• anna tin

Maskerad, hjälp!!!

Min pojkväns brorsa fyller 21 i januari nästa år och att fylla 21 här i england är en stordag. Det är prat om att han ska ha maskerad fest, vilket får mig att må jätte dåligt.. Jag har i hela mitt liv avskytt att gå på maskerad.
    Jag tycker det är väldigt jobbigt att bara gå på vanlig fest. Jag är extremt jätteblyg och varje gång det är nån fest eller släktmiddag vill jag bara bort därifrån, vill bara hem och jag sitter bara där alldeles tyst, har svårt att prata och vara social. Men nu när det är snack om att det ska va maskerad känns det ännu värre. Min pojkvän har ju självklart frågat vad jag ska gå som och jag har svarat att jag inte ska klä ut mig alls.. men då säger han bara att det ska jag visst det och om du inte gör det så får du inte komma. Han förstår inte hur jag känner, han förstår inte att jag verkligen inte vill klä ut mig.
    Vet inte vad jag ska göra nu. Nån som har nåt förslag?

• Svar på tråden Maskerad, hjälp!!!
  • AnneSophie

Men varför vill du inte klä ut dig?
    Jag kan tycka att om man som du är extremt jätteblyg så borde en maskerad, där alla i princip ser ut som knäppgökar, vara mindre läskig än en vanlig fest.
    Ta en sväng om maskeradaffären och kolla efter något som du kan känna dig fin i. Man behöver ju inte vara utklädd till en frukt eller kanin liksom.

Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir äldre' har faktiskt rätt.
  • azofia

Förstår dig, avskyr också maskerader och tema-fester... vad är det för fel med att låta sina gäster bestämma klädsel själv?

Men om din pojkvän ser det som så viktigt så får han väl ta och hjälpa dig..

Kan du inte klä dig som kanske en popstjärna från 80-talet eller nåt? Då är det i alla fall hyffsat normala kläder, jeans o ngn stor blus eller liknande.. och pumps så klart...

• anna ruffs

klä dig som vanligt och säj att du går som psykopat, för det kan se ut som vem som helst! (jag vet att jag är tråkig)

• anna tin

Varför jag inte vill klä ut mig är just för att jag avskyr det. Varför vet jag inte, men jag känner mig bara illa till mods och vill verkligen inte. Det är inget för mig...

AnneSophie skrev 2007-07-02 10:39:26 följande:
    Men varför vill du inte klä ut dig?Jag kan tycka att om man som du är extremt jätteblyg så borde en maskerad, där alla i princip ser ut som knäppgökar, vara mindre läskig än en vanlig fest.Ta en sväng om maskeradaffären och kolla efter något som du kan känna dig fin i. Man behöver ju inte vara utklädd till en frukt eller kanin liksom.
  • anna tin

Trodde nästan alla älskade maskerader :) Skönt att man inte är ensam. Förstår inte heller det där, varför ska andra bestämma hur man ska klä sig.
    Jag funderade på om man bara kanske ska ta på mig en kjol och blus eftersom jag aldrig i hela mitt liv klär mig i det.... och då har jag ju ändå klätt upp mig..

azofia skrev 2007-07-02 10:40:07 följande:
    Förstår dig, avskyr också maskerader och tema-fester... vad är det för fel med att låta sina gäster bestämma klädsel själv? Men om din pojkvän ser det som så viktigt så får han väl ta och hjälpa dig..Kan du inte klä dig som kanske en popstjärna från 80-talet eller nåt? Då är det i alla fall hyffsat normala kläder, jeans o ngn stor blus eller liknande.. och pumps så klart...
  • Mälaröbo

Precis som med bröllop så får man:
    1. Köpa de regler som festföremålet bestämt
    eller
    2. Tacka nej och stanna hemma!

Det går att hitta "kostymer" som inte innebär att man är en kanin.
    Cher tex eller Elton John (kostym och fula brillor)

• AnneSophie
    anna tin skrev 2007-07-02 10:43:22 följande:
    Varför jag inte vill klä ut mig är just för att jag avskyr det. Varför vet jag inte, men jag känner mig bara illa till mods och vill verkligen inte. Det är inget för mig...
    Ok, men som du säger så är det ju en big deal i England och om nu det är maskerad så har du bara två alternativ.
    1) Stanna hemma
    2) Gå utklädd

Alternativ 3, att gå på en maskerad som inte utklädd skulle säkert bara göra din sambo och övriga arrangörer av festen förbannade.

Men azofias förslag var ju bra! 80-talsklädsel. Skaffa en våffeltång till håret, på med massor av rosa läppglans och blå ögonskugga och så lite 80-talskläder som du kan hitta i vilken Charity shop som helst.
    Behöver inte vara så extremt.
  • anna tin

haha :) Det kanske man ska ta och göra då.... Sånnafall måste jag också vara tråkigt som inte förstår varför det är så kul att gå på maskerad :S

anna ruffs skrev 2007-07-02 10:41:35 följande:

klä dig som vanligt och säj att du går som psykopat, för det kan se ut som vem som helst! (jag vet att jag är tråkig)
  • AnneSophie
    anna tin skrev 2007-07-02 10:46:31 följande:
    haha :) Det kanske man ska ta och göra då.... Sånnafall måste jag också vara tråkigt som inte förstår varför det är så kul att gå på maskerad :Sanna ruffs skrev 2007-07-02 10:41:35 följande:
    Nämen grejen är att jag inte heller tycker att maskerad är jättekul, inte ens kul faktiskt MEN om den som fyller år (eller gifter sig eller firar jubileum) bestämmer ett visst tema, tex maskerad, så kommer jag ju ställa upp på det för den personens skull.
    Kan jag inte det så stannar jag hemma.
  • Liiza

Jag är inte heller så förtjust i Maskerader, tema-fester (eller fåniga lekar heller för den delen..)

