• Hallonmumrika

risgryn eller annat vid bröllop

min dotter gifter sig på lördag o jag ska ordna med nåt som vi ska kasta över brudparet när don kommer ut....undrar bara vad man ska ha som passar bäst?...med risgtyn o regn är det risk för fläckar på kläderna...vad fnns det för alternativ?...(vet att det ska regna på lö)

• Svar på tråden risgryn eller annat vid bröllop
  • Silverkatten06

Kasta inte risgryn, fåglarna äter det och sen sväller det i magen på dem.. Konfetti eller blomblad är ett mycket bättre alternativ!

• Taggtroden

Solrosfrön har jag hört de som haft :)

• enlitenbitkaka
    Silverkatten06 skrev 2007-07-05 00:09:23 följande:
    Kasta inte risgryn, fåglarna äter det och sen sväller det i magen på dem.. Konfetti eller blomblad är ett mycket bättre alternativ!
    Gammal myt....stämmer inte alls! Däremot ärkyrkan inte så förtjusta i att ha grusgången full av ris.

Rosenblad gör sig väldigt fint på bild! Gå till floristen och tala om vad du ska ha dem till så brukar man kunna få köpa de gamla rosorna till sänkt pris eller få demgratis....även om dem slokar så är kronbladen ändå användbara!
    .?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • Clever LG

Jag var på ett bröllop som gav såpbubblor till gästerna, blev jättefint på fotona och man slipper riset!

• drömhus
    Ronille skrev 2007-07-05 00:22:21 följande:
    Jag var på ett bröllop som gav såpbubblor till gästerna, blev jättefint på fotona och man slipper riset!
    Såpbubblor tänkte jag också på, men TS skriver ju att det ska regna på lördag och då funkar ju inte såpbubblor.
  • enlitenbitkaka
    Ronille skrev 2007-07-05 00:22:21 följande:
    Och i värsta fall får bruden fina fläckar på klänningen som hon fårdras medunder kvällen och aaaaldrig går bort...
    .?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • Clever LG

Sorry, missade det...Angående fläckar så finns det såpbubblor som inte avger fläckar. Om det blir regn så skulle jag satsa på rosenblad eller andra blommor!

• Hallonmumrika

tack för olika förslag...det där med rosenbad lät som en bra ide..ska kolla det

• MaddeK81

Var på bröllp i helgen och då delades det ut små påsar med små små vita hjärtan i nåt matrial som jag inte vet vad det va, kändes typ som pressat papper, som vi kastade på brudparet. Ska googla och se om jag hittar vad det var...

• Jenza

det finns nå frön som ser ut som ris men som inte är farligt för fåglarna. Säljs i djuraffärer.

• Vår Familj

men riset var ju inte farligt för fåglarna. Så de spelar ingen roll.
    Svårt att komma på nåt annat om de regnar..
    Smågrus kanske? haha näää.

• MaddeK81

Man hör alltid olika om det där med fåglar... Vad jag hört är att det ÄR förbjudet att kasta vanligt ris nu för tiden p.g.a. att det är farligt för fåglar. Sen kan jag undra om det är nån som har sett en hög med döda fåglar efter ett bröllop, men, men...

• Vår Familj

ja det hörde jag oxå förut men det var visst inte så.... ris sväller ju inte upp och blir jättestort i ljummet vatten.
    Men kyrkorna gillar väl inte att få massa ris där. Drar till sig råttor kanske..

• MaddeK81

Ok, då är det väl kyrkoansvariga som har spridit skrönan så dom ska slippa städa så förbannat då!

Tyckte det där hjärtformade bröllopsriset va väldigt fint iaf...

Svar på tråden risgryn eller annat vid bröllop