• Trixxa

3 människoätande djur?

Jag hörde på någt TV-program att det finns tre djur som direkt ser människan som mat. Dvs de är beredda att "smyga på" en människa i syfte att äta... Det handlar alltså inte om djur som attackerar och äter upp människan pga att djuret känner sig hotat.  Satt och diskuterade detta med några vänner, men nu minns jag inte om jag virrat till allt, men jag känner mig ganska säker på att det var tre djur... Ett av djuren var i alla fall isbjörn och det andra var nog krokodil, men vilket var det tredje? Vi funderade på haj, men jag tror faktiskt inte att det var det... Någon som vet?

Eller.... har jag missuppfattat alltihop ?

• Svar på tråden 3 människoätande djur?
  • ischa

Kan tänka mig att tigrar gärna knaprar i sig lite människa!

• Euphorbia

Bromsar, dom smyger sig på oss och äter våran hud.
    Fästingar och myggor, smyger sig på oss och suger vårt blod.

• Indah
    Euphorbia skrev 2007-07-06 21:00:42 följande:
    Bromsar, dom smyger sig på oss och äter våran hud.Fästingar och myggor, smyger sig på oss och suger vårt blod.
    Ha ha ha, det måste ha varit det som var det tredje djuret

Nej jag tror också tiger, det har ju varit ett rabalder om människoätande tigrar i Indien. Filmen The Ghost and the Darkness med Val Kilmer och Michael Douglas är ju baserat på en verkligen händelse i Afrika med människoätande lejon. Inte riktigt som tigrar men ja, ni förstår vad jag menar. De är ju typ samma djur

www.imdb.com/title/tt0116409/
  • Dash

Jag tror inte det är tiger, för vad jag "sett och hört" är det bara skadade tigrar som söker sig till byar för att jaga människor. Friska tigrar gör det inte.

Haj är det inte heller.
    Så vad är det tredje?

• Trixxa

Jag mailade Skansen helt enkelt ! Jag var nästan säker på att det var Jonas på Skansen som nämnde om detta i TV... Här är svaret jag fick:

Hej

Jonas brukar nämna krokodil, isbjörn och stora hajar. Dock, hajarna bör kanske inte ligga där, eftersom de oftast inte äter upp människor. De ”smakar” dock på sådant de stöter på och ett bett av en stor vithaj kan leda till döden.

Mvh

Bo Jonsson

Curator of Mammals

Skansen-Akvariet AB

115 93 Stockholm

• AdoXa

Men vad dumt! Man säger ju alltid på alla naturprogram att hajar INTE ser människor som mat, utan misstar dem för sälar när de ngn gång blir attackerade. >:(

Svar på tråden 3 människoätande djur?