• Plutten Augusti07

Mer än jag som valt fel utbildning/yrke?

Jag känner mig så matt för tillfället....har 1 år kvar på min lärarutbildning och känner mer och mer att detta inte är rätt för mig, jag vill inte jobba med detta i resten av mitt liv. Valde bort juristutbildningen av någon korkad anledning och varje vecka får jag höra -"Varför blir inte du jurist?" Tom min egen advokat kommenterar detta!

Känns så meningslöst att ha lagt ner energi på en hel utbildning när jag bara längtar efter att få börja på nästa...

Någon mer som känner som jag?

• Svar på tråden Mer än jag som valt fel utbildning/yrke?
  • Olgas

Börja om nu isf. Känns det så fel så gå tillbaka till jurist-linjen. Annars är risken att du ångrar dig för all framtid. Hur kul är det att gå till ett jobb som man inte trivs med? Hur kul är det att gå och betala studieskulder till ett yrke du inte vill ha?

Du har ett år kvar på lärarutbildningen, ett år är mycket pengar i lån. Avbryt nu, ta ett sabbatsår och kanske fundera på vad du egentligen vill. Gå tillbaka till juridiken eller lärarutbildningen - beroende på vad du kommer på att du vill bli.

Det är mitt råd

• rasajj

ja, jag kanner att jag valde fel utbildning. Jag ar forskollarare, och alskade det jobbet, tills jag fick egna barn. Nu vill jag att mitt arbete ska ge mig nagot annat an vad mina egna barn ger mig. Jag kommer att skola om mig. Men har inte riktigt valt till vad, annu.

• giftgrodan

Jag har lyckats välja fel två gånger :P Först gick jag ett år på en utbildning, sen gick jag tre år på en annan. Känner mig alldeles för gammal för att omskola mig (men det är jag ju inte egentligen) och så vet jag inte alls vad jag vill göra istället :/

• emmizenma

Har oxå 1 år kvar av lärarutbildningen...
    Ibland känns det helt rätt men därimellan ångrar jag mig!
    Min dröm är att få jobba med handikappade barn eller med behandling av något slag så helt fel ute är jag ändå inte.

Men rätt många som jag vet pluggar eller har pluggat till lärare har fått denna kännsla när man har runt 1 år kvar. Vissa har pluggat klart och andra har börjat med annat.

Hoppas du kommer på hur du vill göra! Lycka till!

• maalisen73

jodå, jag har jobbat ett par år i ett yrke och skall nu omskola mig, önskar ibland att jag hade bytt i tid... lyssnat på magkänslan istället för alla förnuftsargument!

• Plutten Augusti07

Ja just nu känns det helt rätt att omskola sig, den utbilgningen jag redan har kan ju ingen ta ifrån mig.... Tar inte studielån så det är inget problem om jag väljer att fortsätta läsa färdigt.

Vi vill så gärna skaffa barn till nästa år och då har jag mammaledigheten på mig att verkligen fundera på vad jag vill....känns så svårt!

• Camillan80

Gör klart din utbildning! Du har bara ett år kvar och inga studielån, det är bara att grattulera. Själv är jag färdigutbildad lärare sen 2½ år sen. Funderar på att utbilda mig till sjuksköterska, vill gärna gå rödakorsets utbildning. En del av praktiken är förlagd i Afrika. Nu vet jag inte riktigt om det är utbildningen eller Afrika som lockar... Det kan ju bli billigare att bara ta en resa dit...

Gör klar din utbildning! Du kanske kommer på sen att du ändå vill jobba i skola. Slutar du nu har du "slängt bort" det du läst hittills.

• Ilithyia

Jag hann läsa i nära fyra år innan jag kom på vad jag ville göra, därefter påbörjade jag en andra lång utbildning. Visst var det tufft att inte ha studiemedel under flera terminer, och visst var det tufft att fortfarande plugga när kompisarna började jobba och tjäna pengar - men nu är det definitivt värt det. Och jag tycker inte att de där första åren var bortkastade!

Känn efter vad du vill, ta ett uppehåll och prova en termin eller två på juristprogrammet, eller ta ett uppehåll och bara fundera - ibland behöver man få lite perspektiv för att våga förändra - eller för att känna sig tillfreds.

