Begagnad babyskydd?
Är det ok att köpa begagnad babyskydd till bilen?Hur gammal får den vara,osv..info ...info ..tack:)
Eller ska man köpa ny?
Är det ok att köpa begagnad babyskydd till bilen?Hur gammal får den vara,osv..info ...info ..tack:)
Eller ska man köpa ny?
Jag hade nog inte köpt från någon jag inte känner. Just för att vara säker på att den inte har råkat ut för ngn krock. Vi hade ett begagnat babyskydd, men då kom det från kompisar till oss.
Max 4-5 år skulle jag säga, utvecklingen går ganska långt på de åren.
Jo det är ju sant,köper vi en från nån "okänd" så kan man ju aldrig vara riktigt säker vad den varit med om.Bäst att kolla runt med folk man känner om de vill sälja.
Jag har läst max 5 år pga att plasten torkar och det kan bli sprickor.
I sthlm finns en butik där man kan få babyskyddet granskat.
Jag köpte ett begagnat babyskydd via blocket. Och helt ärligt så tror jag knappt det finns nån som skulle sälja ett krockat babyskydd.
Jag köpte en Akta Graco som var ett år gammalt och i jättefint skick.
Jag köpte oxå en beg. babyskydd från blocket.
Den var 1 år gammal.
Jag var aldrig orolig OM den har varit krockad eller inte för det är normalt att få den bytt efter varje bilolycka.
Det är försäkringsbolaget som gör så.
Sen åker jag sällan i bilen, oftaste åker jag o dotter buss eller tåg in till större stan.
Om jag skulle åka bil då är det typ till min föräldrar eller svärföräldrarna eller långt när sambo är med.
Till BVC eller MVC åker jag buss/tåg för det är enklaste än åka bil.
vi köpte en acta grao från blocket som var inhanlad i december 06, köpte den förra mnaden så den var bara 6 mån. gammal och i jätte fint skick=)
Jag ska kika på blocket och se vad jag hittar.Har tänkt vänta lite med att köpa,ska föda i oktober,men känner att det är bra att kolla över "måste ha" saker.
Av allt man kan kopa begagnat ar baby skyddet (och madrass och sangklader) det jag INTE skulle kompromissat med. Sa dyra ar de faktiskt inte och jag betalar da hellre for sakerhet. Aven om de som saljer saljer i god tro vet man ju inte om det trots allt uppstatt nagot fel osv. Nej, nytt baby skydd ar det jag skulle investerat i.
Jag kan rekommendera denna;
www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=165462&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=
Vi har köpt den o jag har kollat runt lite, o folk verkar nöjda med den till det priset! Vi valde att inte köpa en begagnad utan ny men utan något speciellt märke. Jag tror inte heller att nån skulle sälja en krockad, trasig stol men man VET ju aldrig så vi köpte en ny, men billigare variant. Nästa stol som ju får hänga med längre, kan få kosta mer!
En bilbarnstol bör inte vara äldre än 10 år för att användas.
Att tänka på vid köp av begagnad bilbarnstol:
www.ntf.se/dalarna/default8768.asp
Bilbarnstolen ska vara godkännandemärkt. Den kan vara T-och/eller E-märkt.
Ta av klädseln, titta efter sprickor och märken. Fråga om stolen har varit med i någon trafikolycka eller något tillbud.
Kontrollera att stolen inte är mer än ca 5-6 år gammal. Du ska ju själv kunna använda den till ditt barn i 4-5 år.
Om det saknas bruksanvisning eller någon monteringsdetalj, kontakta tillverkaren eller någon återförsäljare.
Köp helst av någon som du känner och kan lita på. Är du osäker på begagnad bilbarnstol, köp hellre en ny.
Ring gärna till
NTF-Konsumentupplysning för mera information
0200-285 000
www.ntf.se/konsument/fraga1378.asp
När ni köper en begagnad bilbarnstol är det viktigt att tänka på följande:
? NTF rekommenderar en bilbarnstol som klarar bakåtvänt åkande upp till 25 kg.
? Köp godkänt, bilbarnstolen ska vara märkt med E- och/eller T.
? Kontrollera att stolen är hel. Ta av klädseln, titta efter sprickor och märken, fråga om bilbarnstolen har varit med i någon trafikolycka eller annat tillbud. En bilbarnstol som varit med i en olycka ska kasseras.
? Kontrollera åldern på bilbarnstolen. Den rekommenderade livslängden för en bilbarnstol är 10 år, under förutsättning att den skötts väl och inte varit med i någon olycka. För att du ska kunna använda den så länge som möjligt bör den inte vara äldre än ca 5 år när du köper den.
? Om det saknas bruksanvisning eller någon monteringsdetalj, kontakta tillverkaren eller återförsäljaren.
? Köp endast begagnad bilbarnstol av någon du känner och litar på. Är du osäker så köp hellre en ny.
På NTF Konsument kan ni läsa mer om bilbarnstolar.