Müsli UTAN havregryn
Jag är allergisk mot havregryn och alla müslipaket jag kollat i affärerna innehåller havregryn. Är väl en bra billig bas...
Någon som kan hjälpa mig med tips på müsli UTAN havregryn och nötter?
Jag är allergisk mot havregryn och alla müslipaket jag kollat i affärerna innehåller havregryn. Är väl en bra billig bas...
Någon som kan hjälpa mig med tips på müsli UTAN havregryn och nötter?
Sorry, kastat förpackningen med "Finax Glutenfria Frukt musli". Den är glutenfri, men vet ej om det är havre i den (vilket är glutenfritt!). Använder den ofta, jättegod!
Vill du inte göra muslin själv? Osmart av mig att skriva och tycka till om en sån sak och sen inte ha något recept att bjuda på, men jag tycker inte att det borde var något större problem att göra själv om du nu kan tänka dig det...
Leta lite på några matsidor på internet.
Fy, vad töntigt skrivet av mig (skyller på att jag borde ha gått och lagt mig för länge sedan...)
Såklart att du kollar på matsidor på internet, det här forumet på FL måste väl vara en superbra sida att få tips på!
Glöm allt mitt svammel och lycka till med muslin!
Tack för tipset om "Finax Glutenfria Fruktmusli"! Sökte på den och hittade innehållsförteckningen, den är utan havregryn. Men... den innehåller bovete och hirs istället och det är jag också allergisk mot.... :( Men det är faktiskt den första färdigblandade müslin jag funnit som är fri från havregryn. Förmodligen kommer det sluta med att jag får lära mig göra egen müsli.
Är det kanske någon som har något gott bra recept på hemmatillverkad müsli?
Åh, vad jobbigt att du inte tål bovete och hirs, väldigt ovanligt. Exakt vad i det är det du inte tål? Vill gärna lära mig om olika allergier, därav frågan!
Tål du kokos flagor, torkade frukter, vissa "nötter", solrosfrön osv, russin m.m. så kan du blanda ihop det till din egen "special musli". Krydda med kanel eller kardemumma t.ex.
Lycka till!
Om du tål majs kan du ju blanda cornflakes med torkad frukt och nötter
Blanda allt möjligt som du gillar. Olika gryn, fröer, torkad frukt, corn flakes, etc. Kolla runt på ekologiska avdelningen, bakningsavdelningen, allergiavdelningen och liknande på närmsta större ICA el dyl.
Om du vill ha crunchymüsli kan du rosta blandningen i ugnen. Bre ut müslin i en långpanna och ringla över flytande honung. Rosta högt uppe i ugnen på typ 250 grader. Rör om då och då. Ta ut när blandningen fått lite färg.
Tåler du rågflingor? Isåfall kan du göra mysli på det
Jag har börjat göra egen müsli! Det är superenkelt!
Välj ut de ingredienser som du gillar och din mage mår bra av, rosta i ugnen med lite vatten och olja, jag brukar krydda med kanel (då smakar det nästan äppelpaj!).