• Leias mor

Åksjukemedicin till 2,5 åring?

Hej!

Semestertiderna närmar sig, och vår lilla tjej är väldigt åksjuk. Fösta gången hon kräktes av det var hon drygt ett år.

Vi har testat receptfria armband från apoteket, som trycker på en punkt på handleden, men dessa hjälper ej. Vi sitter beredda med en spypåse hela tiden. Det blir lite jobbigt med tanke på att vi nästa vecka ska åka ca 35 mil t/r.

Är det någon som vet om man kan få medicin mot åksjuka till ett så litet barn.

Vore tacksam för svar!

• Svar på tråden Åksjukemedicin till 2,5 åring?
  • Linda N

Kommer inte riktigt i håg men jag tror att vi gav 1/4 postafen, förra sommaren när våran son var två år. Fråga på apoteket.

• Fia 85

Hejsan.
    Felicia Fick åksjuketabletter, som våran läkare skrev ut te henne pga att hon va så liten o då behövdes läkarrekomendation, men det finns reseptfritt på apoteket. men kommer inte på just nu va dom hette. men hon fick iallfall ta en fjärdedels tablett vilket va väldigt lite men det hjälpte. Tror vi fick dessa tabletter när hon va 11 månader.

• snuttP

Jag kollade det till min son. Det jag fick till svar var att kontakta en läkare. Tyvärr va det rätt så nära inpå våran resa då och han va 2½ år, så på bussen i Bulgarien så gav jag honom en halv tabl. Det fungerade bra. Det va postafen. men bäst att prata med en läkare först.

• Storasyrran

Vår ena tjej har också varit mycket åksjuk från ung. ett års ålder. Jag har inte velat stoppa i henne medicin utan att få läkargodkännande, och det har vi inte fått. Jag har dock en bekant som är receptarie, och hon hävdar att man kan ge en tredjedels vanlig åksjuketablett. Vår "medicin" har varit att underhålla så att hon inte tänkt på att hon blir åksjuk. Det fungerar eftersom det till så stor del hänger på psyket. Efter en långresa är man hjärtligt trött på barnvisor och ramsor, men det är det värt bara man slipper spyorna...

• Leias mor

Tack för era svar! Kramar

• Teskedsmamman

Enligt BVC är det ok att ge barn över 1 år postafen, dosering finns på paketen tom.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 38
Svar på tråden Åksjukemedicin till 2,5 åring?