Själv tog jag nog aldrig ett aktivt beslut att plugga hela min andra utbildning, jag kände mig liksom för termin för termin och helt plötsligt var jag mer än halvvägs och då var det mycket lättare att hänga kvar.

Man får liksom göra lite överslagsräkning i huvudet - få se, 35-40 år kvar till pensionen, fyra-fem extra år att plugga, är det värt det? Så här i efterhand säger jag tveklöst "ja", men när jag mitt uppe i studier utan studiemedel var jag nog mer tveksam...

• Möjlig mamma

Hej hej!
    Ja, jag valde fel utbildning. Jag läste ekonomi i 2 1/2 år på högskolan och kände att det var verkligen inget för mig.
    Då valde jag att börja om och läs till lärare och det är något som passar mig. Jag trivs väldigt bra med utbildningen och det kommande yrket. Nu har jag 1 1/2 år var på lärarutbildningen.

Om du vill bli jurist så önskar jag dig lycka till med den nya utbildningen och håller tummarna att du ska trivas med den utbildningen! Det är verkligen jobbigt och tråkigt när man känner att man har läst fel men som tur är så kan man alltid börja om!

Lycka till!

• Miss Lau

Precis som jag

Läste först en halv termin juridik men började sen på lärarhögskolan istället. Med ett år kvar till färdig förskollärare kände jag hur fel det hela var!  Jag hoppade av och nu börjar jag till hösten på juristlinjens termin 8. Bara ett år kvar alltså!

Jag har aldrig ångrat att jag hoppade av lärarutbildningen för att läsa juridik istället.

Gör det du känner känns rätt, det är aldrig för sent att ändra sig.

Lycka till!

• Plutten Augusti07

valmar: Var läser du? Vet du vad intaget ligger på?

Jag känner mer och mer för varje dag att detta är INTE min grej....jag vill verkligen inte bröja jobba som lärare....

• Miss Lau

Jag läser i Stockholm men har ingen aning om vad intaget ligger på. Kanske går det att se på vhs hemsida?

• elma

här är en till som gjort fel val i livet...har med mig en lärarutbildning(fritidspedagog) och jabbade med det i 5år men när jag var föräldraledig kände jag att jag ville inte tillbaka...sökte in på juristutbildningen och det är vad jag läser idag, har två år avklarade och 3år kvar. Känner att jag gjort rätt, min personliga utveckling har bara pekat uppåt och familjelivet funkar med.

• Gabriella S

Jag har ämnesteoretisk behörighet i två ämnen för gymnasiet, och påbörjade en gång praktisk-pedagogiska året på Lärarhögskolan.

Jag fick samma insikt när jag var ute och vik:ade i skolorna och närmade mig verkligheten. Den där känslan av att livet var SLUT om man började jobba som lärare... Att det inte kunde hända så mycket mer.

Jag blev nästan avundsjuk på en del av mina duktigare elever, för jag tänkte att de hade antagligen så mycket mer spännande liv framför sig när de kom ut från skolan. Medan jag skulle gå där och harva hela livet i dammiga klassrum och nerklottrade korridorer, i en konstgjord värld, med föråldrade läromedel. Och det mest utvecklande som skulle kunna hända mer i arbetslivet, skulle vara någon studiedag om året där man fick lära sig någon ny metod...

Nä - jag tror att ska man bli en bra lärare, så ska man ha en väldigt stark känsla för det. Och har man den så VET man det; då är det ingen tvekan! Antingen att man älskar sina ämnen och vill förmedla dem, eller att man har någon vision om att förbättra samhället genom att påverka det uppväxande släktet, eller att man älskar barn/ungdomar i den åldern som man ska undervisa... Helst en blandning av alltihopa!

Om man bara ser det som en födkrok, och kommer på sig med att räkna åren till pensionen hela tiden, så blir det inte bra...

• Den lyckligt lottade

Hej!

Här är en till som mest troligt har valt fel yrke. Utbildade mig till sjuksköterska och jobbade 5 år. Fick sedan barn och när jag kom tillbaks till jobbet efter ett år kändes det helt fel. Tänker mest troligt skola om mig. Det får kosta både svett, blod och pengar. Man ska ju ändå jobba i 35-40 år till. Men det känns ju förstås helt vansinnigt att börja studera igen som småbarnsförälder.

Svar på tråden Mer än jag som valt fel utbildning/yrke?