• ECB

CSn-tilläggslån

Är det någon här sökt tilläggslån från CSN när ni börjat plugga efter föräldraledighet. Jag pratade med två olika personer på CSN innan jag skickade in min ansökan om studiemedel och båda sa att tilläggslånet beräknas på inkomsten före föräldrapenningen. Men ändå står det nu i beslutet att tilläggslånet avslås pga för låg inkomst de senaste 12mån(blir ju inte så hög med föräldrapennning). Blir så less på CSN redan innan mina studier börjat. Ska överklaga och det vore bra att veta om någon annan fått beviljat.

• Svar på tråden CSn-tilläggslån
  • jeawa

Jag ska söka tilläggslån från csn och jag har också precis varit föräldraledig.Nu blev jag lite nervös...Jag pratade med csn igår.De sa att jag skulle skriva i ansökan att jag varit f-ledig och inkomst innan den ledigheten.Ev skulle de begära in intyg från försäkringskassan.Gjorde du så när du sökte?
    Hoppas att du får tilläggslånet ändå!Det är ett måste för mig...

• ECB

Precis så sa de till mig innan jag sökte också. Men när jag ringde igår så gällde tydligen inte det längre utan de räknar 12mån bakåt oavsett om det är föräldrapenning du haft. Hon jag pratade med sa att det var beklagligt att andra sa fel men det gick inte att få tilläggslånet för min del. Hoppas det går bättre för dig och skriv gärna om du får beviljat.

• zebangiealexmamma

tilläggslånet har jag för mig att det e för sk höginkomstagare som vill ha höre lån lr om man har hög reskostnad lr bor på annan ort än hemorten ibland

• jeawa

Då måste jag ringa igen på måndag och kolla.Jag har fått det svaret två gånger att man kan räkna innan f-ledigheten.Det vore ju dumt om man inte fick göra det!Blir lite besvärligt om jag inte får det...

• ECB

Jag kan bara se att den är överhoppningsbar om man pluggat före föräldraledigheten också. Har ni det eller har ni jobbat?
    Men mailet som du fått Ell känns ju glasklart. Återkom gärna med hur det har gått för er, om ni beviljas lånet så kanske jag ska ringa tillbaka till dem igen. Är ju helt sjukt om de säger fel till så många.

• Ell

EBC: Ja det har du nog rätt i, läste lite snabbt på länken bara. När jag mailade dem såg min fråga ut såhär:

Hej!

Jag är just nu föräldraledig och har varit det sedan dec-05, plananerar
    att börja studera HT-07. Under min föräldraledighet har jag arbetat
    extra 2 dagar i veckan under 5 månader samt att jag kommer att arbeta
    två veckor nu i juni-07. Min inkomst har således mestadels varit från
    föräldrapenningen och inte överstigit 167 245 kr som är villkoret för
    att få tilläggslån. Innan jag blev föräldraledig hade jag en månadslön
    på ca xxxxx. Kommer jag få avslag på min ansökan om tilläggslån
    när jag ansöker eller är min tid som föräldraledig överhoppningsbar? Jag
    har varit ledig från dec-05 och kommer vara det fram tills skolstart med
    undantag för de dagar jag jobbat extra för som jag skrev tidigare.
    Hoppas ni kan hjälpa mig!

--

Men skrev jag tillräckligt tydligt att jag inte är studerande redan utan att jag jobbar? *förvirrad nu*

Wilmer 060206 - syskonverkstaden öppnad! BIM 20 juli
  • Ell

Mailade dem nu igen och var tydlig med att jag arbetat före föräldraledigheten, få se vad jag får för svar! Det tar säkert några dagar innan jag får svar.

Wilmer 060206 - syskonverkstaden öppnad! BIM 20 juli
  • ECB

El-Har du fått svar från CSN?

• jeawa

Nu har jag fått mitt besked.Jag fick beviljat csn med tilläggslån.Känns skönt.Jag fyllde i min inkomst innan föräldraledigheten och det var inga problem.Jag har allt varit lite orolig...

TS:Hur har det gått för dig?

• ECB

Då ska jag kontakte dem igen för det måste ju vara samma regler för alla. Fyllde du i den inkomsten där man ska fylla i sin inkomst för senaste tolv månaderna eller skrev du in det som en övrig uppgift?
    Ska ringa dem på torsdag när jag kommer hem från semestern. Är inte ens det minsta förvånad att det går till så här. Fasen va skönt det ska bli när man aldrig behöver ha med CSN att göra mer.

• jeawa

Jag skrev min tidigare inkomst(vad jag tjänade innan föräldraledigheten) på övriga uppgifter.Vad jag hade i fp skrev jag där man skulle fylla i för senaste året.
    Jag skrev under övriga uppgifter att det senaste året skulle "hoppas"över.Det var inga problem.
    Ring till dom och kolla igen,kanske dom har fattat fel?
    Hoppas att det ordnar sig för dig.
    Skriv igen när du pratat med csn...Spännande att se vad dom säger.
    Lycka till.

• ECB

Nu är jag beviljad tilläggslånet. Det enda de saknade var ett datum gällande föräldraledigheten så fixades det direkt på telefon. Konstigt bara att när jag ringde dem förra gången var det absolut omöjligt att jag skulle beviljas och föräldraledighet var inte överhoppningsbar. Är tacksam att jag fick veta att andra fått lånet annars hade jag inte kontaktat CSN igen. Är lite av ett lotteri vem man får prata med där verkar det som...

Lycka till med studierna!

• jeawa

Skönt att det ordnade sig för dig.
    Väldigt konstigt att det är olika besked från olika personer...
    Lycka till med studierna.

• Ell

Nu har jag fått mitt svar och jag är också beviljad tilläggslån!

Wilmer 060206 - syskonverkstad pågår!
  • zebangiealexmamma

men hur mkt måste man ha tjänat?
    tyckte det var rätt så hög årsinkomst man måste komma upp i för att få tilläggslånet.
    jag kommer att ha höga reskostnader när jag pendlar i höst o till våren så lite extra hade ju inte vart fel

• Ell
    zebangiealexmamma skrev 2007-08-14 22:24:05 följande:
    men hur mkt måste man ha tjänat?tyckte det var rätt så hög årsinkomst man måste komma upp i för att få tilläggslånet.jag kommer att ha höga reskostnader när jag pendlar i höst o till våren så lite extra hade ju inte vart fel
    För att få tilläggslånet ska du ha haft runt 160 000 i årslön (minns inte exakta summan), men det är ca en månadslön på ca 13 400. För dig som har kommer få högre kostnader för resor etc kanske ska kolla närmare på merkostnadslånet de har! Här kommer en länk: http://www.csn.se/GemensamInformation/Merkostnadslan/Merkostnadslan.asp?MenyIdnr=498
    Wilmer 060206 - syskonverkstad pågår!
Svar på tråden CSn-tilläggslån