• evanill

När finns det risk att hunden blir sjuk av fästingar???

Vi har en sheltiehane här hemma som nyss blivit 1 år. Bor i Hälsingland o vi har otroligt mkt fästingar här(usch!!) Jag har plockat bort 3 st o 2 har tydligen sugit blod så de lossnat tillslut, vilket jag tycker e konstigt för jag känner igenom pälsen varje dag. När kan de bli sjuka av dess odjur, o vet ngn vad ett fästinghalsband kostar?

• Svar på tråden När finns det risk att hunden blir sjuk av fästingar???
  • virrigavevve

det puffar jag med på..

• evanill

Ingen som vet? Hur många "bett" en liten hund tål o symptom om de blir dålig?

• ooGizzYoo

Jag undrar också när dom kan bli sjuka, mannen har plockat 18st på våran vovve på 3dagar och flera har blivit så stora så dom släppt, jag vet att min mamma köpte ett fästinghalsband men då får man visst inte bada hunden på 6mån och det går verkligen inte med våran vovve....

• Clever LG

Ja! Min hund fick något som heter erlichia ( tror det stavades så...) av fästingar. Hon fick pencilin men hon var hängig ett tag. Detta fick hon trots fästinghalsband. Fästinghalsbandet kostar mellan 50-150 kronor beroende på vad du köper det.

• MiisPiis

Jag har förstått det som att fästingsjukdomarna bara smittar när fästingen "kräks" i såret. Det kan den göra om man tar bort den och huvudet blir kvar. Och särskilt om man använder olja eller liknande för att få bort den!

• Namaste72

Det beror ju helt på. När det gäller borelia tror jag ett dygn är ramen, så lång tid tar det innan fästingen börjar skita (vilket är det som smittar om jag inte minns fel) TBE kan ju smitta ändå.

Jag använder inga fästingmedel på min jappe (1 år) men går över henne med en karda efter varje gång ute. Fästingäcklen fastnar i den så kan man döda dem efteråt.

Lycka till!

• Eulalia II

Hej!

Det finns olika sorters fästinghalsband att köpa till hundar, vissa är framtagna med enbart naturliga ämnen och i andra finns det ett sorts "verksamt ämne" som i vanliga läkemedel som skall hålla fästingarna borta

Våran hund har endast haft 3 fästingar hittills under alla år (8 år) men vi bor i ett sånt område där det inte finns spec. mycket fästingar
    De få gånger den haft fästingar så är de somrar som jag HAFT fästinghalsband på hunden så mina erfarenheter av halsbanden är väldigt negativa
    Så jag försöker istället hålla pälsen ren och kontrollera den regelbundet, tvättar åxå hunden med ett schampoo som innehåller tea three som jag tror gjort susen att hålla fästingarna borta

Jag frågade veterinären i samband med en vaccination för flere år sedan om hundar kan bli sjuka av fästingar och de kan de om den bits av en fästing som bär på sjukdomen
    Symptom ifall hunden är smittad av fästing: påtaglig trötthet , feber , andfådd , "förkylningssymptom" är några av de symptom man skulle uppmärksamma om man vet att hunden haft fästing
    Kan finnas fler men dessa är de jag minns, var som sagt längesedan.

• evanill

Tack för svaren! Hur är det med smittan eg, är fästingarna farligare beroende på vart man bor? Vet inte om jag har hört det ngnstans...

• Rosali

Skaffa inte halsbandet det är många som inte tål det. Köp Frontline droppar på apoteket istället

• Rosali

Provade ett örthalsband, ett grönt, men så fort hon blev blöt så kom dom små äcklen. Anväder du droppar så får hunden inte bada för då försvinner det. Man droppar 1 gång/mån. Men dom är bäst

• evanill

Åh, det kan bli svårt då jag måste duscha honom för pälsens skull, osså älskar han att bada ute...
    Det är synd att man inte kan utrota dem på ngt vis, jag är så äcklad av dem.

• Eulalia II

Precis som Rosali skrev så finns det hundar som inte tål halsbanden och det är ju åxå viktigt då man köper dessa OM man köper att man får rätt storlek med tanke på läkemedlet som finns i halsbanden. Liten hund behöver mindre mängd av fästingläkemedlet , större hund större mängd
    De flesta halsband som jag kommit i kontakt med så går att ta bort under tiden hunden simmar och duschas för dessa halsband skall inte bli våta!

evanill skrev 2007-07-03 15:56:15 följande:
    Tack för svaren! Hur är det med smittan eg, är fästingarna farligare beroende på vart man bor? Vet inte om jag har hört det ngnstans...
    Har heller inte hört ngt om detta , men finns det mycket fästingar i ett område är det ju åxå sekärt större mängd/antal som bär på smittan åxå av dessa fästingarna
  • Rottis77

