• Mamma Anna

Tips på gratis barnaktiviteter i Stockholm?

jag och dottern (4,5 år) ska ha en veckas semester tillsammans och jag vill gärna ha tips på roliga barnsaker man kan göra i Stockholm (helst gratis eller så billigt som möjligt).
    Det måste vara ställen som går att ta sig till kommunalt.

Vi är lite dåliga på att komma iväg på aktiviteter i vanliga fall men det måste ju finnas massor att göra eller hur?
    Så ge mig era bästa tips på badplatser, bondgårdar, teater, vad som helst...

• Svar på tråden Tips på gratis barnaktiviteter i Stockholm?
  • Duckan74

I Kulturhuset finns en barnhörna med sångstund och möjlighet till lek. Gratis.

Vasaparken har en poppis lekplats numera. Gratis.

• capybara

Det finns baby- och barnsalsa på Mosebacketerassen. Tror att det finns en grupp för barn 0-3 och en för äldre barn. Det kostar dock typ 100 spänn.

Spårvägsmuseet är en stor hit hos min son, men han är bara 2 år. Kostar 30 kr för vuxna, gratis för barn.

Tekniska museet verkar kul om man har lite äldre barn.

På "Rum för barn" finns en skaparverkstad där barn får måla och skapa med händerna, kostar 20 kr.

• Söderböna

Här kommer några förslag:
    - Strandbadet på Långholmen.
    - Musikmuséet (gratis för barn - 20 kronor för "medföljande vuxen).
    - Kulturhuset
    - Alla lekparker (Vasaparken, Drakenbergsparken, Rålis, Bleckan...)
    - Vaktparaden och vaktavlösningen
    - Gränderna i Gamla Sta'n
    - Båten mellan Söder och HammarbySjöstad

• ooGizzYoo

Spårvägsmuseet är gratis med sl kort

• Mamma Anna

tack för alla tips!!
    Nån mer?

• kassio

Många parklekar utanför tullarna har djur. Till exempel den i Aspudden (eller mellan Aspudden och Örnsberg om man ska vara petig) där det finns ankor, kaniner, getter och smågrisar samt höns och några katter som springer runt fritt mellan borden. Förstås finns lekplats och även en plaskdamm med hyggligt fräscht vatten. Fikat är inte så rafflande men billigt, och precis bredvid finns en (rätt risig) minigolfbana.

Det finns flera men det är den här jag känner till personligen, tror att det finns en parklek innanför tullarna också som har lite djur (Söder någonstans?). Och så finns det ju 4H-gårdar lite varstans, t ex Huvudsta (Solna) och Stora Skuggan (Universitetet).

• Mormor Margot

Tips!
    Torekällberget i Södertälje. Massor med "buskul" för de mindre barnen. Kaniner, kossor, getter, gris, lamm, höns, gäss m m . Allt är gratis förutom ponnyridning (30 kr) och om ni vill äta något. Jag brukar ta med mig matsäck m kalla plättar, dricka och lite frukt. Lycka till!

Svar på tråden Tips på gratis barnaktiviteter i Stockholm?