Kan man få bort gammal röklukt från en lägenhet?
Går det bara att måla över lukten?
Går det bara att måla över lukten?
Prova att ställa ut några glas med ättika. Det tar bort röklukt.
Det tror jag faktiskt..
Några vänner till mig köpte en villa som en tant haft som kedjerökat inomhus i mååånga år.
Det slet ner g:a tapeter osv och målade över ALLT och de säger att de inte besväras av nå'n röklukt iallafall.
har hört att nymalet kaffe oxå tar bort lukten
Det finns en speciell färg för sånt.
Är det väldigt inrökt behöver man måla med en speciell färg som lägger sig som ett spärrskikt, innan man målar med den vanliga takfärgen. Använder man bara vanlig takfärg, kryper det nikotingula igenom, oavsett hur många lager man målar. Är det mindre inrökt funkar det bra att måla med vanlig färg.
Ättika är en huskur, äpple en annan. Att vädra rejält och länge är också bra.
Sedan finns det också ozonbehandling att göra. Det är en tjänst man kan köpa in via t.ex. saneringsfirmor. Det är tydligen ruggigt effektivt, och gör att man inte behöver slita häcken av sig med målarfärg.
Vi köpte en rökskadad lgh förut. Först röksanerade vi den med hjälp av föreningen. Efter det målades hela lgh, och då menar jag HELA lgh, med spärrfärg. Detta måste som skrevs ovan läggas som ett skikt under den vanliga tak, vägg eller listfärgen.
Tyvärr har varken kaffe eller vinäger någon effekt på en rökskadad lgh, däremot är det suveränt om man tex har haft fest en kväll eller så.
Våran visade sig vara så extremt skadad att vi även fick byta alla handtag, kyl, persienner och lister i fönster. Vi sålde den senare dock och gjorde en rejäl vinst pga renoveringen så det var värt allt slit. Lycka Till!
Vi hade små påsar som hängde i dörröppningarna i en lägenhet vi bodde i där det bott en tant som rökt massor. hyresvärden sa att de tog bort lukten. ingen aning vart man får tag på dem dock.
Ja precis, allt beror ju på hur rökskadad lägenheten är. Jag flyttade in i en liten etta som student, 23 kvadratmeter var den, och min polare som bott där innan hade rökt inne hela det år han bodde där. Men där satt liksom inte röken, det räckte med att vädra i några veckor och bo in sig så maskerades den lilla röklukt som fanns.
Mina föräldrar flyttade in i en lägenhet som vid första anblicken inte alls kändes speciellt rökskadad, men där sitter röklukten så hårt att trots att de har målat och tapetserat snart varenda yta i hela lägenheten så sitter lukten ändå.
Jag slår ett slag för ozon, jag. Jag blev helsåld när "våran" målare tipsade om det.