• Celice

Vilka är bra nybörjarfiskar?

Hej...fiskar är väl husdjur?...visste inte annars var jag skulle lägga inlägget

Äntligen har jag fått mitt akvarium, fick ett nästan helt nytt stort, ca 1 meter långt (minns inte litern tyvärr)av en kompis för vrakpriset 300kr inkl ALLT, dom ville bara bli av med det...!

Jag har allt, utom fiskar o levande växter...hade tänkt ha vit finkornig sand och det hade gjort sig väldigt bra med blå fiskar.

Någon akvariumexpert här på fl ?

Visa gärna bilder om ni har några?!!

Vår kärlek LIAM är här!
  • Svar på tråden Vilka är bra nybörjarfiskar?
  • Skusan

Stimfiskar som Neontetror är lätta. Den är blå- och rödmetallic.

• Cotterpin

Först och främst, starta upp akvariet direkt, med sand/sten, pump, växter och vatten för akvariet behöver vara igång iaf en vecka innan man sätter i fiskar.
    Detta för att bakterie-kulturen i filtret skall klara av fiskarna.

Sedan, neontetror är jättevackra i ett akvarium med mycket växter i, men då måste man ha ett gäng också, typ 30-40 stycken.
    Annars är ju sällskapsfisk såsom guppy enkel och vacker

• Celice
    Cotterpin skrev 2007-07-03 00:18:03 följande:
    Först och främst, starta upp akvariet direkt, med sand/sten, pump, växter och vatten för akvariet behöver vara igång iaf en vecka innan man sätter i fiskar.Detta för att bakterie-kulturen i filtret skall klara av fiskarna.Sedan, neontetror är jättevackra i ett akvarium med mycket växter i, men då måste man ha ett gäng också, typ 30-40 stycken.Annars är ju sällskapsfisk såsom guppy enkel och vacker
    Ja de har jag inte tänkt på, men då köper vi sanden o fixar allt imorn o låter de stå en vecka först då.
    Fyller man de med vanligt kranvatten och kollar ph och kh ? Ska man inte lägga i något medel för att de ska bli bättre balans för fiskarna?

Men guppys är ju såå fina, de finns väl blåa med har jag för mig?

Detta är rena julafton, finns så mycket fint man kan göra!
    Vår kärlek LIAM är här!
  • Metropolis Diana

Det finns sjukt många olika sätt att inreda ett akvarium på, o sen alla fiskarna då! Mollysar är fina fiskar som är trevliga att se på också. Guppysar är så små... :)

Du bör skaffa dig ett stim med Praktbotior, minst 6 för de är stimfiskar. De håller efter alla snäckor om kommer komma när du köper nya växter. De är fina att se på, och när de blir uppspelta klickar de så att det hörs! Du bör ha en rejäl mal som städar ordentligt, vi har två gibbiceps. Sen kan du ha precis vad du vill, kolla bara så de trivs i samma sorts vatten miljö. Temp, ph värde med mera... vissa fiskar äter upp andras fenor och sånt med.

• Lychee

Akta dig för tigerbarber bara. För de åt upp mina fiskar!
    Jag hade såna där musse pigg fiskar.. vet inte vad de heter, men de var vita och hade svarta fläckar so såg ut som muss pigg logon

Mina äventyr som nybliven mamma - theycallmeamilf.blogg.se
  • Cotterpin

Nja, praktbotierna håller jag inte med om, de blir för stora för akvariet, även gibbiceps.
    Men pakistanbotier och ancistus passa storleken bättre!

För att titta på de olika fiskarna samt få generalla råd om vad dom kräver, titta in på zoopet.se

Japp! vanligt kranvatten skall det vara, sedan kan man ta med ett vattenprov till sin akvarieaffär och så kan dom kolla att halterna är bra. Det brukar dom flesta butikerna erbjuda.

• Carrooo

Det är coolt att ha en liten ål! Typ 1 dm. De klarar sig i vått och torrt. Sen måste du köpa en mal eller två som äter/suger/gör rent akvariet på insidan så det inte blir massa alger där.

Jag hade mitt akvarium i solen, det var en total katastrof, varje dag jag kom hem hade det grott igen och det var fullt med alger på insidan som gjorde att jag inte ens kunde se mina fiskar. Då langade jag ner 3 malar som fick styra upp allt.

• Joytan

Jag fick tipset att starta med guppy, svärdbärare, kardinaltetror och platy. Pluss ancistorusmalar och siamesisk algätare. Det funkar jättebra!!! Har fått yngel av guppy, svärdbärare och malarna. Platyna trivs inte lika bra.

• Metropolis Diana

Praktbotiorna klarar sig bra, de simmar inte så mycket ändå. Just gibbicepsen blir stor men det finns många andra malar. Köper man en liten gibbiceps så tar det typ evigheter innan den blir stor som våran som är 35.

Vad är det för mått på ditt akavarie?

• ludenben

inte guppy för de förökar sig nåt så in i vassen. Det är bara hanarna som är fina med. Men tetror av olika slag, svärdbärare, platy, blackmolly, ett par gurami kanske, pansarmal. Barberna ka va lite svårare för de går väl inte ihop med alla fiskar??

• VVVeni

jag skulle säga att Malawiciklider är ibalnd de lättaste du kan ha att göra med... några metriaclima raser å det går inte fel.

utgå ifrån det tycker jag.

• Metropolis Diana

Har man malawi så kan man ju inte ha andra fiskar överhuvudtaget. Eller har jag fel? De är väl väldigt glupska av sig...

• VVVeni

har man fiskar iöverhuvudtaget så bör man hålla sig inom smamma kontinen, sydamerikanska med sina afrikanska med sina osv, pga olika vatten förhållanden, glupska nja inte mer eller mindre men de kan ibland vara aggressiva , men som sagt det gäller även det inom alla raser titt som tätt. dock så är det lite mera att se på, de har alltid hyssför sig iaf =9

• mamma o dotter

vi började med black molly neontetror kampfisk(1st)
    några oranga ? en sugfisk är jättebra håller rent o nu två vattensalamandrar men det bästa är att fråga i en zooaffär

• Nananas

Det finns en jättevacker blå fisk som heter kampfisk, men de brukar vara lite aggresiva mot andra fiskar o sen finns det även fiskar som kan vara aggressiva mot dem. De trivs bäst själva i ett mindre akvarium. Scalarer är såå vackra, vi har tre, o sen ett gäng färglada neon eller kardinaltetror. Men tetrorna kan vara byte för guppys. Ett tips, akvarieaffären i Hässleholm brukar vi handla hos, de är toppen 045136173 Stoby akvarieaffär

Those three words are said too much.They`re not enough.
  • ACK

Jag började med svärdbärare och de ynglar av sig som 17. Prövade oxå guppys men alla dog. Nu har jag svärdbärare, tetror, malar och botior

• Nananas

Ja just det, några malar håller rent o fint sopm någon skrev. Vår mal heter nemo

Those three words are said too much.They`re not enough.
  • ACK

Vi har två malar (vet ej om det är en han och en hon )....vi döpte dem i a f till MALte och MALinSkrattande

• Metropolis Diana

Kampfiskar är en fisk man ska ha för sig själv i ett litet stim. De avskyr andra fiskar med fina fenor så de biter av bitar på dem! Har du dock fiskar som inte har några fancy fenor så är det okey. Vi hade en hane med några honor i vårt stora och han var kolugn. Han var nog en ganska lugn hane för att vara Siamesisk kampfisk. Finns olika färger på dem. Röda, lila, gula, blåa med mera...

Svar på tråden Vilka är bra nybörjarfiskar?