• älsa

Stockholmsvitt eller antikvitt? Någon som är bra på vitt???

Tänkte måla om här hemma och undrar vilken av de vita nyanserna som inte drar så mycket åt det gula hållet?
    Någon som kan tipsa om snygg vit färg som inte är gulvit?
    Vad är skillnaden på Stockholms-vitt och antik-vitt?

• Svar på tråden Stockholmsvitt eller antikvitt? Någon som är bra på vitt???
  • Butterscotch

Med risk för att vara helt ute och cykla skulle jag säga att Stockholmsvitt drar lite åt det gula hållet (lite ägg-tonad, fast den ser ju inte gul ut med blotta ögat) medan antikvitt är väl något grå?

Jag brukar be om hjälp i färgaffären, de har (oftast) bra koll! Lycka till med målandet!

• mama77

Båda de vita färgerna du föreslagit går åt det gula hållet.
    Välj BRUTEN vit..
    De är snyggt

lycka till

5 dagar kvar
  • stumpisen

Jag bad oom stockholmsvitt en gång och fick en gråbegiegrönbrutenfärg (finns tydligen två varianter) jag brukar alltid köra med s0502-y (lite gulare) eller 0502-y blir vitt o fint men inte kallt.

• mimmi006

Det är stor skillnad nu på s0502-y och 0502-y, fast en del säger att det inte ska vara det. Det blev nåt konstigt när de gjorde om NCS standardiseringen, så ta 0502-Y... den är vad jag kallar Stockholmsvit och antikvit, vit bruten mot gult utan att uplevas smutsig!

• emiliaoleia

När vi renoverade här hemma så andvände målaren stockholms vit och den är bruten åt det gråa hållet målaren sa att det var den vanligaste och att den är bäst ur smuts syn.

• emiliaoleia

Vår målare så och skrattade att den just kallades stockholms vit för att den är vit med lite damm grått i just för att det är så smutsigt där. Men det kanske han och hans kollegor hittat på själva.

• mama77
    emiliaoleia skrev 2007-07-05 08:11:18 följande:
    Vår målare så och skrattade att den just kallades stockholms vit för att den är vit med lite damm grått i just för att det är så smutsigt där. Men det kanske han och hans kollegor hittat på själva.
    Precis..om du går till en färgbutik och ber om stokholms vit får du en vit som går åt det gula hållet.
    Har en målare här hemma
    5 dagar kvar
  • SofiaO

Vi har Stockholmsvitt på vissa detaljer i vårat kök. Skulle nog säga att våran går mer åt det "gråa" hållet....

Jag tycker det är fint

• mama77
    ja de är det som är grejen, att de är OLIKA från olika leverantörer av färg.
    MEN den som är "orginalet" och kallade stockholmsvitt är lite åt det gula hållet -inte alls mycket.
    Så säger man stockholmsvitt i hopp om att få den gråare -så kan de ju bli fel

Ska man hitta en bra vit färg så finns det massor av hjälp i måleributiken.
    5 dagar kvar
  • älsa

Tackar för alla svar! Inser att det är bäst att gå till färgaffären så det blir den nyans jag tänkt mej!

Svar på tråden Stockholmsvitt eller antikvitt? Någon som är bra på vitt???