• Armani

Varför blir det som små larver i riset och dyl???

Skulle precis öppna burken som jag har ris i och ser då sånna där äckliga små larver(??) å där.... Någon som vet varför det blir så? Och vad det är för något? Och hur tusan kommer dom in i en glasburk med tätt lock?

Såg ju inte så jätte fräscht ut iaf, min matlust försvann rätt snabbt

• Svar på tråden Varför blir det som små larver i riset och dyl???
  • Freiya

blä säng ut alltihop.

kolla igenom andra påsar och burkar, kan hända att du behöver rensa ut hela skafferiet.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Armani
    Freiya skrev 2007-07-04 17:38:04 följande:
    blä säng ut alltihop.kolla igenom andra påsar och burkar, kan hända att du behöver rensa ut hela skafferiet.
    Ja visst är det äckligt! Men saken är den att riset är inte gammalt och det är inte längesen jag rensade där inne. Vi har en ventil inne i skafferiet, kan det komma därifrån??

Vet ju att det kan komma sånna i tex mjöl och så, men varför och hur??
  • Irres mamma

Kan vara mjölbaggar. Om du har tur kom skadedjuren hem till dig just via rispaketet. Har du hela tiden haft det i en tätförsluten burk kan din övriga mat ha klarat sig. Har du otur blir det som för oss. Mjölbaggar lite här å var! Vi kontaktade Anticimex å fick hjälp.

Du kan läsa mer om det här:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m21264516.html

Lycka till!

• Armani

Irres mamma skrev 2007-07-04 23:01:20 följande:

Kan vara mjölbaggar. Om du har tur kom skadedjuren hem till dig just via rispaketet. Har du hela tiden haft det i en tätförsluten burk kan din övriga mat ha klarat sig. Har du otur blir det som för oss. Mjölbaggar lite här å var! Vi kontaktade Anticimex å fick hjälp.Du kan läsa mer om det här:www.familjeliv.se/Forum-5-72/m21264516.htmlLycka till!
    Kollade nu på anticimex hemsida och hittade till slut hur mjölbaggarna ser ut som larver, och ja det verkar vara sånna.
    Eftersom jag haft riset i en glasburk med tätförslutet lock så hoppas jag att dom inte kunnat sprida sig. Har inte sett någon skalbagge iallafall utan "bara" de här larverna.
    Nä usch, de blir nog till att kasta det mesta ändå.
  • LillaLinan

stackare...nu har du säkert det i hela skafferiet...hände mej å höll på att aldrig bli av med eländet!

~*~mamma till Engla 061227~*~
  • Irres mamma

Bor du i hresrätt så bör hyresvärden bekosta Anticimex-hjälp. Kolla annars om du har täckning för det i din hemförsäkring.

Men det böehöver ju inte vara någon fara. Kan ju ha varit i bara riset å inte hunnit sprida sig.

• Armani
    Irres mamma skrev 2007-07-06 12:08:10 följande:
    Bor du i hresrätt så bör hyresvärden bekosta Anticimex-hjälp. Kolla annars om du har täckning för det i din hemförsäkring.Men det böehöver ju inte vara någon fara. Kan ju ha varit i bara riset å inte hunnit sprida sig.
    Nä, bor i bostadsrätt.... ska kolla vår hemförsäkring, om den är till någon hjälp.
    Usch, jag har inte ens vågat öppna skafferiet nåt mer
    Ska nog ta hem några sopsäckar och kasta allt som dom kan tänkas finnas i och sen diska alla burkar med riktigt hett vatten. Lägger dom mycket ägg dom där små äcklen???
  • Armani
    LillaLinan skrev 2007-07-05 09:16:40 följande:
    stackare...nu har du säkert det i hela skafferiet...hände mej å höll på att aldrig bli av med eländet!
    Men usch... det lät inte alls trevligt Hur blev du av med dom?
  • pajas01

usch fick de i min förra lgh inte alls lätt att bli av med fick slänga allt precis allt.. å sen städa städa städa... sen fick jag ha mjöl socker rubbet i plastpåsar i några månader...

• Irres mamma

Om man ändå slänger all mat kan man ju lika gärna låta Anticimex komma å bespruta innan man köper ny, så man slipper slänga fler gånger.

Svar på tråden Varför blir det som små larver i riset och dyl???