• Jesse

Chokladcysta - funderingar och frågor

Hej!

Jag har en sk chokladcysta på vänster äggstock. Jag har inte gjort någon titthålsoperation utan den är konstaterad via vul. Den var sist jag kollade 3 x 3,5 cm. Vid min första ivf-behandling växte det vara två blåsor på den äggstocken. Den ena blåsan tömdes inte pga att man inte ville gå igenom cystan. Man försökte trycka på magen och flytta den.

Varje gång jag är på vul så mäter dom den. Om det växer mer så ska den bort (har jag fattat det som). Men nu säger dom att den är så liten. Liten Jag tycker att den är stor! Men den är klart liten jämfört med andra. Är det vanligt att man låter "små" cystor sitta kvar? Gör man mer skada än nytta om man tar bort den?

Är det vanligt att man upptäcker endometrios när man är 30 år? Har varit på hundra vul och aldrig sett något. Helt plötsligt PANG! här var något stort runt som aldrig varit där innan.

Never fear shadows, for shadows only mean there is a light shining somewhere near by..
  • Svar på tråden Chokladcysta - funderingar och frågor
  • Nyjenyn

Hej!
    Jag upptäckte också en chokladcysta på vänster sida när jag var 30 år. Den hann bli närmare 11 cm innan de opererade bort den, men eftersom den var så stor kunde man inte göra titthålsop utan jag blev snittad. Nu har jag fått en på höger sida som också är stor men jag ska göra ivf "istället" för op. Min läkare hävdar graviditet som bästa botemedlet...

Så länge du inte har ont och besvär av dem tror jag de låter dem sitta kvar för de kan visst gå tillbaka av sig själva. Vore intressant att höra om någon varit med om det i o f s.. Efter vad jag läst här verkar det bara bli värre och värre... (sorry, menar inte att skrämmas..) Men operation är ju aldrig kul, så vänta lite och se, men det är ju bra att göra regelbundna kontroller förstås.

• Mira76

Jag är också 30 och har precis fått reda på att jag har tre små sammanväxta cystor på vänster äggstock. Första gyn sa att de var 3x3cm sammanlagt men den andra sa att de var lika stora som en vindruva tillsammans. Så antingen har de krymt eller så menade hon en väldigt stor vindruva..

Hur som helst, jag ska göra titthålsop i höst om jag inte lyckats bli gravid innan dess.
    Jag vet inte var gränsen gör för om de ska ta bort cystor eller inte. Men gör de inte titthålsop i syfte att kolla om man har endo utanför livmodern också? Eller har jag fattat helt fel?

Jenyn,
    fick du gå "direkt" till IVF på grund av endon? Undrar om jag också kan få göra det till hösten om vi inte lyckats på egen hand under sommaren.

• Nyjenyn

Nä, vi har försökt i drygt ett år..

Jag har verkligen dubbla känslor för ivf. Känns som man ger upp samtidigt som man vill bli gravid så fort som möjligt. Men hade det inte varit för cystan så hade jag nog velat försöka lite till innan man gav sig in i det här. Verkar vara en så himla jobbig process. Men jag ska försöka foka på det positiva och det är ju fantastiskt att man kan få sån hjälp.

• Nyjenyn

Jag har fått för mig att det är vanligare att man upptäcker endo när man är något *hrm* äldre. Att det är vanligt just om man inte har fått barn, eller t o m bara uppkommer hos kvinnor som inte fått barn.

Så det är inte konstigt att du just upptäckt det.

• utlandssvensk75

vill bara tillägga att jag också var 30 när jag konstaterades chockoladcysta, dvs endo. enligt min läkare kvinnor som skjuter upp första graviditeten efter 30 löper storre riska att få endometrios och fertilitetsproblem därav. jag vet inte om det stämmer för alla, men det stämmde i mitt fall.

• Jesse

Tack så mycket för era svar Skönt att läsa om fler med samma besvär/bekymmer.Jag märker inte av min endo. Har haft två "anfall". Då hade så ont att jag inte visste var jag skulle ta vägen. Men annars är jag förskonad. 

Jag har blivit gravid två gånger sängvägen men båda slutade tyvärr med missfall. Efter detta har cystan kommit. Det är nu två år sedan jag var gravid. Vi har gjort en ivf-behandling och jag är en av dom som mådde jätte bra under hela behandlingen. Eller nästan hela, p-pillerna var värst och dom slipper jag denna gången. Se det inte som att du ger upp, utan se det som en jätte möjlighet att bli gravid

Hrm, äldre?! Vem?!

Never fear shadows, for shadows only mean there is a light shining somewhere near by..
  • Nyjenyn

Första gången jag kände av det kräktes jag en hel natt och kunde inte resa mig på tre dagar. Gynekologen jag gick till efteråt sa bara "men du vet väl att vissa har väldigt svåra menssmärtor?". Hon ville inte undersöka mig för att jag hade mens och gav mig smärtlindrande. Arg och kränkt.
    Tog därför ytterligare ett tag innan det upptäcktes, henne ville jag ju inte gå tillbaks till..

