• Anonym

Min sambo blir alltid för full

Väljer att vara anonym i denna tråd eftersom det är ett ganska allvarligt ämne jag tar upp och vill inte "hänga ut" min sambo offentligt.

Ända sedan jag och min sambo träffades har han alltid haft svårt att kontrollera alkoholen. (Och det har tydligen alltid varit så enligt hans kompisar) Han festar inte ofta, men när han väl gör det blir han i 95% av fallen ALLTID för full. Hans kompisar festar varje helg och blir också väldigt fulla jämt. Och det är när han är med dem som det är värst. Kan tillägga att han är ganska känslig för alkohol, han blir påverkad ganska snabbt och när han festar med dem är han alltid den som blir fullast först. När han blir full blir han konstig, han blir som en helt annan människa, prtar om konstiga saker och ibland muckar han gräl (bara med mig) och det är mkt pga det som vi bråkar ofta på fyllan - Jag blir arg för att han blir för full och han blir sur för att jag "gnäller". Nu festar vi sällan tillsammans längre för jag känner att jag orkar inte, vi bråkar så ofta då och jag kan inte slappna av ordentligt. Har roligare på egen hand. De ggrna vi dricker ihop är isf vid lugnare tillställningar, om man är hemma hos ngn eller om man bjudit över några kompisar etc och då brukar det inte vara nå problem.
    Men även om jag festar på mitt håll men vet om att han också gör det kan jag knappt slappna av då heller, är riktigt jobbigt. Dels är jag orolig för hans egen skull, ifall det skulle hända honom ngt. Sedan dels ang otrohet, jag vet att han ALDRIG skulle göra ngt nykter (han tar själv väldigt allvarligt på det, då hans far varit otrogen mot hans mor vilket ja tror satt sina spår) men när han är så full som han är vet han ju inga gränser vilket gör mig jätte orolig. Till sitt försvar säger han att "man har alltid en spärr, oavsett om man är onykter eller inte och jag skulle aldrigh vara otrogen".
    När vi har bråkat om detta (miljontals ggr) så har jag försökt prata med honom om varför han egentligen dricker så mkt, men han pratar bara bort det. Det enda han säger är att han tycker det är gott, märker inte när det går för långt och att det är skönt att glömma saker och ting. Det sistnämnda förstår jag inte om han verkligen menar ngt med eller om han bara säger så.
    varje gång han ska festa med sina kompisar blir jag ororlig, har svårt att dölja det och blir istället irriterad vilket han märker. Och då blir han i sin tur arg på mig för att han tycker att jag kontrollerar honom och att han inte får gå ut med sina kompisar. Jag VET att skulle han kunna kontrollera alkoholen och hålla sig lugn när han gick ut skulle jag inte oroa mig och skulle då inte heller säga ngt om att han går ut. Det blir som en ond spiral alltihop!
    De ggr vi bråkar om detta blir jag så trött, förbannad och ledsen. Men vet inte vad jag ska göra, för vad man än säger blir det inte bättre. Det allvarligaste grälet vi hade sa jag det att jag snart inte orkar med detta om han inte skulle skärpa sig å då blev det lugnare ett tag. Sen efter några mån är det samma sak igen!
    Blir så himla trött, ledsen och förbannad. För övrigt är han världens underbaraste pojkvän.

ngn med erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Min sambo blir alltid för full
  • Anonym (vet precis)

jag förstår precis vad du menar! det hade lika gärna kunnat vara jag som skrivit den där texten. min pojkvän blir alltid full före alla andra, fullare än alla andra och minns i princip ingenting dagen efter. jag vet att han aldrig skulle vara otrogen, men vem vet egentligen vad han gjort när han har blackouter som varar flera timmar?

det blir inte bättre av att han flyttat 50 mil bort för att plugga, och hamnat i en klass där det är ett jävla supande varenda helg.

det har nu gått så långt att jag funderar på att avsluta det hela. det är otroligt tärande att alltid känna sig orolig och irriterad när jag vet att han ska ut. orolig dels för att han ska göra nåt dumt men framför allt för att han ska råka illa ut.

så ja, jag förstår dig! :)

• Anonym (79)

Mitt ex var exakt sådär och det slutade med att jag tvingade honom att gå med i AA,och de lyckades få honom att inse att han är alkoholist.
    I 6 månader var han med där men sedan kunde han inte hålla sig borta från alkhol och festande och då gjorde jag äntligen slut.

