Hemma gjord Klyftpotatis/potatisklyftor? hur gör du?
Hur gör du dina potatisklyfor?
Med eller utan skal? Kryddor?
Jag vill ha lite nya tips! Älskar potatisklyftor!
Hur gör du dina potatisklyfor?
Med eller utan skal? Kryddor?
Jag vill ha lite nya tips! Älskar potatisklyftor!
Med skal!
Sen sprutar jag på olja, sen lite salt peppar texaskrydda o vitlökspulver!
Alltid med skal, jag koker dem några minuter. Sedan in i ugnen med lite kryddor.
jag skalar oftast potatisarna annars så skrubbar jag dom. dela i klyftor. lägg på en smörad plåt. salta och krydda. brukar ta svartpeppar, chili och lite paprikakrydda... sen har jag på några smörklickar och in i ugnen.. mums
skalar, kokar 5 min i saltat vatten.
i panna med matolja, salt peppar och torkad rosmarin.
Ugn 175-200 grader tills dom fått lite färg.
Åh! *hungrig*
utan skal, med om det är färskpotatis.
Jag brukar krydda med timjan och finhackad vitlök, lite olja på.
Något som är supergott är att blanda potatisen med andra rotfrukter, t ex morötter och palsternacka. Och så lök och röd paprika. Det enda man ska tänka på är att alla bitarna ska vara ungefär lika stora.
Jag gör utan skal och sen bara in i ugnen på ett sånt papper som man inte behöver ha olja på *minns inte vad det heter* sen kryddar jag efteråt med salt och pommeskrydda. MUMS!!
Klyftor med skal, förkoka, på plåt med rödlöksklyftor,olivolja, salt, svartpeppar, färsk timjan!!!!! mumms
köper bakpotatisar, med skal.. olivolja på , salt och rosmarin och vitlök.. hur gott som helst och blir sådär goda och lite mosiga inuti när klyftorna är så stora
med skal, olivolja, massa massa vitlök, rosmarinsalt och nån klick smör. älskar när det blir knaprigt
men man kan väl inte göra potatisklyftor på färsk potatis?
Med skal om det är färskpotatis utan om det är "gammal"potatis. Klyftar dem och kokar dem i nån minut - häller olivolja i en ugnsform svartpeppar och massor med flingsalt. In i ugnen.
Detta gör vi jätte ofta - smidigt och nästan alla kan äta även de med allergier.
jorå och är det riktigt små färskpotatisar behöver du inte ens dela dom... Supersmarrigt.
Skalar, skär dem i klyftor, kokar i ca 5 min, in i ugnen, lite olja i långpannan, kryddar med dragon efter ca 10 min då jag rör om klyftorna i pannan.
Urgott med fläskfile i dragonsås, eller en härlig köttbit med bearneissås!!!
Och har man ingen lust att kladda med oljan på plåten kan man göra som jag lärt mig av min pappa...
Häll i potatis, kryddor olja/smör i en plastpåse blås in luft och snurra ihop. Sedan är det bara att skaka och alla potatisarna får lika mycket krydda och olja på sig utan det minsta kladd.
Vill man ha en godare yta på potatisen är det smaskens att ta i några maskedar tomatpuré i påsen också.
Med skal, olivolja, salt, oregano, lite citron och in i ugnen.
plastpåse tricket i inlägg nr 14 brukar jag också använda mig av, smidigt Använder ibland bakplåtspapper för att slippa disk. Använder oftast glasform istället för plåt.
Förkokar aldrig potatisen.
Salt och peppar, varierar med paprikapulver och potatiskrydda.
Strör ofta över timjan
Potatis, röd paprika och squash är god blandning. Salt och peppar på det och en krydda som heter Herbes de Provece
Rotfruktsblandning som i inlägg 5 är också gott!
Kör lite på grillvärme den sista stunden i ugnen, för extra krisp
Ja just ja, potatisklyftor som skakas i påse med olja, flytande margarin, paprikapulver salt och peppar. Sedan i formen (efter drygt halva "gräddningstiden") så strör jag ut hackad mozzarella som får smälta på potatisen. Gott!
Sedan - det blir minst lika gott att enbart göra potatishalvor som att göra klyftor.