• pija

Betapred

Den 13 juni fick min gosse på 17 månader 10 st betapred vid besök på Vårdcentral för ev förkylningsastma, idag var jag åter ¨på vårdcentralen då varken hostan eller förkylningen ger med sig och fick då 8 betapred. Sen läser jag lite här på FL och ser att man inte ska ge barn betapred så många gånger, varför? Vad menas med många gånger? Stilla min oro lite är ni snälla.

• Svar på tråden Betapred
  • pija

Ingen som kan lite om betapred?
    För första gången sen slutet på april sover min gosse utan att vara täppt i näsan och utan att hosta varannan minut!

• Toe

jag har ätit betapred sen jag var 6 månader och det har jag för att jag har svår astma och allergi. det är till för att vidga luftrören och det hjälper till så att man får lättare att andas. Jag tycker att det har fungerat bra förutom att jag jämt blir fruktansvärt trött och får ont iu magen efteråt :/

• pija

Toe: Har du hört nåt om att det skulle va skadligt att få betapred ofta som barn?

• mmonika77

För att hela kroppen blir Cortisonbehandlad istället för specifika stället. Har du fått pulmicort och brícanyl? Kan det vara kikhosta?

• Toe

nej aldrig, jag ringde precis och frågade mamma och hon sa att jag åt det jättemycket vissa perioder. Jag har ätit många olika medeciner sen jag var bebis så jag har jobbiga darrningar i händer och inom mig, men det har inte med betapred att göra för det är en kombination av all skit jag ätit. Men mamma sa iaf att hon var jätteorolig i början när jag fick betapred men läkarna lugnade ner henne. Det är inte farligt!

• pija

mmonika77: Ja, han har pulmicort 2 ggr om dan och airomir vid behov, flytande bricanyl, mollipect..och så har han då fått 2 behandlingar med betapred - vilket vart det enda som riktigt funkat ( i alla fall ikväll)...Läkaren idag tyckte att det lät som falsk krupp i ev kombination med pollenallergin, jag vet inte längre vad jag ska tro..Är precis slut.
    Toe: Skönt att höra att det inte påverkat negativt.

• pija

Tack för goda råd! Idag är min gosse åter förkyld, snorig och täppt i näsan, så det var väl bara inatt den där betapreden hjälpte. Men jag försår fortfarande inte vad det är som är farligt med att ge betapred för många ggr, vad händer?

• Emmixen

Det är helt ok att ta tio tabletter en dag och åtta nästa. Ingen fara alls! Jag fick en gång tolv tabletter på akuten, blev inlagd och fick tio dagen därpå tror jag, åtta nästa dag, fyra nästa dag och två nästa dag. Är inte säker på exakt hur det trappades ner, men ungefär så!

Solskensläger
  • Wilowa

Jag tycker att du ska kontakta en barnläkarmottagning för rådgivning! Är det krupp så är det rätt behandling, men är det astma så ska han ha annan medicin. Betapred ska man bara ge när det verkligen behövs och inte i onödan. Det sägs att de stannar i växten i 14 dagar efter en Betapreddos. Det är ju inte så farligt om det sker då och då, men regelbundet är inte speciellt bra!

Svar på tråden Betapred