Var resa utan pass?
Hej, jag ligger i vårdnadstvist och just nu min son har inget pass.Vi vill gärna semestra i utlandet men var kan man resautan pass utöver Sverige och Danmark? Tack för hjälpen.
Hej, jag ligger i vårdnadstvist och just nu min son har inget pass.Vi vill gärna semestra i utlandet men var kan man resautan pass utöver Sverige och Danmark? Tack för hjälpen.
finland
Är ni svenska medborgare kan ni åka var ni vill i Norden utan pass. D v s till Norge, Finland (inkl Åland), Island och Danmark. Tror även Färöarna är med. I övrigt är det nog svårare då ni behöver åtminstone ett natinellt ID-kort vilket gäller samma regler för att få som för pass.
ska ni flyga så kan man behöva kunna legitimera sig, inte små barn, du kan ju bila eller åka tåg inom eu och testa, men som det har skrivits i en annan tråd där en mamma tyckte det var alldeles för lätt att ta barnen utomlands, man vet ju inte hur pappan kan reagera, han kan ju anmäla dig för att du försöker kidnappa barnet om du tar det utomlands, i en vårdnatstvist kan ju vad som helst hända.
Måste båda föräldrarna skriva under ansökan om nationell ID kort för barn vid GV ?
Det står inte så på polisens informationssida:
www.polisen.se/inter/nodeid=36624&pageversion=1.jsp
vilket det gör på sidan ang pass för barn:
www.polisen.se/inter/nodeid=4055&pageversion=1.jsp
men det är nog bäst att ringa och fråga för säkert besked.
Kan ju vara så att det finns regler som gör att det inte går att försvinna med barnet i Schengenländer som gör att man kan få söka nationellt ID-kort utan att båda behöver skriva på.