• Skrutt i mage

plötslig spädbarnsdöd, hur vanligt?

hur stor risk är det med plötslig spädbarnsdöd?
    Tänkte mest på alla saker man "borde" skaffa för att förhindra det, men när min mamma va ung hade hon inget sånt och hennes barn överlevde.

hur många barn dör verkligen i det per år?

Kanske ingen som vet exakt här inne men någon som har en aning?

Jag vet inte om jag ska skaffa ett andningslarm eller inte... Visste inte ens att det fanna något sånt för ens några veckor tillbaka :S

• Svar på tråden plötslig spädbarnsdöd, hur vanligt?
  • pulmones

Hej!!

Det är ca 20-30 barn som dör per år i PSD. Hörde att det r ca 4 barn per 4000 födda som avlider .

Risken är störst mellan 1-6 månader, men med kulmen vid 3 och 4 månaden.

Du får lyssna till ditt hjärta och känna efter om larm är något för dig/er.

Läs lite på www.andningslarm.se och googla på techno medica AB.

Vi har använt babysenseII och de har aldrig falsklarmat under de året vi använde det, vi var jättenöjda med det. Fast det går ju inte att samsova det det...kan vara en nackdel.

• Skrutt i mage

vad menar du att du inte kan samsova? Jaha! du menar med bebisen i sängen. trodde du menade med sambo. (trött)

Jag själv tycker det e onödigt, alltså inte för andra som skaffar det. Alla e vi olika oroliga, men jag e mer den som hellre kliver upp flere ggr om natten å kollar, för tror jag kommer göra det även med ett larm för att vara säker. har oron i kroppen.

men om man följer de där tre reglerna så ska barnet förhoppningsvis inte dö. Usch, låter som jag chansar med mitt eget barn, men som jag skrev tidigare, jag KOMMER att gå upp å kolla hela tiden, med eller utan larm.

• Skrutt i mage

alltså, 1 per 1000 barn... alltså, 0,1 % möjlighet.. humm. ja det e ju för mkt det också egentligen men ändå..

de barn som dör i det, är de många av föräldrarna som har "slarvat" eller kan det verkligen hända ¨vem som helst, när som helst, hur försiktig man än är?

• qti88

Min son har slutat andas ett flertal gånger.. Men börjar andas själv igen sen, har ställt spjälsängen tätt intill min säng så jag hör hans andetag, somnar in till dom och jag märker på en gång om han inte andas.

• Teskedsmamman

Risken är 0,025% om inte lägre... alltså 1 barn på 4000. Risken är störst mellan vecka 4-16 och är inte helt borta förrän efter ett par års ålder, men från vecka 16 och uppåt i åldern så sjunker risken hela tiden.

Just nu orkar jag inte leta fram varifrån jag har hittat detta men kan göra det om du vill...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 38
  • Skrutt i mage

teskedsgumman; behövs inte, tack iaf :)

qti; ja, det kanske e någon instinkt vi kvinnor får. att alltig ligga på vakt, men var du inte oootroligt trött jämt då?

• Anna i Hult

Har inget andningslarm och tänker inte skaffa heller. Risken minskar om bebisen inte är för varm och det är bra om man "petar" lite ibland, de sover mindre djupt då!

• Skrutt i mage

"petar" bara lite så att det inte vaknar, men ändå inte sover för djupt?

jo, vet att man inte ska ha det för varmt, liggandes på mage och bland dem som röker.

• Lychee

Jag var superorolig i början, men jag läste också någonstans att det är 1 barn på 4000 som tyvärr går bort i detta. Då kändes det trots allt lite lättare. Jag har hennes spjälsäng står precis sida vid sida av min säng. och när jag vaknar på natten brukar jag lyssna efter henne. Hör jag henne inte, brukar jag lägga handen på henne, då andas hon bara väldigt ytligt, det är tydligen vanligt. Men så suckar hon typ "men åh! låt mig sova i fred" och då somnar jag om. 

Men jag är supernoga med att hon inte har för varmt.

Mina äventyr som nybliven mamma - theycallmeamilf.blogg.se
  • Dimisi

I början låg jag oxå och lyssnade, och vaknade då och då för att kolla så han levde. När vi skaffade larm var det så skönt att få sova utan oro och uppvaknanden.

Fast vi fick kämpa för att få lillen att ligga i vaggan. Han ville samsova. När han var åtta månader skippade vi larmet och lät honom sova i våra sängar. Men innan dess ville vi ha honom i vaggan så mycket som möjligt, för att kunna använda larmet.

Svar på tråden plötslig spädbarnsdöd, hur vanligt?