• Black Lady

Bänkbelysning

Vill så gärna ha spottar ovanför diskbänken i stället för trista lysrör och vill därför ha lite tips på hur ni gjort hos er.

Har sett en sort på ikea,www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40091692, någon som har ertarenhet av dessa? Eller är det bättre med enskilda?
    Skulle gärna vilja att hela raden går att stänga av på en knapp.

Hela spottraden kommer att döljas av en list under skåpen. Men vill gärna att det ska vara snyggt ändå.

• Svar på tråden Bänkbelysning
  • mmonika77

Kolla i mitt bildgalleri hur vi löst det utan lister och synliga elkontakter.

Vi borrade kabeln genom skåpet så det inte finns några kablar synliga. Till hörnskåpet köpte vi en powerport så det finns inga synliga eldosor eller kablar någonstans.

Spotlightsen är från Ikea och tändknappen sitter också i hörnskåpet.

• mmonika77

Så lite så. Vi funderade längeeee också för jag hatar alla dessa eldosor därav powerporten. Och sen hatar jag dessa lister, krönlist, list hit och list dit för att dölja när man kan lösa det på ett snyggare sätt.

• Black Lady

Först så ville jag inte ha en list under skåpen men det blev det då vi valde att gömma fläkten, vill ändå ha snygga spottar.
    Gillar eg inte riktigt de på skena, mest gubben som tycker det verkar praktiskt....

• Jessica B

Black lady; de går under skåpet, bakom listen. Elen är dragen från ett uttag som finns på väggen intill, det enda som syns är en sladd om man vet att den finns där. Håller på o laddar upp en bild till galleriet, om du vill kan du kolla där strax!

• Black Lady
    Jessica B skrev 2007-07-02 21:44:09 följande:
    Black lady; de går under skåpet, bakom listen. Elen är dragen från ett uttag som finns på väggen intill, det enda som syns är en sladd om man vet att den finns där. Håller på o laddar upp en bild till galleriet, om du vill kan du kolla där strax!
    Det såg jättebra ut, vi kommer att ha ett utag tillsammans m strömbrytare till matbord och fönster bredvid skåpen så man borde kunna ta ström därifrån.

Tack för hjälpenGlad
  • Black Lady

Har gått och funderat på det ett tag nu och undrar vilket avstånd det ska vara mellan spottarna.
    Jag har ett 30 skåp, fyra 60 skåp, ett hörn och sedan ett 30 igen.

Ska man sätta en spott under varje 60s eller två?

• Jessica B

Vi har satt tre spottar under två 80-skåp, dvs med 40 cm mellanrum (och 40 cm från ytterkanten på skåpen), om det är till ngn hjälp.
    Avståndet mellan beror väl på hur ni ska använda belysningen. Vi valde som jag skrev ovan avståndet och placeringen för att lysa upp ett mörkt hörn i köket, och få lite bättre belysning över köksbänken.
    Tänk bara på att det kanske blir svårt att sätta spottar under en skarv mellan två skåp

Svar på tråden Bänkbelysning