Tänk, en kvinnlig gynekolog som inte misstänker endo på en 30-årig barnlös kvinna som plötsligt får otroliga smärtor vid mens. Kan det va mer skolexempel? Tyvärr hade jag ju själv aldrig hört talas om det så det var inte så lätt...!

Hoppas i a f att det går bra för dig.

I vilket skede av behandlingen fick du äta p-piller??

Några dagar till semester......hängmattan kallar...

• Jesse

Det är förjävligt att dom inte lyssnar på en och verkligen utreder vad det kan vara!!! Jag kan själv känna att jag inte vill vara till för mycket besvär ibland och kan acceptera att bli dåligt behandlad utan att säga något.. Tyvärr är man vädigt skör i vissa lägen. Jag ska bättra mig på det!! Hade det varit i den vanliga vardagen hade jag sagt ifrån!!

Som när dom sa att det är en sk chokladcysta jag har, men det är inget farligt! Jaha men vad innebär det??!!! Fick det löst förklarat bara. Varför inte kräva en riktig förklaring? Nä, då gick jag hem och googlade det och gick hit och kollade. Det är kanske vardag för dom men inte för mig.. Blir så arg på mig själv ibland att jag inte är lika tuff där annars.

På min klinik får man p-piller som man börjar med på första mensdagen. Detta underlättar för kliniken i deras bokningar av patienter. Mådde inte kul när jag åt mina så jag slipper denna gången. Min behandling var p-piller, spray, sprutor och spray, äggplock, återföring, vagitorier (blääää, men dom får man inte slippa), testdag eller mens.

Var är sommaren *skickar ut en efterlysning*

• Jesse

Låter som värsta tuffingen Det är jag inte Generad Flört

• Nyjenyn

Mm, jag håller med, man blir ofta väldigt ställd när man är hos läkaren. Svårt att komma på allt man vill veta, man vet ju ofta inte vad man ska fråga förrän efteråt. Jag fick t e x börja spraya samma dag jag var hos gyn! Var tvungen att surfa lite först för att fatta vad jag ger mig in på, och så klart prata med sambon!!

Jag har en kompis som är läkare och hon brukar alltid tipsa om att man ska skriva upp en lista på saker man funderar på innan man går dit. För man tror ju att man ska komma ihåg saker men det gör man inte. Och att man faktiskt kan ta med en närstående om man vill, det är ju ofta när man kommer hem och ska berätta vad doktorn sagt som frågorna kommer. Killen ställer frågor till en som man inte ens tänkt på. Då kan det ju faktiskt vara en ide att han är med hos doktorn om det finns möjlighet!!
    Bra tips som jag själv inte satt i praktiken.. :)

• Jesse

Nästa gång

• ThereseA

måste fråga om du äter p-piller lr använder nått annat hormon skydd? annars börja me d..
    jag har nu fått reda på att jag har endometrios.. för några år sedan så va ja på en vul där läkaran hitta 3st choklad cystor, börja äta p-piller samma dag-åt dom i 5år.
    sluta pga planerade att bli gravid, gjorde vul för se att allt stod rätt till-visade sig att cystorna va borta- läkarna sa att dom brukar försvinna då man äter p-piller.
    efter ja nu fått barn då ja inte använt p-piller på snart 2år så har cystorna kommit tebax...

så d e ett litet tips att äta p-piller.

• ThereseA

såg även att ni funderar på när ni kan få komma te vul.. vi har fått som svar att man högst få ha bmi på 30.
    att man måste ha försökt i minst 1år själv att bli gravid.
    å att d e ganska lång vänte tid... tråkigt nog :0(
    ja måste själv gå ner mellan 15-20kg innan vi får nån hjälp..som känns jätte jobbigt.. :0((

• Jesse

Therese - Vi vill ha barn så p-piller är inget alternativ då

• sthlmskatten

Hej! Jag var 31 år när min gyn upptäckte en chokladcysta som inte var så stor (3X3,5)men jag kände av den och mina menstruationer hade förändrats så jag remitterades till kir som opererade bort den via laparoskop. Jag var nog ett gränsfall för op men då jag hade besvär av den och försökte bli gravid utan resultat så blev det op. De hittade ingen annan endo inne i mig och mina symtom försvann när det hade op bort cystan. Enda nackdelen med op är ju att det alltid finns risk att skada äggstocken beroende på exakt hur cystan sitter och att det alltid är ett ingrepp trots att det sker med laparoskop. Var på VUL inför IVF och den opererade äggstocken ser helt normal ut tydligen. Vi får väl se nu när jag ska göra IVF hur den fungerar...

Svar på tråden Chokladcysta - funderingar och frågor