• alos

Etikettsbrott vid begravning?

Begår man ett etikettsbrott om man skickar en blomma till en begravning man inte tänker gå på och den som ska begravas är en person som var särbo med en svärförälder till sej?
    Träffat den som begravas nåra gånger.
    Fick höra av en att det är ett ektikettsbrott och skicka blomma en sån gång istället för en minnesgåva?????????
    Är det verkligen sant det?????

• Svar på tråden Etikettsbrott vid begravning?
  • Atamon

Nej, det kan jag aldrig tänka mig. Du gör som du vill, minnesgåva eller blommor. Det man kan tänka på är väl vad som stått i dödsannonsen. Står det tips på gåvor till fonder, skulle jag hellre skänka till en fond än ge blommor.
    Om det inte är någon som jag känner så väl, så skulle jag också hellre ge till en fond än blommor. Men man gör alldeles som man vill. Oavsett så visar du ditt deltagande i sorgen.

• piixelslyna

Om du känner för att skicka en blomma, så gör så!

• Rusty

Det är alltid vänligt och rätt att visa sin respekt och sitt deltagande i form av blomma/minnesgåva. Om de anhöriga uttryckligen bett om minnesgåva istället för blommor så är det väl trevligt att göra som de ber, men varken det ena eller det andra utgör något etikettsbrott. Detta gäller oavsett vilken relation man hade till den avlidne.

• Frantic

Det är vanligt att folk som inte deltager vid begravning skickar kistdekoration med vidhängande kort eller band. det är inte etikettsbrott.

Svar på tråden Etikettsbrott vid begravning?