• GashH

p-Piller före p-stav?

Varför rekommenderar barnmoskor att äta p-piller innan insättning av p-stav när det inte rekommenderas av tillverkarna av själva p-staven?

Citerat från www.implanon.nu/fos.html.

"Bör man, för att säkerställa god tolerans, prova ett p-piller som innehåller desogestrel innan man sätter in Implanon?

Vi rekommenderar inte detta. Även om den gestagena substansen i produkterna är densamma, så skiljer sig administreringen väsentligt åt. Man kan inte med hjälp av ett p-piller innehållande desogestrel förutse till exempel blödningsmönster med Implanon."

Min barnmorska, och även andra, rekommenderade det, men läser man ovanstående så börjar man ju fundera??

Varför äta piller om det inte är nödvändigt?

• Svar på tråden p-Piller före p-stav?
  • Skarpa

Jag vet inte exakt hur sådant fungerar, men vissa blir ju mer påverkade av andra av hormoner som tillförs kroppen. Även om man inte kan förutse exakt hur man kommer att reagera på staven genom att äta piller, ser man antagligen om man blir mer eller mindre påverkad av hormonerna. Kan det vara något sådant som ligger till grund, kanske?

Beräknad kläckning: 16 juli
  • GashH

Glas

Ingen aning, men man kan ju reagera olika på olika hormoner.
    Men tycker det är konstigt att bm säger en sak och tillverkarna säger tvärt emot.

• Skarpa
    GashH skrev 2007-07-03 14:08:17 följande:
    GlasIngen aning, men man kan ju reagera olika på olika hormoner. Men tycker det är konstigt att bm säger en sak och tillverkarna säger tvärt emot.
    Jo, det är klart att man kan reagera olika på olika hormoner, men som jag tolkar texten du citerat som att det aktuella hormonet i staven är desogestrel, och att frågan gäller piller som innehåller samma hormon.

Nu är p-stav inte aktuellt för mig, eftersom jag är just känslig mot hormoner, och har reagerat negativt på flera sorter. Men om vi antar att jag inte visste detta, och hade möjlighet att testa piller med samma substans innan jag satte in en eventuell stav, och det visade sig att jag reagerade negativt på pillrena, skulle jag bli mycket tveksam mot att sätta in en stav som jag inte kan ta ut lika lätt som jag slutar med piller.
  • GashH

Jo, iofs är det sant det du säger.

Men jag hoppar nog över pillrena om jag inte måste ta dom...
    Det är ju för- och nackdelar med båda.

• skorpionen80

Ingen aning. Men jag litar mer på tillverkarna än på en barnmorska. Som tur var föreslog inte ens min bm nåt sånt ;)

• Skarpa

Skorpionen: å andra sidan finns ju en liten risk att tillverkarna är partiska och inte vill att man ska låta bli att sätta in en stav för att man inte trivs med piller med samma hormon. Möjligtvis något konspirationsteoriaktigt, men läkemedel omsätter ju trots allt stora pengar.

Dessutom kan det väl knappast vara farligt att ta piller innan man sätter in stav, även om det kanske är onödigt. Eller?

• silhuett

Jag skulle absolut testa piller innan, om det fanns piller med samma sorts hormon. Det är ju som sagt mycket lättare att sluta med piller om det inte funkar, dessutom krävs det ju ett litet ingrepp för att sätta in och ta ut en stav.. Plus att den är svindyr ju!

Jag tror tillverkarna skriver så för att de inte vill att folk ska bli avskräckta från att testa p-staven, om man nu skulle få negativa erfarenheter av p-piller med samma hormon...

• Vifsla

Jag fick lov att testa minipiller i 6 månader innan jag fick min p-stav. Men jag är överviktig och de var rädda att jag skulle få en propp.

• silhuett
    Vifsla skrev 2007-07-04 13:19:51 följande:
    Jag fick lov att testa minipiller i 6 månader innan jag fick min p-stav. Men jag är överviktig och de var rädda att jag skulle få en propp.
    Fast varken minipiller eller p-stav ÖKAR risken för blodproppar! Det är ju just minipiller man bör använda om man har ökad risk för blodproppar, eftersom de inte innehåller östrogen.
  • Vifsla

Ja hur som helst så ville de inte ge mej några p-piller så jag fick starta med minipiller. (skitäckligt)

• KickStart

Anledningen varför man rekommenderar p-piller före p-stav är därför att det är lättare att sluta med p-piller om man känner att det ger alltför många biverkningar. Det är bara att inte ta nästa piller- och hormonerna går ur kroppen snabbt.
    P-stav sitter där den sitter och det krävs lite mer planering att ta ut den.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
Svar på tråden p-Piller före p-stav?