• bebisar79

Vid graviditet, kan man......

Möjligtvis konstiga frågor men dock mina funderingar.

Bada i badkar?
    Dricka light läsk?

Finns det några erfarenheter hos er som kan hjälpa mig när jag blir gravid kanske?

• Svar på tråden Vid graviditet, kan man......
  • misspriz83

bada i badkar ja...men inte för varmt
    undvika aspartam..
    inga dumma frågor :)

• Billabong

Ja, du kan båda bada i badkar (och hav, sjö osv) och dricka lightläsk (inte värre med aspartam då än annars... men så klart är det bättre att dricka apelsinjuice eller annat nyttigt! ).

• bebisar79

Tack för det snabba svaret, men går sukralos bra? Vet inte säkert hur det stavas men det är ett annat sötningsmedel?

• Min Nana

helst om du vill undvika socker så drick inte cola alls men om duverkligen vill dricka cola ska du dricka VANLIG cola.. om du nu inte är diabetiker.

min lilla familj *F*A*M*
  • allamalla77

och därom tvistar de lärde... vissa säger att aspartam och sucralos går bra andra menar att det är skadligt. Det finns säkert nån som har en länk där det står att det är farligt men slv har inte utfärdat nån varning.

• Sveamamma

Hej! Inga konstiga frågor tycker jag. Bada går ju jättebra, en sak som du dock skall tänka på är att om vattnet har gått så skall du INTE bada. Risken för infektioner är då stor! Lycka till!

• Lilla Bumba

För att vara en liten glädjedödare innan man försöker somna om igen så är detta det som står om dom olika sötningsmedel som finns idag.
    Hittade dock inte några risker med intaget utav Sukralos

Inom [] anges ADI-värdet för vissa av ämnena. Det är det "tillåtna" intaget per kg kroppsvikt och dag enligt Livsmedelsverket.

E 420 Sorbitol - Cancer, allergiska reaktioner, ögonskador

E 421 Mannitol - Cancer, njurskador, tarmstörningar

E 950 Acesulfam-K (-kalium) - Cancer [9mg/kg och dag]

E 951 Aspartam - Cancer, fosterskador, huvudvärk, slaganfall [40mg/kg och dag]

E 952 Cyklaminsyra - Cancer, fosterskador

E 954 Sackarin - Cancer, fosterskador, genetiska skador [5mg/kg och dag]

E 967 Xylitol - Cancer

Sukralos är ett kalorifritt sötningsmedel. Dess E-nummer är E 955 och är 500-600 gånger sötare per viktenhet än vanligt socker, vilket gör det dubbelt så sött som sackarin och fyra gånger så sött som aspartam. Det tillverkas av vanligt socker genom en process som ersätter delar av sockermolekylen med klor. Till skillnad från aspartam tål sukralos upphettning och även sura eller basiska miljöer, vilket gör att det kan användas i exempelvis bakning eller i produkter med lång hållbarhet.

Svar på tråden Vid graviditet, kan man......