• HelenZ

Kan detta vara soleksem?

Hejsan!
    Kan detta vara soleksem?
    Min BM säger att det är eksem, andra gången det har blossat upp på hans kropp nu såhär.

Bilderna är från igår då vi varit ute och badat i flera timmar ( han har haft solskyddkläder + varit insmord och suttit i skuggan) och ändå blossade det här upp igår kväll. En bekant sa att det kanske är soleksem.

Så jobbigt att inte veta vad min sons allergi beror på, BM säger att vi får se om det inte blivit bättre tills 1års kontrollen (!!!) och då gör vi allergi utredning.

Jag smörjer han med minderm flera ggr/dag + mildison när det blossar upp såhär i några dagar.

Idag ser hans hud mycket bättre ut.

Har letat bilder på olika eksemtyper på nätet men inte hittat många exempel med bild

Tacksam för era svar!

Ett barn att älska och skydda från ont är en lycka för stor att förklara.
  • Svar på tråden Kan detta vara soleksem?
  • HelenZ

Eksemet uppkommer på bålen, magen, ryggen och lite på armarna och verkar klia. Han är 8½ månad gammal nu.

• HelenZ

puffar för lite hjälp eller spekulationer går bra det med

• Skusan

Påminner även om födoämnesallergi i utseendet. Har han ätit något särskilt? Jordgubbar?

Kan även vara så att han helt enkelt blivit för varm i all mundering, solskyddskläder är ju rätt varmt och det blir fuktigt efter bad och insmörjning.

Vad hade ni gjort förra gången samma hände? Något gemensamt med igår?

Ser ut att sitta på kinder och örsnibbar med eller är det något annat?

• kehe

Det ser ut som soleksem , min make får likadant i solen! Det kliar och blir som små blåsor till slut. Konstigt dock att det blossar så mycket med tanke på att ha suttit i skuggan och varit insmord + med kläder...Kombinerat värmeutslag med soleksem blir min troliga slutsats! Hoppas det inte blir värre!

• HelenZ
    skusan: Första gången det hände hade han fått smaka på en sked vaniljglass (har han smakat förut utan reaktion), i samma glasskål fanns det jordgubbar men dock ingenting på glassen, han hade fått även smaka på nyponsoppa samma dag.

Det gemensamma är att det har varit varma veckor och vi har badat mycket dom gånger det hänt, igår hade han fått smaka på melon också javisst ja...

det där på kinder och öronsnibbar är nog bara när jag försökt få han att sitta still och inte hoppa ur stolen samtidigt som jag skulle fota han

kehe: ja vi satt ju större delen av tiden i skuggan men vi har ju badat och han kröp runt på filtar litegrann och då blev han utsatt för solen..

Idag är det mkt bättre, han är knottrig i huden men inte lika röd iallafall

tack för era svar!
  • zinna

Hej det liknar något som vår son hade i våras.. vi var också helt säkra på att det var solen för han hade varit ute hela den dagen.. Och vi smörjde och höll honom inne och så vidare men så blev det värre.. Men det kliade inte.. Så vi gick till doktorn och han sa då att det var nässelutslag som dom tydligen kan få och att det berode på att det kunde vara vad som helst han var känslig mot just då.. så man skulle inte undvika en mssa mat som man trodde det kunde bero på.. Utan bara låta det vara och inte smörja en massa för det skulle torka ut..Fast nu är det ju inte säkert att det är det din son har så du ska ju själv kolla upp det men kanske fråga en läkare om det kan vara det.. hoppas det löser sig..

• zinna

Hej det liknar något som vår son hade i våras.. vi var också helt säkra på att det var solen för han hade varit ute hela den dagen.. Och vi smörjde och höll honom inne och så vidare men så blev det värre.. Men det kliade inte.. Så vi gick till doktorn och han sa då att det var nässelutslag som dom tydligen kan få och att det berode på att det kunde vara vad som helst han var känslig mot just då.. så man skulle inte undvika en mssa mat som man trodde det kunde bero på.. Utan bara låta det vara och inte smörja en massa för det skulle torka ut..Fast nu är det ju inte säkert att det är det din son har så du ska ju själv kolla upp det men kanske fråga en läkare om det kan vara det.. hoppas det löser sig..

• mammaNena

Tycker INTE det ser ut som solexem. har det själv. iof så kanske det ser anorlunda ut i verkligheten, svårt att säg på kort.

• Tess82

Värmeutslag? Min tjej hade lite liknande utslag på låren när det var varmt tidigare i sommar och alla tippade på att det var värmeutslag.

Linnea 070509
  • HelenZ

Min pojke har en pappa med problematisk hy så tyvärr har han nåt dåligt att brås på

Han blir lätt torr och haft röda fläckar då och då, som sagt så säger min BM bara att smörja in med miniderm, vilket har hjälpt bra tills nu, nu funkar kortisonsalvan bäst.

Han är fortfarande knottrig i huden men inte röd

Är det vårdcentralen man ska ringa för att få träffa en l'kare? Känns inte som min BM tar det på sånt allvar detta, jag vill ju inte vänta till han blir ett år med det här...

• HelenZ

zinna: Hur ser nässelutslag ut? jag har försökt hitta bild på det men dom har varit så dåliga dom jag sett...

helenas83: Han är som jätteknottrig och röd när det är som värst, ibland kliar det.

tess82: Jag tror att det är en kombination av det och nåt annat, igår iallafall

• mammaNena

Jag får som vatten blåsor när det e som värst. ser ut som jag har bränt mig på 1000 nässlor när det e "normala" fall...

• aanniikkaa

Så där ser jag ut när jag får soleksem och det kliar som tusan!

• HelenZ

helenas83: Nå blåsor jhar jag nog aldrig sett på han, dom har inte heller varit fyllda med nåt..

aanniikka: Försvinner det snabbt för dig?

• Nalle Puh73

Tycker också att det ser ut som nässelutslag. När sonen hade i vintras så var dom rödflammiga, knottriga, upphöjda och hettande/varma.  Nässelutslag kan se olika ut, på endel ser dom ut som man bränt sig på en brännnässla och på endel ser dom ut som på min William. Utslagen kan ibland även vandra lite och flytta sig.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • timberhochmandie

Mina solexem ser ut ungefär sådär. Det jag kan säga om solexem efter att ha "studerat" mig själv i några år är att när de väl har kommit så blossar de upp igen av bara värme. Dvs. i normala fall får jag inte utslag av att t.ex. sitta i solen inomhus (skyddad av en glasruta) men har jag väl solat så att exemen har kommit så blossar de upp som sjutton även utan UV-strålning, t.ex om jag sitter i ett soligt fönster, eller om jag är för varmt klädd.

• aanniikkaa

Ja när jag väl började smörja dom så försvann dom på någon dag. Fick order om att smörja tre dagar i rad och sen skulle jag inte vara i solen! Men som sagt ring husläkaren det är väl det bästa du kan göra!

Lycka Till!

• Linndan

kan va soleksem, kan va nå annat, soleksem kan se olika ut, endel får lättare soleksem, andra betydligt svårare, jag får lätt soleksem, liknande som din son har.

• zinna

Ja han blev rödflammig och så var det jätte knottrigt.. små små knottror då och tätt.. vad jag kan se på dina bilder så liknar det de... vi var ju hundra procent säkra på att det var solen från början och smorde och hade oss.. men så blev det ju värre utan att han varit ute.. så då åkte vi till en barnläkare.

Svar på tråden Kan detta vara soleksem?