• Anonym

Jag har samma problem som du, fast jag är din sambo. Jag festar inte så ofta, men när jag gör det så blir jag kanon och efteråt har jag grym ångest. Min sambo blir så förbannat och med all rätt. Jag har gjort mycket dumma saker. Nu i helgen ville jag gå på efterfest, han ville det inte jag gick i alla fall och nu minns jag inte hur jag kom hem. Jag är uppväxt i missbrukarfamilj och mitt första förhållande var med en alkolist. Därför känner jag inte själv att jag är en men jag har inga gränser alls. Jag vet att jag kommer förlora min sambo om jag inte rätar upp mitt betende men allt man gör nu förtiden involverer alkohol.

• oaxen

Har precis läst boken Anhörig. Även om era problem inte är så allvarliga så är det ett bra boktips. Kan alltid väcka lite tankar och funderingar.

• Anonym (79)

När alkohol går före ens relationer då har man problem!

• Anonym

Oj vad jag känner igen mig i det du skriver!!
    Exakt så var min sambo tills för ca 6 månader sen. Han var ut så gott som varje helg, hade knappt något minne av kvällen, inga spärrar alls och retade alltid upp mig om vi festade tillsammans (vilket inte blev ofta pga av hans fylla). Kompisarna som vi brukade festa med tyckte detta var jättekul när han blev så redlös, sa "roliga" saker osv. Funderade många många gånger på att lämna honom.
    Men så kom vändpunkten då det tog stopp!
    Den var då dom än en gång hade plockat in honom till fyllecellen, 2:a gången på ett halvår och det går vidare till beroendeenheten som är skyldiga att göra en utredning som ska skickas in till länsstyrelsen. Länsstyrelsen ska i sin tur avgöra om han ska få behålla sitt körkort eller inte.
    Det tog jättehårt på min sambo. Sedan det hände, att dom plockade in honom, har han inte varit ut och supit skallen av sig en enda gång. Visst har han druckit men då har han nöjt sig med bara några öl eller nån grogg och inte behövt supa ner sig totalt.
    Länsstyrelsen tog i hans fall beslutet att han skulle få ha kvar sitt körkort men om detta skulle hända ännu en gång (att det går så långt som denna gången) så är risken stor att han tappar det. Och det var nog det som jag tror att han behövde höra, annars hade det nog sett ut likadant än idag som för 6 månader sen, för INGET eller INGEN  kunde få honom till att ta det lugnt med alkoholen då.

• Anonym (TS)

Oj, vad många som redan svarat.

anonymvet precis"- låter som du vet vad jag pratar om helt klart. förstår att det måste vara ännu jobbigare för dig om din sambo bor så långt bort + att han pluggar vilket inkl mkt festande. nej, det är inte sunt att ständigt behöva oroa sig. man vill ju att båda parterna ska få gå ut å roa sig utan att den ena ska bli sur och att det ska resultera i att man börjar bråka jämt.

anonym79: jag tror inte att han är alkoholist, snarare isf att jag skulle önska att han tog tag i sina problem, pratade med tex terapeut och ta redan på VARFÖR han dricker som han gör. han dricker som sagt inte ofta och har inget behov av alkohol, bara det att när han väl gör det så dricker han ordentligt.

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2007-07-02 19:21:26 följande:
    Jag har samma problem som du, fast jag är din sambo. Jag festar inte så ofta, men när jag gör det så blir jag kanon och efteråt har jag grym ångest. Min sambo blir så förbannat och med all rätt. Jag har gjort mycket dumma saker. Nu i helgen ville jag gå på efterfest, han ville det inte jag gick i alla fall och nu minns jag inte hur jag kom hem. Jag är uppväxt i missbrukarfamilj och mitt första förhållande var med en alkolist. Därför känner jag inte själv att jag är en men jag har inga gränser alls. Jag vet att jag kommer förlora min sambo om jag inte rätar upp mitt betende men allt man gör nu förtiden involverer alkohol.
    har du sökt hjälp? Som min kille tex varför bättrar han sig inte när han vet att han inte har kontroll över alkoholen och att det går ut över vårt förhållande?
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2007-07-02 19:10:35 följande:
    TS, hur gammal ar karln?
    han är 25
Svar på tråden Min sambo blir alltid för full