• Mickan 81

obligatorisk dans på bröllop?????

var inne på BT förrut och kikade runt lite och läste då en tråd om "den obligatoriska dansen" som är efter brudvalsen,
    Då skulle man tydligen dansa med sin bordskavaljer? nån som vet om man måste det? är det ofint att tacka nej?
    jag vill välja själv om och med vem jag ska dansa.
    vet någon hur det brukar vara på ett bröllop?

• Svar på tråden obligatorisk dans på bröllop?????
  • Mickan 81

heter det obligatoriskt förresten?? när det är nått som alla ska göra?

• Spegel

skulle aldrig falla mig in att dansa på ett bröllop. Skulle behöva ta danslektioner i flera år innan i sånna fall.. Har aldrig varit på ett bröllop ska väl tilläggas....

• Silverkatten06

Det är kutym att man dansar första dansen efter brudvalsen med sin bordskavaljer/bordsdam. Tycker nog att det är rejält ofint/oartigt att tacka nej, men självklart kan ingen tvinga dig om du verkligen inte vill. Men å andra sidan, det gäller ju bara en enda dans, inte hela kvällen...

• akutpsykologen

Japp, det är ett absolut tvång att dansa med din bordskavaljer. Görs inte detta kommer inte bröllopet att godkännas och du förblir ogift fram till du dansat hela brudvalsen med honom ...

• Mickan 81

jamen vad är det för dans då??????? jag kan bara dansa så som man gör på krogen! inte foxtrot eller vals eller nått annat konstigt.. sen så kan jag inte med att någon för eftersom jag vill bestämma åt vilket håll man ska. :-/ försöker att slappna av och bara följa med med det gåååår bara inte!

• Mickan 81

kommer ihåg nånslags dans man fick lära sig i högstadiet... som typ var så här i stengen: lååång lååång kort kort låång låång kort kort osv osv...
    kan det var en sån dans?

• LinusOliver

Bara förklara att du inte kan dansa men att du ska göra så gott du kan! Skämta om det och säg att han får tåla att bli lite blå på tårna ;)

• Silverkatten06

Mickan 81 skrev 2007-07-03 22:38:18 följande:

jamen vad är det för dans då??????? jag kan bara dansa så som man gör på krogen! inte foxtrot eller vals eller nått annat konstigt.. sen så kan jag inte med att någon för eftersom jag vill bestämma åt vilket håll man ska. :-/ försöker att slappna av och bara följa med med det gåååår bara inte!
    Vad det är för musik beror ju på brudparet och vad de har valt för orkester/band/dj. Vad gillar de för musik? Vad är de för "sorts" människor? Tror du att de har valt sån musik som man dansar vals eller foxtrot till eller sån musik de har på krogen?

Ta det inte så allvarligt, du kanske får en superkul bordskavaljer som du vill dansa med och de kanske spelar din favoritlåt? om inte så rör det sig ju bara om ca 3 minuter av ditt liv
  • BuoBä

Om det är "styrdans" anses det - om man ska hålla hårt på etiketten - artigt att bjuda upp bordsdamen till första dansen. Vill eller kan man inte dansa får man såklart tacka nej. Men man behöver ju inte göra som bordsdamen till en kompis, som skrek "NEJ" och rusade iväg

• Mickan 81

jag känner inte brudparet det är min samos barndomskommpis och han säger att de är rätt vanliga enkla människor utan krussiduller.

• Mickan 81

annars så kan jag ju säga till min bordskavaljer att det är jag som styr

Svar på tråden obligatorisk dans på bröllop?????