• Gladloppan

Kanin hona kan hon inte bli tam???

Hej

Har precis fått hem en kaninhona på 8 veckor.
    Hon är ganska rädd och bajsar som bara den när man håller henne.
    Har fått höra av en hel del nu: Varför köpte du en hona? De blir inte kelna och gosiga och de bits bara när de blir könsmogna.
    Nu blir jag besviken!

Kan inte vår hona bli gosig och tam trots att hon är så sprallig nu? hon kommer inte fram till en i buren, ingenting.
    Kan det ändras?

Snälla någon här med erfarenhet, finns det inte någon som haft en lugn, gosig snäll hona som är tam och tillgiven?

Har hört att man kan kastrera/sterilissera henne senare så att inte skendräktighet och sådant uppträder och då ska hon kanske lbir ännu lugnare??

Jätte tacksam om någon svara

• Svar på tråden Kanin hona kan hon inte bli tam???
  • TessaLisa

Jag kan inte mycket om kaniner, men jag hade en mycket kelig och fin kaninhona som sommarkanin när jag var i yngre tonåren.
    Den kaninen tillhörde en kompis och kompisen hade inte låtit kastrera den.
    Lite sprattlig var honan om man inte bar henne "rätt" men världens keligaste. Vi låg ofta på gräsmattan och slöade tillsammans medan jag läste en bok.

Det är klart att du kan få din kanin tam! Ta det lugnt, muta med godis, kela försiktigt och ta det varligt. Du måste väcka hennes förtroende

Drink Coffee. Do Stupid Things Faster With More Energy
  • RebelRose

Såklart det går!

Min kompis hade 2 vädurstjejer & dom bet aldrig nån.
    En annan kompis hade en jättestor vädurshona som var som en liten hund.
    Och en tredje kompis hade en dvärgkanin som också var jättesnäll.Dock kunde hon bitas lite när hon skyddade sin bur men hon var hur tam som helst.

Hon är ju liten & inte handtam än..Prata med henne,ge henne nått gott osv.Är hon riktigt rädd kan du ju börja med att bara sitta vid buren med handen inne i buren & prata lungt med henne,efter ett par dar så börjar du klappa henne osv.

Det kommer gå jättebra!

Jag stavar fel med flit,stör det dig har jag lyckats.
  • Lokatt

ha tålamod och låt henne ta det i sin takt. om det stressar henne så mycket att bli bärd, så vänta med det tills hon är tryggare med er. Håll bara lugnt fram handen och låt henne nosa. erbjud något gott i handen och låt henne komma fram till den. sitt brevid hennes bur och prata lugnt, ofta. Klart hon blir ta ska du se!
    Och ja det kommer göra skillnad när du kastrerar oxå. gör det när hon är tillräkligt gammal.

• Lokatt

tam ska det stå förståss!

• Zaria

Klart hon kan bli tam, låt henne ta det i sin takt, vill hon inte blilyft i början så lät henne slippa eller ta det väldigt försiktigt, hon skall ju koppla er med något positivt.

När fick du henne? verkar inte vara så längesedan, dessutom har hon ju precis lämnat mamma & syskon och hamnat på ett nytt ställe, då är de ofta lite skygga, sedan kan det ju bero på hur mycket fd ägaren pysslat med kaninungarna.

• Gladloppan

Gud vad skönt att höra!
    Vill ju att gosingen ska bli tam och trivas hos oss.
    Vet någon när man kan kastrera henne, vid vilken ålder?

• Dior

Håller själv på med kaninuppfödning och ställer ut så jag vet hur honorna är. Finns två alternativ 1: ta ungar på henne, lugnar ner sig för det mesta efterår 2: Gosa och kela så mkt som möjligt

Svar på tråden Kanin hona kan hon inte bli tam???