• virre80

bästa märke symaskin??

vilken symaskin är den bästa om man som jag vill börja sy, och pröva sig fram...Är alltså nybörjare och hade väl tänk försöka mig på och sy lite egna tröjar, tshirt mm. Måste man ha en ocerlock eller finns det en "vanlig" maskin som funkar?? Vill veta era erfarenheter. tackar

• Svar på tråden bästa märke symaskin??
  • clay

Det beror på vad det är du vill sy i. Jag personligen älskar både overlocken och den vanliga maskinen. De kompletterar varandra väldigt bra.

Min egna erfarenhet är att Husqvarna inte är så bra, jag började med två Husqvarna (en av varje) och båda två krånglade efter ett tag. Kändes som att jag betalade för märket mer än kvalitén.
    Sen några år tillbaka har jag två st Pfaff som jag är väldigt nöjd med.

När du ska välja symaskin så är det bra att veta vad det är för tyger du ska sy i och vilka sömmar du kommer att använda. Tänk bara på att om man syr mkt så avancerar man rätt snabbt och en nybörjarmaskin kan kännas som för dålig efter ett tag.

Om du kommer att sy mycket i stumma tyger (ej stretch) så kan du ha en vanlig symaskin. Där får du också se till att motorn är tillräckligt stark, så du tex kan sy genom 3 lager jeans utan problem.
    Vill du däremot sy mkt i stretchtyger så rekommenderar jag en overlock också.

• Cornellia

Dock känns det som om overlock är lite overkill, om man är nybörjare och inte riktigt har koll på sitt intresse.

Själv har jag sytt i hela mitt liv, gillar bernina och Phaff, har en av de enklare modellerna av phaff, och jag klarar mig utmärkt med den.

Här är den jag har:
    www.pfaff.com/no/159_160.html

Skulle givetvis vilja ha en overlock, och en broderimaskin, men det får bli ett senare projekt.

• LA Woman

Jag har en Husqvarna 2000, alltså en äldre stabil modell. Rekommenderar den varmt då den är pålitlig! Tycker att det räcker med en vanlig i början, det finns ju faktiskt en trikåsöm på den också.

(¯`°?.¸ ♥ Matilda januari-01 ♡ Felicia februari-07 ♥ ¸.?°´¯)
  • virre80

tackar så mycket för era svar, då jag inte är särskilt kunnig så börjar nog med en vanlig maskin, man verkar ju klara sig rätt bra med en sådan även om man vill sy i tex trikåtyg?? Annars är det ju bara att komplettera med en overlock...

• Cornellia
    virre80 skrev 2007-07-04 10:57:27 följande:
    tackar så mycket för era svar, då jag inte är särskilt kunnig så börjar nog med en vanlig maskin, man verkar ju klara sig rätt bra med en sådan även om man vill sy i tex trikåtyg?? Annars är det ju bara att komplettera med en overlock...
    Lite trixit kan det vara, men det går om man har strechsömmar.
  • clay

Man klarar sig med en vanlig i början, se bara till att den klarar att sy i trikå. Prova gärna i affären innan du köper symaskinen. Kan vara bra att ta med sig en bit eget tyg. Tygstyckena i affärerna brukar vara i stumma material.

Svar på tråden bästa märke symaskin??