså att nutidens laestadianer inte heller har gardiner?Vad skulle jag isf prata med hans fru om? ^^ Tusan jag kan inte sluta skämta beror nog på sömnbristen. Men djävulens kalsonger låter ju inte direkt som ett "modernt" uttryck...Detta är alltså inget skämt. Jag är bara så otroligt nyfiken vad de tror om mig och min smabo egentligen Vill ju inte att de ska se ner på oss vi är ju bara "vanligt" folk
  • Dorian Ertymexx

Anonym (fundersam) skrev 2007-07-02 01:33:43 följande:

Dorian Ertymexx -Det gör mig oxå besviken. det är ju inte så att vi skulle supa oss redlösa och ha orgier i deras vardagsrum En helg kan man väl "hålla upp" Nej nog skämtat, du menar alltså att nutidens laestadianer inte heller har gardiner?Vad skulle jag isf prata med hans fru om? ^^ Tusan jag kan inte sluta skämta beror nog på sömnbristen. Men djävulens kalsonger låter ju inte direkt som ett "modernt" uttryck...Detta är alltså inget skämt. Jag är bara så otroligt nyfiken vad de tror om mig och min smabo egentligen Vill ju inte att de ska se ner på oss vi är ju bara "vanligt" folk
    Det där om kalsonger lärde jag mig i högstadiet tror jag, så det var ett tag sedan. Men jag tror inte att de blivit mindre fundamentalistiska. Det är ju litet som med Knutby och andra sekter, man håller sig till stränga lagar och förordningar i tron om att det ska leda till frälsning. Är man litet elak kan man kalla det för masstvångstankar, men egentligen är det bara varianter på vad vi också sysslar med i vår "vanliga" kultur.
  • Anonym (fundersam)

Dorian Ertymexx - tycker du jag ska ge upp hoppet om att någon laestadian har dator och är connected till det för mig stora världsaltet internet?

Ville verkligen få svar på mina fårgor. Annars kommer jag ju börja tro att det är som det står på google:
    Att de helst av allt inte ens pratar med varandra hemma. Det låter ju hel knasigt... kan ju bara inte stämma. Jag förtsår isf inte vad de gör hela dagarna utan teknik och kommunikation.
    Vill verkligen oxå hitta en annlening till varför vi inte var välkomna hem till de. Vi är ju samma perosner nu som om vi vore gifta... Skulle ju kunna ringa nästa vecka och säga att vi gift oss. Bara för att få se om de har gardiner hemma...

Svar på tråden Laestadianer eller någon annan som vet?