• eunyoung

tips för att lägga om sår på Katt

jag behöver tips på hur jag ska lägga om ett sår på min katt. han har ett sår under hakan/ på halsen. det rinner från det men blöder inte. han har haft tratt men den var jag tvungen att ta bort för han fick skavsår runt halsen av den (= mer sår).
    men även med tratt så kom han åt att klia sig.

Jag är ensam hemma med sonen och har inget körkort så jag har ingen möjlighet att ta katten till veterinär just nu. (känner ingen med körkort som kan skjutsa mig heller och det går inga bussar dit).
    Jag har så fruktansvärt dåligt samvete för att jag inte har möjlighet att åka iväg med katten just nu men det går bara inte
    finns det någon som har nått bra förslag på hur jag ska lägga om såret i någon dag tills jag får hem någon som kan skjutsa oss till djurkliniken?

• Svar på tråden tips för att lägga om sår på Katt
  • Familjen P

Är det ett ytligt sår eller en glipa?

• eunyoung

det är ett ytligt sår. typ skavsår.
    jag har försökt titta så noga jag kan och jag kan inte någon reva i huden eller nått sånt.

• Familjen P

Tvätta och om katten kan låta det vara så låt det lufta. Annars får du lägga en kompress och lägga ett bandage för att kunna ha tratt. Kommer katten åt trotts tratten är det förliten.

• eunyoung

jag tvättar såret morgon och kväll med Klorhexidin. men tyvärr slickar han på såret. inte så mycket men tillräckligt för att det inte riktigt ska få tid att läka ut helt.

han kommer åt att klia sig trots tratten (men inte slicka) för den glider upp och då är såret på "fel sida".
    kanske är så att den är för liten alltså.

tack för rådet

• Familjen P

Såret sitter långt ner? Bandaget ger ett visst skydd men du får vackta så att han inte kliar bort det.

• eunyoung

om man skulle jämföra på en människa så skulle det nog sitta från mitten på halsen till ner mot nyckelbenet.
    såret i sig är inte riktigt lika stort utan det mesta ser ut som hårlös hud.

• Familjen P

Då hjälper nog inte en större tratt... Katten måste ju kunna gå också...

Vår katt behövde vi vakta ett par dagar, sedan hade hon accepterat både tratt och bandage. Lycka till.

• eunyoung

tack så jättemycket för rådet

• tjugofem

Man kan också tvätta med kamomillte. Funkade jätte bra på vår ena katt. läkte på nån dag.

• eunyoung

tjugofem: tack för tipset. ska pröva det.
    såret hade nästan helt läkt i förrgår men så klöste katten på det och nu är vi tillbaka på ruta ett igen. (kan inte sätta tratt för det var av den han fick såret från början)
    men, men...ser mycket finare ut så jag är försiktigt hoppningsfull

Svar på tråden tips för att lägga om sår på Katt