• Svar på tråden Nån som har erfarenhet av Microlax?
  • Maggis

Vi har fått ta till det vid ett par tillfällen och det har gett resultat. Oftast när han gått upp till 3-4 dagar utan att bajsa, vilket ju har varit jobbigt för honom. Lite besvärligt, dock, när bajset ska ut eftersom det i regel varit hårt och stora klumpar men förnöjsamheten efteråt har överskuggat ev. obehag.

Det klart bästa om barnet har tendens att bli hård är laktulos. Men när man har en unge som vägrar ta det så blir det lite svårare.

//Maggis
  • MissKate

Prova att ta Microlax själv innan du ger, det svider fint i baken. Men jag kan fatta att man vill ge om det är riktigt förstoppat.

Jag hoopas att TS inte tycker att jag låter elak för det är inte min mening.

• Bea78
    Maggis skrev 2007-07-04 14:00:42 följande:
    Vi har fått ta till det vid ett par tillfällen och det har gett resultat. Oftast när han gått upp till 3-4 dagar utan att bajsa, vilket ju har varit jobbigt för honom. Lite besvärligt, dock, när bajset ska ut eftersom det i regel varit hårt och stora klumpar men förnöjsamheten efteråt har överskuggat ev. obehag.Det klart bästa om barnet har tendens att bli hård är laktulos. Men när man har en unge som vägrar ta det så blir det lite svårare.
    Tack för ditt svar =)
    Han får Laktulos (Laktipex) i pulverform men det hjälper föga, därför vill vi nu prova Microlax så han kan få tömma tarmarna ordentligt.
    ~ Mamma till Noah 020405 & Tim 040918 ~
  • Carbon

Våran dotter äter Movicol mot sin mage, funkar utmärkt!!!
    Prata med en läkare om att få det utskrivet om han har långvariga problem med magen.
    Clyx av olika slag (resulax, microlax mm) är ju mer för att lösa upp "proppen" om han blivit förstoppa. När de är gjort behöver han ju något som håller magen i gång så att han inte blir helt förstoppad igen.
    Hoppas det löser sej för er!

• M26

Vi gav vår son Microlax med läkares rekommendation nästan varje dag ett tag när han var runt året. Han var nämligen svårt förstoppad av mjölkallergi visade det sig senare. Lactulos fungerade inte eftersom han fick så fruktansvärt ont i magen av det. Senare fick vi ge Klyx istället för att "rensa ut" ordentligt då Microlaxen inte var tillräcklig.
    Men!! Barn ska inte vara så förstoppade att man regelbundet måste ge lavemang. Det är inte bra för tarmarna och "avföringsreflexen". Men jag antar att ni fått det utrett. Lycka till iaf!
    (Använde själv Microlax under graviditeten några gånger och tycker inte att det sved som någon påpekade.)

• Tjohalia
    MissKate skrev 2007-07-04 14:18:51 följande:
    Prova att ta Microlax själv innan du ger, det svider fint i baken. Men jag kan fatta att man vill ge om det är riktigt förstoppat. Jag hoopas att TS inte tycker att jag låter elak för det är inte min mening.
    Jag har tagit det själv flera gånger (under graviditet) och har aldrig varit med om att det svider...
    Min dotter har fått det rätt mycket pga hård mage/förstoppning och det har vi gjort efter rekomendation från bvc och läkare och ingen har nämt att det skulle svida...
    Mamma till *JOLINE -05 * och *ALEX -07*
  • Maggis
    Prova att ta Microlax själv innan du ger, det svider fint i baken. Men jag kan fatta att man vill ge om det är riktigt förstoppat. Jag hoopas att TS inte tycker att jag låter elak för det är inte min mening.
    Har själv använt det några gånger och upplevde ingen sveda. Men det kanske är olika.
    //Maggis
  • Vi 5

Vi använder lavemang till vår 14-månaders varannan dag (sedan ca 5 mån) för han kan inte bajsa själv. På barnkliniken har de sagt att resulax är det bästa för det är mildare för små barn. Finns på apoteket. Nu när han vant sig så går det bra, vi försöker göra en trevlig stund och han får sitta på pottan (efter att vi gett lavemanget på skötbordet) och så läser vi en bok som han tycker om.

• Bea78
    Sonen fick Microlax igår och visade inga tecken på att det skulle svida, och på Barnläkarmottagningen sa dom inget om det heller...
    ~ Mamma till Noah 020405 & Tim 040918 ~
Svar på tråden Nån som har erfarenhet av Microlax?