• Anonym

Kontaktad av advokat idag. jag är en brottsling!

Jag har sålt parfym-prover på tradera, jag har köpt parfymen på ebay, billigare än i butik, sen har jag sålt parfym-prover, i rör.

Idag fick jag ett brev från en advokatbyrå som företräder generalagenten för ett antal parfym-märken.

Det är visst varumärkes-intrång.

Det visste jag inte, jag har dessutom varit i kontakt med tradera innan jag började sälja, och de såg inte att det skulle vara otillåtet att sälja så.

Nu måste jag upphöra med min verksamhet, jag måste skicka in uppgifter om vilka jag har sålt till, och vart jag köpt parfymen jag sålt, och hur mycket, och vilka märken.

Det känns jättetungt, jag visste inte att det jag gjorde var fel, jag hade försökt kolla upp det, med tradera. Sen var det fler än jag som sålde såna prover.

Nu måste jag skicka in alla uppgifter, sen vet jag inte vad som händer? Det stod i brevet, att det kunde bli tal om skadestånd, böter, och ibland fängelse. Jag mår skitdåligt. Har kräkts flera gånger, och känner mig jätte-orolig.

Jag hade ju slutat direkt, om jag bara fått veta att det var fel, nu hotar dom med både det ena och det andra.

Jag har iaf stängt ner alla auktioner, och bett tradera stänga de som var bud på. Tradera har även kontaktat en jurist, som skulle titta på brevet jag fick.

Är det någon som har samma erfarenhet? Någon juridik kunnig som har råd? Någon som vill skälla? Jag kan inte må mycket sämre så ös på bara

• Svar på tråden Kontaktad av advokat idag. jag är en brottsling!
  • Anonym (kramar)

Skönt att tradera hjälper dig iallafall

• timberhochmandie

Är du bara en privatperson så drar de nog inte så stora växlar på detta. Kräver dig på det du har tjänat på affärerna, kanske, men de har ju egentligen inget intresse av att sätta dit svenska privatpersoner som inte vet vad de gör. Ville de inte att du skulle lämna ut uppgifter om vem du köpt proverna av? Det borde de vara mer intresserade av, tycker jag... Om någon näringsidkare som fått proverna för att dela ut gratis till kunder istället har sålt dem (kanske i så stora "buntar" att det motsvarar ett flertal parfymflaskor av de aktuella märkena), så är det ju DE som borde ligga riskigt till; det borde vara dem företagen är på jakt efter.

• Hannah76

Är det så att du köpt stora parfymer o själv hällt upp det på rör o sålt?

• Anonym
    Hannah76 skrev 2007-07-04 17:46:30 följande:
    Är det så att du köpt stora parfymer o själv hällt upp det på rör o sålt?
    Precis, så är det.

Inte rör jag köpt. Eller alltså, jag har köpt tomma rör, och fyllt med parfym, som jag köpt i stora flaskor.

Jag hoppas du har rätt timberhochmandie.
    Såklart vill jag ju rätta mitt misstag, jag visste ju inte att jag gjorde fel, det är inte så lätt att veta, jag har aldrig hört att det skulle vara brottsligt, många andra gör så på nätet, och jag hittade ingen info när jag sökte, innan jag började sälja.

Så jag trodde faktiskt att det var OK att göra så.
  • Hannah76

Jag har undrat över liknande auktioner, måste du inte betala skatt på den vins du gör? Efter som det är en utstuderad affärsidé?

Jag tror inte att de lägger några störe ansträgningar på att "få fast" dig, men om jag vore du så skulle jag iaf kontakta en advokat eller jurist för att kolla upp det hela.

• Liwa1

Min första spontana tanke är, hur kan man ens tro att det är okej att göra så?

För mig så känns det självklart att så får man inte göra.

Som någon skrev, det handlar kanske mer om att dom vill skrämma dig än att dom gör något stort av det. allt hänger så klart på hur mycket du sålt och på vilken nivå. För det hela är märkesintrång där du sålt något du inte äger rätten till och där du tappat upp en prdoukt till eget och sålt under produktens namn. det är vad jag vet olagligt.

Har inte du någon advokat du kan kolla med då. Annars är det bara att vänta och se.

• Minipiglet

fy, vad hemskt ...finns det ingen som kan lyssna på dej & förstå & lite på dej när du säger att du inte visste att det var fel? Vad säger tradera om saken? lycka till med allt. kramar

• Anonym
    Anonym skrev 2007-07-04 19:32:42 följande:
    Precis, så är det. Inte rör jag köpt. Eller alltså, jag har köpt tomma rör, och fyllt med parfym, som jag köpt i stora flaskor.Jag hoppas du har rätt timberhochmandie.Såklart vill jag ju rätta mitt misstag, jag visste ju inte att jag gjorde fel, det är inte så lätt att veta, jag har aldrig hört att det skulle vara brottsligt, många andra gör så på nätet, och jag hittade ingen info när jag sökte, innan jag började sälja. Så jag trodde faktiskt att det var OK att göra så.

för det första är det näringsverksamhet

för det andra varumärkesintrång då du tar en märkeprodukt, importerar utan licens, förändrar den(iom att du häller upp den på provflaskor) och sedan säljer den som märkesvara(provrör på märkesvara)

är det inte omfattande brukar det dock gå relativt bra...men handlar det om verksamhet som pågått långt tid och stora kvantiteter så kan det vara värre...

har dock ingen aning om hur ett eventuellt rättsfall gällande varumärkesintrång går till

• listo

När det gäller parfym och en massa andra saker så är det ju inte bara innehållet som ingår i "paketet", utan även förpackning, namn, design och hela det köret.
    Att då köpa en parfym och tappa upp den på rör som i bästa fall märks med parfymens namn, ser jag som ett solklart varumärkesintrång.

Men jag önskar dig lycka till.

• Soul

Usch vad jobbigt, förstår att du är orolig. Nu är jag inte juridiskt kunnig på det här området, men om du är ostraffad tidigare samt gör allt för att samarbeta tror jag inte du kommer få något speciellt hårt straff (definitivt inte fängelse).

De vill nog statuera exempel och låter hårda i tonen för att skrämma dig, men står det någonstans i brevet att de har anmält dig? Som jag förstår är det från en advokatbyrå, inte från polisen eller någon myndighet?

Svar på tråden Kontaktad av advokat idag. jag är en brottsling!