• Mamma till viljestark dotter

Hur ofta byter ni nappflaskor?

Har läst någonstans att man ska byta vällingflaskor var sjätte månad. Undrar nu hur ofta ni byter? Kan säga att det var väldigt länge sen jag gjorde det. Vad kan vara skadligt med att ha flaskorna länge?

• Svar på tråden Hur ofta byter ni nappflaskor?
  • Cassanna

Hoppsan...hade jag ingen aning om...Vår dotter har haft sina flaskor sen hon var 6 månader så...snart 1 år utan att byta men vi kokar dom ibland!

• LuMa

Eh. Har jag aldrig hört.
    Sonen har samma flaskor som han har haft sen han började dricka välling vid halvåret och nu är han fyra år. Har köpt till någon flaska men alla används, vad skulle flaskorna få för fel? Det är väl napparna som behöver bytas ut?

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Mupp

Oj, ja, jag säger som de ovanstående. Vi har haft samma flaska sen vår dotter föddes för snart 14 månader sedan. Verkar inte vara något fel på den. Dinapparna byter vi dock var tredje månad typ.

• Tonx

En gång per år köper vi nya flaskor, och nya nappar var annan, var tredje månad.

Flaskor bör bytas ungefär 1 gång per år eftersom plasten vid slitage frigör gifter som går ut i maten.
    Knappast döfarligt, men inte bra eftersom gifterna går ut i kroppen och lagras där.

Det gäller förövrigt inte bara nappflaskor, utan all plast man använder till mat.

• Theia

flaskorna har vi inte bytt ut alla men napparna till dom buter vi ut likadant med hennes vanliga nappar

• Litheo

Har haft samma till sonen i 18 mån. Det är väll bara o diska, ingen har väll dött av det!

• Jessica24

Har aldrig hört att det skulle finnas ett "bästföre-datum" på nappflaskorna.
    Däremot på själva nappen.

Vi byter OFTA då jag tycker det är kul att köpa nya flaskor. Finns jättemånga roliga och fina mönster.

♥ Victor 14/3-2006 ♥ +
  • karlstadtjej

kokar man både flaskor och nappar och bytar ut napparna emellanåt, så ser jag ingen anledning till att slänga flaskorna om de inte börjar se slitna och dåliga ut!kanske vara extra noga när det är riktigt varmt med diskningen! Ibland får man tänka på vad som är rimligt och använda sunt förnuft...vara lite kritisk till saker man hör och läser!

• Trogga

Nappar har jag hört att man ska byta omkring var tredje månad. Om de används dagligen. Men inte om flaskor, de slit inte på samma sätt som napparna. Sen kokar man dem med jämna mellanrum

En rakad perser ser väldigt grotesk ut
  • meuf

Jag hade inte heller hört det förut, men nappflaksor och andra plastförpackningar läcker bisfenol A i mikroskopiska mängder, men är de över 2 år så läcker de betydligt mer tydligen. Tack Tonx! Jag kommer personligen att byta ut våra nappflaskor för säkerhets skull. Och just det ja, det är just vid upphettning som de kan läcka mer än de borde. Så att sterilisera d v s koka ökar risken för läckage.

• Tonx

Ah, man gör ju som man vill, som sagt, ingen har väl dött av gamla nappflaskor.
    Själv tycker jag inte att det är så jobbigt att köpa nya en gång per år, och som nån sa, det är ju kul, dagens nappflaskor finns ju i mängder av fina varianter!

• Makenzi

Vår son har samma flaskor som han haft sen han var en pyttis Jag satsar på att byta ut "napparna" till dem istället och ibland kokar jag rubbet

• guldplutt

ojdå. vi har byttt typ... aldrig. har köpt till en större storlek på flaskan bara, för kanske 6 månader sedan. napparna kan jag förstå att man kanske skulle byta ut (får nog göra det, btw) men varför flaskorna? de blir väl inte smutsigare än ngt annat? det borde väl räcka att diska dem i maskin som man gör med vad som helst?

• Makenzi

Guldplutt: Håller med, tycker det är liiiite väl hysteriskt om man ska behöva göra det. En rejäl diskning gör susen*tycker*

• Show n tell

jag har hört att när flaskor börjar ändra färg från klart genomskinligt till svagt svagt gult så skall man med en gång kasta bort den.. det står tom i bruksanvisningar till bröstpumpar o så... har för mig att det har stått på vissa nappar att de skall bytas ut efter 1 månad... men jag är inte super säker heller....

Svar på tråden Hur ofta byter ni nappflaskor?