Hund som fäller hår!
Min valp på 9 månader fäller mängder med hår, kan det vara fodret eller att han håller på och bli könsmogen? Någon med bra idéer?
Min valp på 9 månader fäller mängder med hår, kan det vara fodret eller att han håller på och bli könsmogen? Någon med bra idéer?
Han kanske tappar valppälsen!? Vad är det för hund?
Är en blandras, han tappade sin valppäls när han var ungefär 4,5 månad så det är inte det heller... är lixom den vita underpälsen som lossar.
Har du bytt foder? Vad får han? HUR mycket fäller han? Har han kala fläckar? Om du inte ändrat på något (eller han är sjuk) så är det säkert bara sommarpälsen som vill fram.
Jag har inte ändrat foder utan haft samma foder till honom hela tiden. Är nåt vanligt foder man köper på Coop, minns inte vad det heter.
Han har inga kala fläckar och mängden han fäller, hm, svårt att beskriva men borstar man honom med en karda så är kardan fort full. Ligger han i soffan på natten så är soffan täckt med hår på morgonen.
Kanske är det sommarpälsen men jag tycker bara det är lite sent. Sommaren är ju snart över
Ifall det är en ulliga pälsen som han lossnar så är det säkert vinterpälsen som lossnar. Unga hundar kan tappa pälsen på lite konsitiga tider. Min tik som iofs är 4 år nu har alldeles precis slutat tappa vinterpälsen. Ifall det är en tik så brukar de ju även tappa mycket päls i samband med löp.
Det här är en hane, men jag får ge det lite tid.. Hans årstidsklocka kanske inte är ordentligt inställd än
Ayya: antagligen är det så. Vår tik tappade vinterpälsen mitt i vintern när hon var riktigt ung!
Oki, vi får se om det slutar snart, hatar att dammsuga.
Kan vara maten men min golden tik tappar päls nu, dom tappar päls på sommaren och på sen vintern samt en gång på hösten vet dock inte hur din hund gör.. Men stress och mat kan ha mycket med pälsen att göra.. biligt foder kan sätta sig på pälse hos visa hundar
Håller med, det är nog sommarpälsen som vill fram.
Jag har bl a en kastrerad tik som just nu fäller av sig vinterpälsen och det är till största del underullen som ryker.
Du får lägga en filt/handduk i soffan
Jo, en filt är ju ett bra tips. Annars får jag be maken sköta dammsugaren
Hu ja springer med dammsugaren titt som tätt nu tycker jag fast hon fällde i våras men nu har vi hundhår överallt igen men men ska väll inte klaga förmycket vill man ha hund får man inte vara för pedant då är det lätt att man städar ihjäl sig
Man kan ge dem B 12 tableter eller pulver så ska dom inte fälla lika mycket läste jag i härliga hund...
Vad är det för blandning, vilka raser den har i sig spelar ju stor roll.
Kanske jag också ska testa vet att min syster testat det på sin ena golden tik och det funkar många hundar som tappar päls nästan jämt har för lite B 12... kan saknas sånt i maten eller så.
Ett tips! Skaffa mopp med pappersduk på. Går snabbt och enkelt att få bort hundhåren med. www.sini.fi/svenska/index.htm
Du får nog räkna med att hunden kommer att fälla, schäfer fäller ordentligt, men som sagt du kan ju prova Vitamin B samt nått annat foder. Men hår får du allt räkna med. skaffa en kam eller en sliten gammal bågfil perfect att få bort underhår med, super.
från golvet alltså, inte från hunden