• Snart vår tur

PCO med normala hormonnivåer?

Min läkare ser pco-cystor på vul, så han har sagt att jag har en lättare variant av pco. Jag har normal vikt och har relativt normal cykel, mellan 29-40 dagar, oftast 30. Alltså inga andra pco symtom. Jag har ju tagit massor av hormonprov och alla är normala! (först var prolaktinvärdet på 850, ska ju ligga runt 100-500, men tog om provet och då var det ok.)

Kan man ha pco om alla hormoner ligger på normal-nivå? Vad är det då som gör att man får 'pco-cystorna'??

• Svar på tråden PCO med normala hormonnivåer?
  • LiselottePCOS

det interassanta hade varit om du visste dins värden på tesostenon och SHBG, Man kan ha PCOS inom normalspannet tex lågt SHBG som är lågt i det nomala , och högt testostreon som är högt i det normala.   I om du ahr cyler på 30-40 dgar tdyer det på att din homonivå eint är optimal, det är okey om det skiljer 3-4 dagar per cykel inte mera. 

Man kan ha PCO- likande äggstockar utan hormonel påverkan men då brukar det inte vara större probelm att bli gravid. PCo-äggstcoken syfter på äggstcken s utsende dva månag äggblåsor i ett pärlband. Har man högt prolaktn kan det pressa ned FSH och LH så att det inte bildas ägg. 

Svar på tråden PCO med normala hormonnivåer?