Men, de flesta gångerna brukar det ha varit tok-skoj (efteråt...)
    Jag brukar försöka klä mig till nåt som är tydligt. Gillar inte att alla ska behöva fråga... Å, vad/vem ska du va då?

• anna tin

Om jag hade valt det själv så hade jag stannat hemma eftersom jag tycker det är jobbigt att gå på fester. Men om jag stannar hemma kan jag garantera att min pojkvän också kommer stanna hemma med mig och jag vill inte att han ska missa sin brorsas fest, så nej min pojkvän skulle inte bli förbannad.... och jag är säker på att hans brorsa inte ksulle bli förbannad heller men kan tänka mig att han tycker att jag är tråkig..

AnneSophie skrev 2007-07-02 10:46:25 följande:
    Ok, men som du säger så är det ju en big deal i England och om nu det är maskerad så har du bara två alternativ.1) Stanna hemma2) Gå utkläddAlternativ 3, att gå på en maskerad som inte utklädd skulle säkert bara göra din sambo och övriga arrangörer av festen förbannade.Men azofias förslag var ju bra! 80-talsklädsel. Skaffa en våffeltång till håret, på med massor av rosa läppglans och blå ögonskugga och så lite 80-talskläder som du kan hitta i vilken Charity shop som helst.Behöver inte vara så extremt.
  • AnneSophie
    anna tin skrev 2007-07-02 10:50:43 följande:
    Om jag hade valt det själv så hade jag stannat hemma eftersom jag tycker det är jobbigt att gå på fester. Men om jag stannar hemma kan jag garantera att min pojkvän också kommer stanna hemma med mig och jag vill inte att han ska missa sin brorsas fest, så nej min pojkvän skulle inte bli förbannad.... och jag är säker på att hans brorsa inte ksulle bli förbannad heller men kan tänka mig att han tycker att jag är tråkig..
    Mmm...och det handlar om vaddå....3 timmar...kanske 4...som du måste vara liiite utklädd. Är det verkligen helt otänkbart?
  • anna tin

För mig känns det jättejobbigt så ja det känns som att det är otänkbart att vara liiiite utklädd.
    Ska ta ett snack med pojkvännen när det kommer på tal igen.

AnneSophie skrev 2007-07-02 10:52:20 följande:
    Mmm...och det handlar om vaddå....3 timmar...kanske 4...som du måste vara liiite utklädd. Är det verkligen helt otänkbart?
  • AnneSophie
    anna tin skrev 2007-07-02 10:54:24 följande:
    För mig känns det jättejobbigt så ja det känns som att det är otänkbart att vara liiiite utklädd.Ska ta ett snack med pojkvännen när det kommer på tal igen.
    Tja, det får du väl göra då.
    Kan bara säga att jag hade nog blivit väldigt besviken på en person som inte ens försöker lite. Man behöver som sagt inte vara utklädd till en banan eller till Elvis. Man kan göra något litet, med små medel, och anstränga sig lite.
    Hoppas att din pojkvän och hans bror är mer förstående.
  • Cillalilla

Ett kreativit tips:
    Din kille som verkar tycka det är roligt kan ju klä ut sig till ngn kändis. Du kan dra på dig en diskret kostym och ha en snäcka i öronen = Bodygard! Lite kul...

• anna tin

Min pojkvän kommer troligtvis förstå varför jag känner som jag gör om jag berättar för honom.
    Och jag kan ju säga att om dom blir besvikna på mig om jag vägrar att klä ut mig så får dom bli det. Om dom försöker tvinga mig att klä ut mig så kommer jag bli besvikna på dom som försöker tvinga mig. Varför ska jag ändra på mig och må dåligt när jag redan mår dåligt när det är släktmiddagar och på andra tillställningar för att tillfredställa andra.

AnneSophie skrev 2007-07-02 10:57:41 följande:
    Tja, det får du väl göra då. Kan bara säga att jag hade nog blivit väldigt besviken på en person som inte ens försöker lite. Man behöver som sagt inte vara utklädd till en banan eller till Elvis. Man kan göra något litet, med små medel, och anstränga sig lite.Hoppas att din pojkvän och hans bror är mer förstående.
  • anna tin

Det va ju ett bra tips, det bästa hittils faktiskt ;) Tackar.... Ska ta upp det med pojkvännen.

Cillalilla skrev 2007-07-02 10:57:54 följande:
    Ett kreativit tips: Din kille som verkar tycka det är roligt kan ju klä ut sig till ngn kändis. Du kan dra på dig en diskret kostym och ha en snäcka i öronen = Bodygard! Lite kul...
Svar på tråden Maskerad, hjälp!!!