• Padme

Vad ska jag välja för klätterros?

Vill köpa och plantera klätterosor som ska klättra upp för vår uteplats och fungera som insynsskydd.

Ska täcka tre meters brädd och bli 2 meter hög. Det får gärna vara olika sorter som passar ihop.

MÅSTE vara en rossort som växer fort, vill inte vänta flera år på resultatet!

Ni som är trädgårdsexperter, HJÄLP!

• Svar på tråden Vad ska jag välja för klätterros?
  • AnneSophie

Honungsros är väl den som klättrar allra snabbast. Dessutom luktar den jättegott.
    Den är vitgul.

Sedan finns det en som heter Flammentanz som är rödrosa och som är en hyfsat snabb klättrare.

Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir äldre' har faktiskt rätt.
  • Padme

Kan man planter en ros när som eller måste man plantera på våren?

• AnneSophie
    Padme skrev 2007-07-02 16:11:19 följande:
    Kan man planter en ros när som eller måste man plantera på våren?
    Rosor som odlats i kruka kan planteras året runt, bara det inte är frost.

Rosor som odlats i jord ska planteras om hösten, när jorden fortfarande är varm och växten kan producera hårrötter.

Här är en rätt bra artikel: http://www.bakker.se/Garden/Article.aspx?article=563

Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir äldre' har faktiskt rätt.
  • VIXIE

Polstjärnan är en vit klätterros som kan bli enorm och den kan även stå på norrsidan.Sen beror det förstås lite på vilken zon du bor i.

• Padme
    VIXIE skrev 2007-07-03 11:55:26 följande:
    Polstjärnan är en vit klätterros som kan bli enorm och den kan även stå på norrsidan.Sen beror det förstås lite på vilken zon du bor i.
    Bor i Nässjö i småland!

När ska den planteras?
  • Belana

Nässjö är zon 4/5, med rätt kalla och blåsiga vintrar. Du måste ha en härdig ros.

Se Ann-Sofies svar ovan om när den kan planteras.

Jag tycker du ska åka till en plantskola och berätta om dina planer, så kan de rekommendera en sort som fungerar där du bor. Det närmaste jag kommer att tänka på är Sälleryd utanför Ekenässjön. De kan sånt. Kanske finns någon närmare. Men åk inte till typ Plantagen, utan till en riktig plantskola med utbildade trädgårdsmästare.

• Weird One

Flammentanz är vacker men inte remonterande alltså den blommar inte på årsskotten och har inte så lång blommning.
    Vill man ha en röd klätterros som blommar länge skulle jag rekommendera 'Sympathie' istället.

Läs mera om den och andra rosor här:
    http://www.blomsterlandet.se/306.aspx?blomId=2293

Här har jag inget vettigt att säga, men man ska ju ha sidfot!
  • ALJO

Både polstjärnan och framförallt honungsrosen blir gigantiska, jag tycker att du skall köpa några större buskrosor, typ Albarosor och binda upp dom mot spaljen, dom blir då ca 2 m, och är mycket härdiga och tåliga. Blommar tyvärr bara en ggr per sommar, men du hittar nog ingen remonternde klätterros som är härdig där du bor.

• nublu

Saxat ur boken "Rosor" av Gudrun Manell och Bertil K Johansson

Polstjärnan har små vita halvfyllda blommor som sitter i klasar med 8-15 blommor i varje. Höjden är ca 300-400 cm. Blommar en gång på fjolårsskotten i juni-juli. Otroligt härdig, ska kunna klara sig t o m i växtzon VII.

New Dawn är ljust rosa, blir ca 3-4 m hög och är mkt kraftig. Blommar på årsskotten. Fin och stark doft. Blommar från juli - hösten. Härdig tom växtzon V.

Flammentanz: Stora fyllda mörkröda blommor som inte doftar. 3-4 m hög, växer snabbt och breder ut sig. Blommar länge i juli, Remonterar inte. Härdig t o m växtzon VII.

Sympathie: Fyllda djupröda blommor som har svag vildrosdoft. Blir ca 2-3 m hög. Blommar från juli till sen höst och remonterar bra. Härdig till växtzon III - IV.

• Annis76

Bild på new dawn finns i mitt galleri den är jättefin och blommar lääänge. Honungsros är en superklättrare och luktar super.

Svar på tråden Vad ska jag välja för klätterros?