• Nikki75

Hur länge ska man hålla på att rengöra örsnibbarna efter håltagning?

För en vecka var jag med min sexåring och tog hål i öronen. Fick reda på att öronen ska rengöras med tvål och vatten morgon och kväll så länge hålen är nytagna, men hur länge behöver man hålla på med det? Är det någon som vet?
    Kan ju ringa frisören som tog hål på henne, men tänkte att någon här kanske visste istället. Kändes mycket enklare.

Kan tillägga att öronen sett jättefina ut sen dag ett och inte minsta lilla svullnad eller rödhet visat sig under den här veckan.

• Svar på tråden Hur länge ska man hålla på att rengöra örsnibbarna efter håltagning?
  • Veliga Mamman

När mina döttrar tog hål i öronen för ett par veckor sedan sa de att man bara skulle skulle skölja öronsnibben med ljummet en gång/dag om man inte badade för då skulle man skölja av det när man badat klart.

Efter 4-5 veckor skulle hålet vara läkt och då behöver man inte skölja mer.

• Joico

Hmm tvål och vatten? Är det så bra? :s Då är man ju där o pillar med fingrarna och.. njae. När jag tog hål i öronen var det alsolsprit på tops som gällde eller speciellt piercingrengöring på flaska. 4 veckor skulle jag nog tvätta

• znozzan

6-8 veckor.... jobbar med det.. fast man kan ju dra ned på rengöringen efter ca 4 veckor om det ser bra ut

• Nikki75

Ok tack för svaret. Då blir det ungefär tills hon ska byta örhängen då efter sex veckor då. Fast HELT läkta är inte hålen förrän efter ett år ungefär fick jag reda på då vi tog hål. Därför är det extra viktigt att vara noga med att ha örhängen som släpper så lite nickel som möjligt under första året.

• Lilja84

Det är väl 4-6 veckor som hålen ska läkta , men det kan jag ju berätta att dom inte alltid gör .
    Tog 2 hål när jag var 13 och hade problem med upp till 17 års ålder , nu är dom jättebra .
    Sen tog jag hål för över 1½ - 2 år sen , det hålet krånglar fortfarande .
    Ska aldrig ta hål med "pistol" igen , tredje gången gillt ?
    Tycker jag borde har lärt mig efter dom 2 första , men jag kanske förträngde det hela

• Veliga Mamman
    znozzan skrev 2007-07-03 00:18:04 följande:
    6-8 veckor.... jobbar med det.. fast man kan ju dra ned på rengöringen efter ca 4 veckor om det ser bra ut
    Hur ska man hålla det rent då?

Alla säger ju olika...
  • znozzan

tvål o vatten... men framför allt hålla det torrt o luftigt.. o fingrar e absolut ajabaja

• Hanna1984

Man ska tvätta med alsolsprit.

• Nikki75

Tvål och vatten är det renaste du kan ha.Enbart vatten tar inte bort bakterier. Det är ju därför man ska tvätta sår med det. Och man tvättar givetvis händerna innan, plus att jag använder en bomulstuss. Nu har jag dock varit och köpt mediswab som jag använder emellanåt. Det är smidigare.

• Veliga Mamman
    znozzan skrev 2007-07-03 00:20:00 följande:
    tvål o vatten... men framför allt hålla det torrt o luftigt.. o fingrar e absolut ajabaja
    TAck!
Svar på tråden Hur länge ska man hålla på att rengöra örsnibbarna efter håltagning?