• Dino78

Kakor med russin i?

Har en gång ätit kakor som det var russin i. Det såg ut ungefär som drömmar fast russin i dom då. Nån som har en aning om vad det kan vara för kakor? Var säkert 15 år sen jag åt dom.

DIF i själ och hjärta
  • Svar på tråden Kakor med russin i?
  • greta78

Korintkakor (bara att byta ut korinter mot russin)

• Moniqe1979

säker på att det var russin och inte var korinteri kakorna? Brukar baka korintkakor efter mammas gamla recept till julen och de ser ut precis som drömmar men med svarta prickar i (korinterna)

• Dino78

Jag har för mig det var russin men nu blir jag ju osäker...har för mig dom var lite "taggiga" och intve lika fina i formen som drömmar men det var den färgen.
    Ska undersöka recept på korintkakor dock!
    Vad f-n är en korint för övrigt?

DIF i själ och hjärta
  • greta78

Hehe, typ små hårda russin

• MrsAndersson

Det är ett russin men i mindre format, alltså kanske 1/4 så stor som ett russin. Men smaken är nog densamma.

• Flutterby

dino: jag gissar också på korintkakor. Korinter är små russin bara(tror jag i alla fall)

Har ett jättegott recept på havrekakor med russin i också!

• Dino78
    Flutterby skrev 2007-07-02 13:35:44 följande:
    dino: jag gissar också på korintkakor. Korinter är små russin bara(tror jag i alla fall) Har ett jättegott recept på havrekakor med russin i också!
    Kanske var havrekakor som jag tänkte på? För nu när du säger havre tycker jag att det ringer små klokckor...kan man be att få det? Man kan jju inte få för många recept på kakor hur som helst!
    DIF i själ och hjärta
  • Atamon

Jag brukar ibland göra kakor med russin i som heter "Makalösa"
    Jätteenkla att göra!

200 gram margarin/smör
    1 1/2 dl socker
    4 dl vetemjöl
    1 1/2 (jag brukar ta 1 dl) russin
    2 tsk bakpulver

Rör ihop margarin och socker, blanda mjöl, russin och bakpulver och rör ner i socker och margarinblandningen. Hacka ev. russinen lite så de blir lite mindre.
    Gör en deg, dela degen i två delar som rullas ut till två längder. Skär varje längd i 25 bitar. Varje bit rullas till en boll, lägg bollen på plåt (med bakplåtspapper för att spara disk) och platta till bollen med mjölad gaffel. Grädda mitt i ugnen, i 225 grader i ca 5 minuter.

• Flutterby

dino: attans också, hittar det inte nu, men mamma har det i en bok, så om du kan vänta så ska jag ta hem det!

• Dino78
    Flutterby skrev 2007-07-02 13:39:28 följande:
    dino: attans också, hittar det inte nu, men mamma har det i en bok, så om du kan vänta så ska jag ta hem det!
    Väntar så gärna
    DIF i själ och hjärta
  • Flutterby

Det här receptet var väldigt likt!

"Havrekakor med russin (ca 50 st)
    3 dl havregryn * 125 g margarin * 1½ dl socker * 1½ dl russin * 3 msk vatten * 2 dl vetemjöl * 1 tsk hjorthornssalt
    Smält margarinet och häll det över grynen. Blanda sedan i de andra ingredienserna. Klicka ut smeten på smorda plåtar. Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter i 150 gr."

Svar på tråden Kakor med russin i?