• PolarnOPyret

Vilken "vanlig" värktablett är bäst?

Ja precis som det står i rubriken, vilken vanlig (= receptfri) värktablett är bäst?
    Och med bäst menar jag då, mest allround = både mot värk, feber och kanske till och med infektion.
    + att alla(vuxna personer) ska kunna ta den, även om man har astma, högt blodtryck eller så.

Vilken ska man välja då?

• Svar på tråden Vilken "vanlig" värktablett är bäst?
  • BimBim o Knorrans Mamma

ibumetin är ju överlägset bäst men inte om du har astma. tycker annars alla paracetamol är kassa mot allt annat än feber.

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
  • elims

panodil zapp?

Man kan ta 1 alvedon + 1 ipren annars.

• S vali s

Olika från person till person, för mig funkar alvedon i alla lägen - fär andra är den kass, bara att prova sig fram med andra ord

Den late får brått när det blir kväll
  • Millimina

De som innehåller paracetamol är de som passar flest människor. Däremot ska man absolut inte ha druckit eller ska dricka alkohol, så som baksmälletablett är det direkt skadligt och olämpligt.

Sen ska man ALLTID kolla sina individuella riskfaktorer mot bipacksedel eller fass innan man äter tabletter. Även paracetamol kan vara skadligt (tex för leversjuka) och INGEN medicin är helt oskadlig!

Paracetamol är det som finns i panodil, reliv och alvedon tex.

• Paincake

Det beror väl på: vid vanlig huvudvärk tycker jag alvedon är bäst, vid migrän tar jag två alvedon och en panodil (el likn).
    Vid mensvärk funkar ipren bäst för mig och när jag fick infektion i tandköttet tog jag Eox i några dagar, sedan hade det gått över.

• Millimina

Inflammationshämmande är dock bara ibuprofen och acetylsalicylsyra, dvs ipren och magnecyl. (Inte paracetamol alltså) Dessa visar kontraindikationer med astma och kan ge upphov till magproblem. Kolla FASS.se =)

• Tant Green

Jag är allergisk mot Ipren och liknande (ögonen svullnar igen), och sedan jag upptäckte det har jag hört flera människor som också reagerar på dem. Alvedon tror jag funkar på de flesta, men jag tycker inte de är lika effektiva mot mensvärk.

• KickStart
    PolarnOPyret skrev 2007-07-02 12:45:23 följande:
    Ja precis som det står i rubriken, vilken vanlig (= receptfri) värktablett är bäst?Och med bäst menar jag då, mest allround = både mot värk, feber och kanske till och med infektion.+ att alla(vuxna personer) ska kunna ta den, även om man har astma, högt blodtryck eller så.Vilken ska man välja då?
    Har man asthma så bör man hålla sig till Paracetamol som finns i t.ex Alvedon.
    Det hjälper mot feber och värk men är inte lika effektiva som t.ex Ibumetin eller Treo.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • nitedrive

Alvedon är inte så effektiv tycker jag som föredrar NSAID som tex Ipren om jag behöver(den typen av medicin är mest effektiv mot inflammationer,det är ett faktum),men ALvedon är väl "snällast" och passar de flesta.

Svar på tråden Vilken "vanlig" värktablett är bäst?