Tyvärr är fästingarna lika farliga överallt, var tredje fästing bär på smittorna. Det bästa är att ta bort fästingen inom 12 timmar och man ska inte trycka på kroppen för det är i kroppen som fästingen har giftet som den sen sprutar in i hunden. Symtomen brukar inte komma förrän typ våren efter hunden blivit biten. Dom vanligaste symtomen är hälta, trötthet, feber, ingen aptit mm.
    Det som jag personligen tycker fungerar bäst är scalibor, det receptfria halsbandet man köper på apoteket för ca 175 kr. Men det är ju vad som passar dig och din hund bäst. Bara för frontline är det mildaste preparatet betyder det inte att din hund tåler det, min ena hund blir jätte dålig av alla spot-on men tål scalibor och har inte haft en fästing på 4 år.

• virrigavevve

rottis77: det halsabndet ska jag nog oxå testa på min vovve.. han hade ett sånt naturläkemedel halsband men han tappa det.. han har haft 3 fästingar på två sommrar..

• Enkiteng

Det räcker med EN fästing om den bär på smitta, så det finns ingen "gräns" för när det blir farligt eller hur länge de ska sitta. Däremot är smittan vanligare på vissa platser. Borrelia: "I Sverige är den främst rapporterad i landets södra och mellersta delar och längs Östersjö- och Bottenhavskusten. Den sprids via fästingar och finns troligen på alla de platser där dessa förekommer." TBE: "TBE-viruset finns hos fästingar på vissa öar i Stockholms skärgård, Åland och längs ostkusten i Sverige. Vidare finns fall från Lidköpingstrakten och norr om Kungälv." (saxat från kungsportsläkarnas sida om vaccinationer)

Scalibor-halsband funkar bra på de flesta hundar, ett fåtal är allergiska, men det gäller ju alla parasitmedel. Men ta av det om hunden badar ute, fiskar tål inte heller medlet och kan dö om hunden tappar halsbandet i sjön!
    www.scalibor.se/scalibor_vet.asp

• hus busen

Jag har märkt på våran stora hund att han får ledvärk ibland när en fästing sitter på honom... när jag tagit bort fästingen så blir han mer rörlig igen efter ett par dagar... någon annan behandling har ej behövts.

Jag såg ett pogram på tv som handlade om fästingar... det visade sig att dom gillar inte när det luktar gott... så ett tips är att spaya ner sina ben med lite parfym så slipper man dom små asen... men jag vet inte om det finns någon lämplig parfym att spraya hundar med??

Vi har använt "Nature Line, bio band plus" som vi har köpt i zoo affären som säljer hundmat... den tål vatten. men jag har inte vågat anväda dom nu i sommar eftersom jag är gravid.... men dom har funkat bra och kostar 59 kr.

• Rottis77
    Enkiteng skrev 2007-07-04 14:39:44 följande:
    Det räcker med EN fästing om den bär på smitta, så det finns ingen "gräns" för när det blir farligt eller hur länge de ska sitta. Däremot är smittan vanligare på vissa platser. Borrelia: "I Sverige är den främst rapporterad i landets södra och mellersta delar och längs Östersjö- och Bottenhavskusten. Den sprids via fästingar och finns troligen på alla de platser där dessa förekommer." TBE: "TBE-viruset finns hos fästingar på vissa öar i Stockholms skärgård, Åland och längs ostkusten i Sverige. Vidare finns fall från Lidköpingstrakten och norr om Kungälv." (saxat från kungsportsläkarnas sida om vaccinationer)Scalibor-halsband funkar bra på de flesta hundar, ett fåtal är allergiska, men det gäller ju alla parasitmedel. Men ta av det om hunden badar ute, fiskar tål inte heller medlet och kan dö om hunden tappar halsbandet i sjön!www.scalibor.se/scalibor_vet.asp
    Fästinexperterna säger att smittrisken minskar om man tar fästingen inom 12 timmar efter den satt sig på människan eller djuret. Borrelia och anaplasmos (hete tidigare Ehrlichia) är den vanligaste sjukdomen på hundar, så jag tror nästan det kvittar var man vistas med sin hund, för dom små äckliga krypen trivs bara gräset är lite längre och lite fuktigt. TBE har vi ju här nere i skåne oxå. Örk det är allt några äckliga kryp...
  • evanill

Aha, det tänkte jag inte på, att jag kan ta av halsbandet när han badar...! Ibland funderar jag vart hjärnan tagit vägen!
    Ja, jag är less på odjuren! Fick jag en på mig skulle jag nog börja grina...
    Jag ska titta på olika halsband åt min älskling, jag vill inte att han ska bli sjuk!!

Svar på tråden När finns det risk att hunden blir sjuk av fästingar???