• Svar på tråden skillnad på spöke o poltergist
  • Heidihoo

    Är inte poltergeist såna som håller på å flyttar runt på saker och härjar? =) haha nä jag vet inte...

  • KeChi

    Ja har för mej att poltergeist är av den farliga sorten, medans spöken är mer eller mindre farliga..ja vet inte..ja är rädd för båda

  • ullis83

    poltergeist är väl bara energier som är kvar och som inte är så himla snälla kanske.Flyttar gärna på saker och sånt.Spöken är ju bara en ande egentligen

  • bäbistokig

    Jag e mä rädd för båda, men det e nog som du säger KeChi. Poltergeist e arga spöken som flyttar saker. Å bara vanliga spöken e tydligen snälla..


    ~Stolt Mamma till Leah 20 Augusti 2006~
  • Sofia t

    Poltergeist är tyska för ?buller-ande?. Det syftar på egendomliga störningsfenomen eller ?spökerier? av typen knackningar, flygande husgeråd eller möbler, samt andra oförklarliga och ibland också skrämmande upplevelser av olika slag. Varaktigheten varierar mellan några dagar och upp till ett år, och fenomenet påstås upphöra lika plötsligt som det uppstått, med eller utan mediers medverkan

    Spökena, såsom de beskrivs i berättelserna, kan grovt sett indelas i två kategorier. Till den ena kategorin hör spöken som på något sätt aktivt söker kontakt med de levande. En vanlig föreställning är att spöket har något ogjort eller otalt i de levandes värld, och därför inte kan finna vila i livet efter detta. Till den andra kategorin hör spöken som endast ger sig till känna utan att visa något direkt tecken på medvetande. Till den senare kategorin hör vanligen att spökerierna upprepar sig, ofta i form av en återuppspelning av forna händelser. Dessa kallas då gengångare och är omöjliga att ta kontakt med.

  • sophius

    Är inte poltergeist mer som ett slags negativa energier vilka kan härledas till en levande person.

  • lolalamba

    Poltergaist är absolut inget som är farligt, bara enormt olustigt!
    Det är en ande som inte har fått ro...kan kalla det nästan som att de inte förstår att de har gått över till den andra sidan!
    Poltergaist kallas oxå för "Bullerspöken", precis som någon föregående talare redan har skrivit... Detta smeknamn pga att de flyttar runt på saker i hemmet eller vart nu poltergeistfenomenen är...
    De kan kasta saker omkring sig, putta ner saker från ett bod...Ja helt enkelt så far saker omkring och det är INTE hela tiden utan just när anden är i närheten!

    Många har förknippat poltergeist till elaka pga att de har fått sig en tallrik kastad på sig tex... Men en P.G kastar inte saker medvetet! Det är dess energier omkring dem som gör att saker far omkring! Det är en teori som jag nyligen har hört..

    Ett vanligt "spöke" då... Vad är det för skillnad. Jag själv kallar inte spöken för spöken utan jag sätter namnet andar på dem...
    Det är inte alla som märker av dem och de finns inte omkring oss hela tiden heller...
    Så "spöken" märker man inte av så mycket om man jämför med P.G!

  • NeA 84
    lolalamba skrev 2007-07-17 10:11:04 följande:
    Poltergaist är absolut inget som är farligt, bara enormt olustigt!ter namnet andar på dem...Det är inte alla som märker av dem och de finns inte omkring oss hela tiden heller...Så "spöken" märker man inte av så mycket om man jämför med P.G!
    mycket intressant faktikst...
    ska nog forska lite i det
  • Hemliga 72an

    Poltergeist är bunden till en person.
    Spöke är bunden till en plats.
    Sen får poltergeister saker att röra på sig men inte spöken och poltergeister är elaka vilket inte alltid spöken är.

  • Alexandra 275

    jag vet inte vad som händer men det är nån som knackar på fönster och flyttar på saker och så såg jag en skugga i mitt rum. jag vet inte vad det är men tror det är en poltergaist. ?????Skrikandes

Svar på tråden skillnad på spöke o poltergist