• Ullegulle78

Svider svärmors tunga mer än andra...?

Det finns en tråd på forumet (irriterande kommentarer) i vilken frågan kom upp om det kan vara så att man retar sig mer på vad svärmor säger än vad andra människor säger om ens barn.
    Vad säger ni?
    Retar ni er mer på svärmors kommentarer än tex. er mammas...?
    Jag kan säga att jag retar mig FETT på min svärmor ibland!
    Min mamma däremot fattar att jag inte alltid är mottaglig för "tips" och tar det därför lite lungt med råden..

• Svar på tråden Svider svärmors tunga mer än andra...?
  • MissKate

"Jag kan säga att jag retar mig FETT på min svärmor ibland!
    Min mamma däremot fattar att jag inte alltid är mottaglig för "tips" och tar det därför lite lungt med råden.. "

Jag kan inte annat än att hålla med...

"Du vet väl att du aldrig, aldrig får lämna henne ensam i badet!"-svärmor..
    Ja, jag vet det och om du kände oss lite bättre så skulle du veta att jag alltid badar tillsammans med henne.. Alltså, hon är aldrig ensam..

• Maggis

Nu är min mamma död sedan många år tillbaka så jag har inget att jämföra med. Men å andra sidan är min svärmor världens bästa som aldrig kommit med en massa fjåpiga råd. Såvida jag inte ber om den. Hon är fin på så sätt. Ja, på alla sätt, egentligen.

Men generellt kan det kanske vara så, i alla fall får jag den uppfattningen.

//Maggis
  • Quattro99

Jag kan nog tycka det är lättare att säga till min mamma om jag blir irriterad, svärmor kan man ju inte säga till på det sättet(inte jag iallafall) utan då står jag där och ler fånigt och kokar inombords istället... Sambon brukar få höra det sedan när vi åker hem. Hihi synd om han...

• Miss USA

Jag vill säga att min mammas tunga svider mer än min svärmor.

You say I'm a bitch like it's a bad thing
  • MissKate
    Quattro99 skrev 2007-07-03 14:32:27 följande:
    Jag kan nog tycka det är lättare att säga till min mamma om jag blir irriterad, svärmor kan man ju inte säga till på det sättet(inte jag iallafall) utan då står jag där och ler fånigt och kokar inombords istället... Sambon brukar få höra det sedan när vi åker hem. Hihi synd om han...
    Min sambo säger ifrån till henne, vilket är jätteskönt för han kan reta sig till vansinne på hennes otroligt korkade kommentarer också.
  • Blue Dragon

Japp svärmors kommentarer är värst.
    Mannen får höra av mig senare om hur illa jag kände mig när hon sa det ena eller det andra.

Älskar mina 3 flickor
  • Rättfram

Ja, absolut:( Jag har inte längre någon kontakt med min svärmor just p.g.a. att hon alltid säger fel saker och har en helt felaktig bild av mig:(

• zerosara

Mamma är värre än svärmor. Kan bero på att jag för alltid kommer vara minst (är sladdis) och mannen är mellanbarn och har en syster som är 15 så svärmor har annat att tänka på Kan tillägga att jag dessutom bor ca 100 meter från svärmor och det är inga problem. Mamma kan driva mig till vansinne ibland, med sina komentarer och dom kan svida rejält. Är glad att vi inte bor precis bredvid henne. Men hon är jättebra också när hon inte lägger sig i alltför mycket.

• biaw

absolut! de borde förbjudas...

• Xcena

O yes! Mina foraldrar lagger sig aldrig i nagonting som har med min dotter att gora. Sa vida jag inte fragar om tips forstas. Svarmor ar motsatt och vill garna saga sitt. Vi har haft manga diskussioner da min svarmor ar engelsk och de har annan syn pa barnuppfostran har.
    Sist nar vi var dar te x hade min dotter klarat sig utan bloja i en vecka och jag var sa stolt. Naturligtvis hade hon en liten olycka pa svarmors golv nar hon lekte. (Forsta pa hela veckan). Och vad sager min svarmor till dottern da?
    -Du ar ju inte alls en stor flicka om du inte ens kan ga pa pottan. Hade lust att vrida nacken av henne.

• malinn

Jag tror nog oxå att det kan vara så, kanske för att det är en person som man vet att man MÅSTE försöka hålla sig väl med för sin sambos skull och nästan bara för det irriterar sig på allt hon säger. Jag har inga problem med min mer än att jag tycka att kommer med lite dumma kommentarer i bland.

• Bettan72

Nej verkligen inte. Däremot kan jag bli såååå less på min mamma och hennes ständiga tjat om hur allt har blivit så förändrat sen hon fick mig (ja, va konstigt, det är ju bara 35 år sen, daaah!)

• Mammann

Jo absolut. Nu fäller min svärmor generellt mer och fler korkade kommentarer än min mamma som uppfostrat oss till att ha stor intigritet och aldrig trampar på en. Så eftersom tålamods-marginalerna redan är uppätna gentemot svärmor så reagerar jag snabbare känslomässigt för en liten kommentar från hennes sida, en kommentar som jag lättare skulle svälja och helt enkelt lugnt besvara ifall den kom från min mamma. Försöker komma ihåg det när det bränner till av irritation för något svärmor klämmer ur sig, att betrakta varje enskild kommentar utifrån sig själv, och inte i sammanhanget av allt annat hon säger.

• Blue Lagun

Både min mamma och min svärmor är väldigt verbala och säger vad de tycker på gott och ont, men svärmors kommentarer är ändå de mest irriterande och sårande......Skillnaden är väl att jag kan säga ifrån till min mamma på ett annat sätt och att hon inte tar illa upp. Allt är så känsligt med svärmor, både från min och hennes sida. Saken blir ju inte bättre av att min dotter är den första av flickor i mer än en generation på svärmors sida......

• ciazi

Min svärmor behöver inte ens öppna munnen för att jag ska tycka att det är jobbigt att vara med henne.

Det första hon sa när jag blev med barn var "ni behöver inte vänta er att jag hjälper till varken med pengar eller barnvakt"
    Och helt plötsligt när Oliver föddes blev hon nån slags superfarmor..

Och att min sambo verkar vara kär i kärringen o alltid står på hennes sida gör ju inte saken bättre :P

• Mellsan666
    Maggis skrev 2007-07-03 14:31:55 följande:
    Nu är min mamma död sedan många år tillbaka så jag har inget att jämföra med. Men å andra sidan är min svärmor världens bästa som aldrig kommit med en massa fjåpiga råd. Såvida jag inte ber om den. Hon är fin på så sätt. Ja, på alla sätt, egentligen.Men generellt kan det kanske vara så, i alla fall får jag den uppfattningen.
    har de precis som du, min mamma är oxå död så kan ej jämföra med något annat.Men hon är oxå helt underbar & hjälpsam , får tips när ja själv ber om de hon lägger sig inte i vad vi gör
  • Iroyg

Oooh ja! *nickar med hela kroppen*

• myskatt

Jag stör mig precis lika mycket på min mormors kommentarer!

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
Svar på tråden Svider svärmors tunga mer än andra...?