viem skrev 2007-07-04 22:06:29 följande:
Kul med så många bra tips!SpecialK>> Har du något bra förslag på vad man kan göra för figurer eller liknande med papier mache förutom sparbössa?Kom gärna med ännu fler förslag! Det bör helst vara pyssel som barnen kan klara utan så mycket hjälp av någon vuxen.
När vi var små gjorde vi kasperdockor/handdockor av papier mache i skolan. Först gjorde man ett enkelt huvud av modellera. Sedan remsor av silkespapper och tapetklister över så att det blev ett huvud. När det var torrt klippte man upp huvudet baktill och tog av från modelleran och satte sedan remosr över.
Sen målade vi dem och sydde kroppar med händer. Efter det gjorde vi dockteater. Jättekul!

Sånt ska jag göra med mina barn när de blir lite äldre.
Masker av oliak slag är också kul att måla och dekorera. En halvbalong så ahr man en mask för ansiktet. Hål för ögon och näsa kanske. sen är det bara att dekorera på.
Alla typer av lera är kul, vi har pysslat mkt med leror jag och min dotter. Från leror man kan bränna eller lufttorka till vanlig modellera och play doh.
Små gipsfigurer är också en hit, jag tror jag har varit med och gjort 1000-tals kylskåpsmagneter och små tavlor under dotterns pysslarår. Uppskattade julklappar och presenter till släkt och vänner.
Pärlplattor har nämnts såg jag. Det tycker min 5 åring mkt om. Trä pärlor och göra halsband och armband är ju också kul.