• Taffer

Får lätt blåmärken..

Jag har så himla lätt att få blåmärken och jag har nog alltid haft ganska lätt för det, men nu dom senaste månader har det nog blivit värre, eller så är det bara jag som lagt märke till det mer.
    Precis nu har jag ett stort på undersidan av överarmen, och mänger på benen. Alal är relativt nya och jag vet itne var jag har fått dom ifrån. Det räcker nästan att jag stöter emot nått ltie lätt och så är det där. Vad kan det bero på? Brist på någon vitamin eller något? Jag har även på sistone börjat fälla ganska mycket hår...

• Svar på tråden Får lätt blåmärken..
  • Kristin24

gå till en läkare så de får ta prover, då ser de vad du har brist på.

Go och glad Kexchoklad
  • copycat

Helt ärligt så borde du gå till en läkare och kolla upp det!

Behöver ABSOLUT inte vara något allvarligt....men bättre att kolla upp sådant!

• Taffer

Usch, ja jag borde kanske det. Hatar bara att gå till doktorn för sånt, känns liksom så klöjligt på nått sätt, men ja det är väl bäst då.

• Taffer

Var inte så länge sen jag var hos läkaren för en annan sak och då tog dom massa blodprover och allt var ok, men dom kollade nog inte efetr sånt såklart.

• Jenny83

Jag har alltid haft lätt för att få blåmärken, behövs inte mkt för att dom ska bli VÄLDIGT blå och stora.
    När jag har varit gravid har dom kommit ännu lättare än tidigare.
    Vissa kanske bara lätt får blåmärken. Min mamma får oxå jätte lätt blåmärken.

• Taffer

Någon annan som oxå får blåmärken lätt och vet vad dom har brist på? Eller om det är något annat? Likadant det med håret. Ska gå till doktor med det, men är itne hemma just nu och vill gärna ta det näe jag väl är hemma.

• Taffer

Jenny83: Jo det är väl kanske så, vissa får kanske det lättare. Kanske inte ska vara orolig efetrsom det altid varit såhär, typ? Värre kanske om man helt plötsligt fått det lättare. Fast, ja det har ju blivit lite mer nu....

• missFebe

ja har jättelätt att få blåmärken & tappar mycke hår-ja har iaf järnbrist.Men sen e de olika på olika personer,vissa får jättelätt & andra inte.

• Anonym (BLÅ)

I början av året fick jag massa blåmärken så jag tog kontakt med vårdcentralen, dom skickade mig på tester om blödarsjukan.
    Jag gjorde testerna två ggr för de första var inte bra men tillslut visade de sig att jag inte tål IPREN som jag alltid ätit när jag haft ont i huvudet eller mensvärk.

• Taffer

missFebe: Ok. Jo det är väl så. Enklast är nog helt enkelt att jag uppsäker en läkare, om inte annat så för att jag tapap hår dör det har blivit extremt mycket på senaste tiden. Det finns överallt!

Anonym (BLÅ): Ok, ja så kan det ju vara. Jag är rätt säker på att det itne är så för mej, jag tar väldigt sällan värktabletter, men det visar ju bara att det kan vara något som itne år så vanligt.

• Anonym (BLÅ)

jag hade ätit 2 st ipren jag äter de väldigt sällan

• Taffer

Anonym (BLÅ): ok. Jag har haft ganska lätt för det alltid, typ, men nu den senaste tiden har det blivit värre. Det är väldigt länge sen jag tog några värktabletetr alls, så jag tror inte det är pga det, men man vet ju aldrig. Fick du blåmärken långt efetr att du tagit dom iprenen, elelr det var bara kort period efetr?

• Kristin24

När jag ammade Elsa så fick jag lätt blåmärken och började blöda näsblod lätt. Då tog de massa prover och det visade sig vara brist på folsyra.
    Jag började äta folsyra och det blev genast mkt bättre.  Men som sagt du bör ta prover för att fastställa vad som orsakar blåmärkena.

Go och glad Kexchoklad
  • Anonym (BLÅ)

ca 3veckor efter bara ploppa dom upp. Dom flesta kom på benen

• Taffer

Kristin24: Ok, minsn inte hur det var när jag ammade. Men kan det vara nått som sitetr i ifrån då tro? Är över 6 månader sen jag slutade amma.

• Taffer

Anonym (BLÅ): Vad märkligt, då är det ju knappast det man misstänker. Aja, ska ringa läkare sen och se vad det kan vara. Innan har det varit ganska mycket, men nu är det extremt! Fast nu har man en son som sparkar på en oxå..

• Anonym (BLÅ)

Tror inte de e något farligt.
    Men de e nog bra om du kollar upp de!!

• Taffer

Anonym (BLÅ): Tror itne jag helelr, bara reagerade när det blivit mer.

Svar på tråden Får lätt blåmärken..