• mikalala

hjälp med decoupage!

Hej jag har varit lite inne på det här med decoupage ett tag men inte testat än. Nu har jag hittat ett jättefint presentpapper som jag skulle vilja klä in en byrå med men behöver litet tips från mer erfarna.

frågor jag har är dels vad som blir bäst och billigast, samt tips på lim och lack etc. Det blir ju en del lim och lack som går åt då det är en hel byrå...

Hoppas på hjälp och många tips!

• Svar på tråden hjälp med decoupage!
  • Mazzy

Trälim! Späd med lite vatten och limma fast papperet. Vanligt vattenbaserat möbellack ovanpå för att skydda papperet! Funkar hur bra som helst (jag använde det när jag gjorde sonens säng, bild i mitt galleri) och är mycket billigare än decoupagelack! (Ska man decoupaga väldigt tunna papper, typ servetter, är det dock bättre med riktigt decoupagelack)Lycka till!

• mikalala

Mazzy: Jättesnyggt helt i min smak! vad har du använt för papper där? Tack för tipsen det verkar bli mycket billigare än decoupagelimmet trälim har jag ju hemma redan också!

• Mazzy

Jag köpte papper på Panduro, men eftersom papperet var för litet för sängen målade jag bakgrunden och klippte ut blommorna och decoupagade fast dem.

• mikalala

Mazzy: okej hur är det papperet i tjockleken?

Ska köra igång med projektet idag

• Mazzy

Det var sånt scrapping-papper, vet inte gram och sådär, men tjockare än presentpapper brukar vara. Men jag har satt tunnare papper (typ presentpapper) på en byrå en gång också och då använde jag också trälim med vatten i. Späd så det inte blir så "segt". Om det är segt att stryka på är det lätt att man har sönder papperet. Hoppas det går bra! Vill jättegärna se en bild när du är klar! :)

• mikalala

Mazzy: det gick bra med limningen men ordentligt problem med lackningen han bara rolla två drag som tur var då jag upptäckte att färgen från papperet släpper och färgar på det som lackas i nästa drag. Hoppas att det beror på att jag lackade för tidigt (4timmar senare) så att jag kan lacka byrån överhuvudtaget...

• mikalala

Det gick inte att lacka med roller på papperet så nu har jag sprayat hela byrånt med spray lack men då släpper limmet i kanterna *suck* kanske måste gå på och limma där eller vad gör man åt det?

• Mazzy

Hm, vad har du för lack? Är det nå't lösningsmedel i som gör att färgen släpper? Prova om det går att "dutta" fast hörnen med lite lack på en pensel.

• Tina med ängeln Christoffer

Jag har tänkt prova göra det på barnens byrå. Både jag och barnen är nalle puh frälsta. Går det att använda bokmärken också. Kan man blanda olika sorters papper eller ser de dumt ut? Tex. bokmärken, figurer från planscher och omslagspapper osv.

• mikalala

nä det var bara vattenlösligt tryck på papperet så det funkade inte med vattenbaserad lack fick ta alkydbaseradspry sedan har jag limmat med trärimmet i kanterna nu så jag tror det håller ska sätta in en bild imorgon

• mikalala

har lagt in bilder i galleriet nu (de blev dock felvända men orkar inte fixa det nu) bara att kika...

• Mazzy

Mikalala: Jättesnyggt!!! Tina: Bokmärken går jättebra! Och klart du kan använda olika sorters bilder/papper. Håll dig till ett tema och välj papper som är någorlunda lika i tjocklek så ser det nog alls inte dumt ut! Eller varför inte måla en snygg bakgrundsfärg och sedan "decoupaga" en egen Nalle Puh saga på?

• Tina med ängeln Christoffer

Jag har funderat på att måla om byrån och sedan bygga upp miljöer på byrån men bilder eller olika scener tagna från Nalle Puh eller hur man nu ska förklara. Så jag hade inte tänkt sätta ut lite Nalle Puh bilder planlöst utan bilder på träd och deras hus och sjön med bron där de brukar leka osv.Har funderat lite på om jag ska måla undre halva av byrån gräsgrön och övre halvan blå. Så att det blir himmel och gräs. Tänkte först testa på papper för att se hur det blir. Förslag och tips tas gärna emot. Det är första gången jag ska göra något sådant här över huvud taget. Jag är inte så konstnärlig av mig.

• Mazzy

Tina: Skissa upp hur man tänkt sig på papper först är jättebra! (Hm...jag är själv ofta för otålig för att göra det, så det blir mer "trial-and-error" liksom, men ändå...)Och jag tycker det låter som en bra idé till dina barn med scener ur Nalle Puh (var lite så jag menade också, med "egen Nalle Puh saga")Varför inte ta med några favorit citat också? Och illustrera citaten med "scenerna"? Lite pilligt att skriva snyggt med pensel, men det finns billiga alfabets-schabloner eller så kan man ju använda gnuggis alfabet!

• Mazzy

En "scen" per låda kanske? Då blir det fler små projekt istället för ett stort och så kan du prova dig fram - blir du inte nöjd så behöver du bara slipa av en låda istället för en hel byrå : )

• lilarina

tack tjejer det va mycket tips,holler själv på lite grann,har lite bilder på min sida utlagda,
    kram karina

Svar på tråden hjälp med decoupage!