• Fiaflopp

Bålgetingar?

Är de fridlysta??
    Någon sa det till mig igår då vi hade en sån äcklig,vidrig hemsk flygande STOR sak på balkongenFörvånadGråterLedsen

• Svar på tråden Bålgetingar?
  • Helena28

Kan jag väl knappast tänka mig.... Det är bara å döda den.
    Dom är väl farliga???

• Just A Girl

Ett bålgeting stick är mycket värre än ett vanligt getingstick, har aldrig hört något om att de skulle vara fridlysta.

• Fiaflopp

Nej jag kunde tänka mig at det inte var så,men FY så läbbiga dom är,jag som är livrädd för vanliga små getingarLedsen

• Fiaflopp

vågar inte ens kolla på den länken om det är nån bild på dem...bläää

• birdies

Bålgetingen är betydligt fredligare än andra getingar och bin och den är till och med svår att provocera. De har betydligt svagare gift än tex honungsbiet (2-15 ggr svagare, uppmätt på labb) och skillnader i uppbyggnad av gadd hos bi och getingar gör också att de sprutar in betydligt mindre gift än bin gör. det är bara överkänsliga personer som behöver vara försiktiga (och då ffa för vanliga getingar och honungsbin). Otroligt så många som faktiskt fortfarande tror att ett stick av bålgwting är värre!

Den är värmeälskande och finns därför inte så långt norrut (uppsalatrakten tror jag är gränsen (man brukar säga 63 breddgraden). Den har minskat kraftigt i hela Europa och är hotad och med på rödlistan. Så döda inte dem för allt i världen utan släpp ut dem och dra nytta av att det faktiskt tar vanliga getingar som är ett mycket större problem för människor.

• SweetStarAngel

Bålgetingar är fridsamma till skillnad mot vanliga getingar. Som getingallergiker är jag mindre rädd för dom än de små j*klarna. Skulle aldrig ha ihjäl en bålgeting om jag inte var tvungen

Lycklig fru, mamma och hundägare
  • birdies

SweetStarAngel skrev 2007-07-17 22:36:19 följande:

Bålgetingar är fridsamma till skillnad mot vanliga getingar. Som getingallergiker är jag mindre rädd för dom än de små j*klarna. Skulle aldrig ha ihjäl en bålgeting om jag inte var tvungen
    Härlig att höra! Tack för den inställningen. Dessutom hjälper ju bålgetingen alla som är rädda för getingar genom att ta våra andra mindre getingarter.
Svar på tråden Bålgetingar?