• Christalia

om man e allergisk mot citrusfrukter, tål man kiwi då??

en "dum" fråga, hehe..
    ska göra en tårta till jobbet imon, en arbetskamrat e allergisk mot citrusfrukter.. e kiwi en citrusfrukt??
    tänkte garnera med jordgubbar o kiwi..

tack:)

• Svar på tråden om man e allergisk mot citrusfrukter, tål man kiwi då??
  • getingmidja

Kiwi är väl ingen citrusfrukt?
    Om det är det har jag isf aldrig hört talas om det.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • LillaÄrtan

Citrus är väl apelsin, citron, lime osv..

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Bebin i magen Bf 071023 ~
  • Tant Green

Vissa allergier hänger ju ihop, men jag tror att kiwi mer är som stenfrukter, om man inte tål äpplen, plommon, körsbär etc så är det nog större risk att man inte tål kiwi (eller jordgubbar) heller.

• mysigamamman

Har man någon som helst allergi mot frukter så ligger kiwi nära till hands också...

Jag är allergisk mot stenfrukter... bl a äpple och päron... men kan heller inte äta kiwi...

• Christalia

tack för era svar!

okok.. vill gärna garnera med skurna kiwiskivor på sidorna runtom tårtan för tycker det blir så himla snyggt, om hon nu inte tål kiwi kan hon väl äta resten av tårtan om hon bara tar bort kiwibiten, ev skär bort en liten bit av tårtan precis där kiwin har suttit?

• mysigamamman

Varför inte ringa och fråga?

Är man lite allergisk så är det ingen fara att plocka bort, annars kan det vara en katastrof.

• Spexig

Kiwi kan vara problematisk på annat sätt, dock.

I kiwi finns nämligen att ämne som bryter ner protein (man kan använda kiwi till att möra kött med, om man vill), vilket gör att man inte ska lägga kiwi på en gräddtårta om den ska stå ett tag, för då kommer grädden smaka konstigt. Mitt tips är att göra tårtan klar, förutom kiwisen och sen sätta dit skivorna precis innan servering.

• Christalia

hej igen!
    kollade med henne o hon tålde inte kiwi! så det blir skivade jordgubbar runt tårtan istället ;)
    bra att man kollade ändå!!
    kram

Svar på tråden om man e allergisk mot citrusfrukter, tål man kiwi då??