• Anonym (Civilekono)

Civilekonomer -Vad tjänar ni?

Känsligt detdär med lönen, och därför vill jag vara anonym. Vill inte att de som jag diskuterar "familj" med ska veta vem jag är...

Iallafall. Jag är Civilekonom och har jobbat i 5år (Stockholm). Min lön är c:a 24600 i månaden.

Någonannan som är lika "underbetald"?

• Svar på tråden Civilekonomer -Vad tjänar ni?
  • Anonym

24600 bara! jag jobbar på Volvo som sketen montör och har 31000:-
    Du borde ta ett snack med din chef och få betydligt bättre lön

• Schnauser

Är nyexad civilekonom och är nervös för att diskutera lön nu när jag söker jobb. Usch! Håller på och kollar löner...

Din lön låter ganska normal, lite låg kanske... men det beror förstås på om du arbtar statligt, kommunalt eller privat och vilka arbetsuppgifter du har.

• Anonym (Civilekono)

Schnauser: Jag har jobbat i 5 år, så jag är inte nyutexad. Privat.

• Schnauser

Hmmm! Stockholm skriver du ja. Där borde väl lönen vara högre kan man tycka.

Mina studiekamrater har fått (ingångslön):

20 500 - redovisningskonsult (privat) Linköping
    23 000 - ekonomiassistent/controller (ptivat) Tranås

Jag söker som redovisningsansvarig och tänker begära 23 000.

Var jobbar du och vad fick du i ingångslön? Har hört att löneutvecklingen är sämre kommunalt och statligt. Dessutom är löneutvecklingen sämre där.

• Schnauser

Då tycker jag att det verkar lite lågt. Dags att söka nytt jobb? ...du kanske trivs bra så du inte vill byta.

• Schnauser

oj, det blev lite dubbelt.

• Anonym (Civilekono)

Är ju mammaledig nu, men sedan får vi se. Funderar på att byta. När jag var nyutexad var det ju en helt annan konjunktur för ekonomer, så därför gick jag in för lågt från början. De flesta av mina studiekamrater fick inte ens jobb. Inte med rätt typ av arbetsuppgifter.

Jag jobbar som controller

• Schnauser

Jo, läget är ju ett annat nu. Har man gått in lågt så släpar det med sedan. Skulle nog satsa på ett nytt jobb.

En erfaren controller finns det väl arbete till i din region. Enligt de lönetabeller jag tittat i kan en controller tjäna i alla fall ca 25 000 - 30 000 beroende på ansvar.

• Dark Intentions
    Anonym skrev 2007-07-03 20:30:22 följande:
    24600 bara! jag jobbar på Volvo som sketen montör och har 31000 u borde ta ett snack med din chef och få betydligt bättre lön
    Åh, jag ska nog satsa på ett nytt yrke!
  • Anonym (oxå civ.ek)

Ja det låter lite lågt för att vara just controller.

Både min man och jag är civ.ek. Han har arbetat 1 år sedan examen och på det året gått från 21.000 till 24.000. Och vad jag förstår har du jobbat i 5 år. Vad gick du in med för ingångslön är ju ganska avgörande för löneutvecklingen.

TIPS: Man bör byta jobb med ca 2 års intervaller för att få upp sin lön i början. Alltså det är en nackdel att stanna kvar på samma företag för då får du sämre löneutveckling.

Min bästis är civ.ek gick ut 2001, och har bytt jobb enligt den principen. Nu tjänar hon 41.000 i månaden efter 6 år alltså.

Själv är jag mammaledig och har inte börjat söka jobb än.

• Anonym

Jobbar som civilekonom och hade ingångslön 22,500.
    Jag får 1 000:- i löneökning varje år  i tre år och har idag 23,500 och om två år 25,500:-
    Sedan kommer det bli de vanliga procenten i höjning.
    Mitt jobb är enkelt och jag är nöjd med min lön.
    Har polare från utbildningen som efter flera år inom samma yrke bara tjänar 21 000:-

• Biggan

Hallå! Spontant tycker jag att lönerna i gruppen civilekonomer varierar väldigt... Går hand i hand med det ansvar man är beredd att ta, och antal timmar man lägger in kanske :)

Är själv utexad 2000/2001 och tjänar idag som controller 35 000 kr + lite bonus. Det här är mitt tredje jobb. Stannade kanske lite väl länge på mitt andra jobb.

Jag arbetar på ett stort amerikanskt bolag vars löneläge generellt ligger på snittet i de respektive kategorierna, alltså inga toppenlöner, men inga bottenlöner heller :)

• Anonym ((kommun))

Civ.ek inom kommunen och tjänar 33 000 kr/mån.
    Jobbat i ca 8 år

• Anonym (kommun2)

Anonym inom kommun !

Hur stor kommun arbetar du i (antal invånare) ?
    Arbetar du som ekonom, chef el controller?
    Lite nyfiken bara...
    Själv tjänar jag ca 27 000 efter 5 år inom kommunen.

• Anonym

Ett år sen examen och 19 000 i lön... Känns riktigt lågt!

• Anonym

Har jobbat precis 5 år efter examen. Tjänar 38 000 i mån med 100 000 i möjlig bonus per år. Bor i Stockholm.

Låter som om du fått ett väldigt dåligt avtal, våra nyutexaminerade tjänar bra mycket mer än du. tyvärr...

• Anonym

Är civilekonom och arbetar som projektledare i reklambranschen. Tog examen år 2000 och har hunnit med två barn sedan dess. Tjänar 35.000/mån + pensionsavtal

Svar på tråden Civilekonomer -Vad tjänar ni?