• Mamma Teresa

Syskonrum - Flicka & pojke

Jag har en dotter på snart två år, och gravid i vecka 32 med en pojke.

Till hösten har jag alltså en av varje och de ska dela rum.
    Problemet är - hur ska jag inreda rummet så att det passar både en liten prinsessa och en vild liten pojke?
    Rummet är inte stort och jag tycker om när allt går i ett tema. Har funderat på att göra om till ett nalle puh rum eller ett djur-rum... eller ska man ha hälfen rosa och hälften blått?

Kom med tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-03 20:14:48:
    Till er som reagerat: det var bara ett uttryck av mig att säga "en liten prinsessa" och "en vild liten pojke".
    Lilltjejen älskar dockor och dockvagnar, men hon gillar bilar också. Hon har egna bilar att köra med, så jag "styr" inte hennes utveckling. Hon älskar djur, vilket de flesta barn gör, så nu med lite eftertanke funderar jag på "djungelrum" eller "djurrum" i och med att det var helt rätt att de ändå inte kommer kunna hålla sig till sina sidor...

• Svar på tråden Syskonrum - Flicka & pojke
  • Blinka lilla Tindra

Det hade sett lite coolt ut tycker jag med häften rosa, hälften blått.

Men din idè med nalle-puh går nog hem det med!

ÅÅåhh, vad roligt... Jag vill oxå ha ett barnrum o inreda!

• jmmm

kan man inte köra i slotts tema??
    Princess till tjejen o pris till killen, de finns ju mängder av sånt nu för tiden. Finns tex en stor wallies med ett slott som du akn sätta på ena väggen tex

• Bonanza

Kan man inte bara låta barnens intressen styra? Båda två kanske blir pippifantaster? Eller så älskar lillpojken rosa och klänningar och vill vara prinsessa? Det måste ju vara enklare att gå efter vad de faktiskt gillar än vad de har mellan benen?

• JsN

Och om din son blir en liten tänkare som älskar rosa och inte "en vild liten kille" ska rummet göras om då?

Du pratar om små barn, låt dem vara just barn och inte kön!

*hälsosamt lat*
  • Miss Lau

Ser inte problemet? Inred rummet så som ni tycker är snyggt (barnen är ju för små för att ha en egen uppfattning).  Att det är en tjej och en kille spelar väl ingen roll, det är ju barn det handlar om!

• bigmouth

Ett rum som ska passa både en liten prinsessa och en vild liten kille borde väl rimligen ha en skiljevägg emellan, för vilda små pojkar måste ju ha madrasserade väggar, men söta prinsessor som bara sitter stilla hela dagarna kan ha speglar från golv till tak. Kanske ett sminkbord också så hon tidigt lär sig vad som förväntas av henne? Så kan grabben få en bänkpress.

• Filippinan

Varför just rosa och blått? Och varför ska flickan vara prinsessa och pojken vild? Tänk på vilka egenskaper du tilldelar barnen redan innan de kommit till världen och du vet vilka de är.

The more you ignore me, the closer I get
  • Myran H

Allt åt alla. Det finns ingenting som säger att den lilla killen kommer bli vildare än sin syster, om ni inte går in aktivt för att GÖRA det så, varför man nu skulle vilja det.
    När de nu ändå ska dela rum, passa på att uppmuntra dem att dela så mycket som möjligt. Låt deras individuella intressen få växa fram fritt, styr dem inte in i begränsade, förutbestämda mallar baserade på vad de har mellan benen.

Men rosa och blått är för all del snyggt ihop. Oavsett kön!

• Mina fina

Jag tycker det låter gulligt att dela av med färgerna. På så vis får de ju även en känsla av deras eget utrymme. Har själv för avsikt att göra på just det sättet men med andra färger!
    Lycka till med målning och barnafödandet

• barnensrätt

Jag har precis som du, en flicka och en pojke som delar rum.
    Deras rum har jag gjort halva ROSA med en massa "prinssesprylar" och den andra halvan BLÅ med alla hans saker.

Jag tycker det blev jättebra!
    (Har tyvärr inget kort att visa)

Svar på tråden Syskonrum - Flicka & pojke