• Mammahanna

Billån eller medlemslån?

Funderar nu på att köpa en bil men undrar lite vilket lån som är bäst. Antingen försöker jag med ett vanligt medlemslån på max 50000 eller så försöker jag med ett billån på 70000. Någon som har erfarenhet av hur bankerna resonerar på dessa olika lån? Jag behöver egentligen inte en sån jättedyr bil men med billån brukar det alltid vara ett minimum vid 50000 eller så. Snälla hjälp mig.

• Svar på tråden Billån eller medlemslån?
  • Carisma95

När det gäller billånet, så brukar bankerna kräva ca 20 % (det kan skilja) i handpenning på bilen.

The truth about the truth; It hurts! And that´s why we lie....
  • slangbella

Jag tog billån via bilhandlaren. Räntan skiljde inte särskilt mycket från ett medlemslån och jag fick 2 års garanti (istället för 1 år) på bilköpet. Förutsatt att jag inte betalar av krediten snabbare än så, men det hade jag inte tänkt göra vilket lån jag än valt. Lånade 85' och la 40' kontant.

Vid billån på bank brukar de kräva att man köper via bilhandlare (och inte privat).

Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker
  • Miss Lau

Det lån som är bäst är det med lägst ränta.

Tar man ett billån så får man låna högst 80% av bilens pris. Tar man ett annat lån har man möjlighet att låna till rubbet.

När vi köpte bil tog vi ett blancolån från var vanliga bank, och det blev betydligt mer förmånligt än ett billån. Fast vi har en extremt "snäll" bankman

Svar på tråden Billån eller medlemslån?