• evanill

Ngn som kan tyda den här drömmen??? Död.

Drömde ngt väldigt otäckt, jag vaknade av att jag grät!

Jag drömde att jag var väldigt skadad först, jag hade ett hål i halsen och blodet forsade,jag visste att det var nära döden. jag var hemma i min döda farmors lgh. Plötsligt var jag död men kunde prata m min omgivning ändå. Jag pratade m mina fosterföräldrar när de förberedde min begravning. Blev skjutsad på en bår och såg den öppna kistan jag strax skulle bli placerad i, och kände då panik. Panik att jag skulle ryckas ifrån min make, att detta var ett definitivt adjö. Jag frågade min mamma om jag skulle hamna i himlen, och då svarade hon; det får du väl se...?

Tårarna sprutade när jag vaknade! Det var så otäckt! Vad kan det här betyda?

• Svar på tråden Ngn som kan tyda den här drömmen??? Död.
  • maddis72

Jag drömmer exteemt mycket mardrömmar i perioder och har hänt de varit i klass med det du beskriver men oftast drömmer man ju inte att man är död, utan att man kan dö. Det är iaf min erfarenhet.
    Jag tycker det låter som du har mycket omkring dig nu, kanske nåt med relationen med din mamma du grubblar på med, medvetet eller undermedvetet???
    Paniken att ryckas från din make, det låter maktlöst, som om du intekan styra över saker i ditt liv som du önskar???

Lite spontant bara och hoppas du slipper drömma sånt i fortsättningen för är inte kul!

• maddis72

Kollade din sida nu och du har precis gift dig, med det kommer mkt tankar hur rejält det än var innan, är ju liksom på riktigt nu!

• evanill

Ja, kan ha att göra m det! Sen har jag inte en bra relation till mina föräldrar.
    Vi försöker emellanåt att skaffa barn med, och längtar!
    Funderar ändå vad död kan betyda när man drömmer. Ibland kan jag ha så groteska drömmar att jag funderar på om jag håller på förlora förståndet. Jag är ju som sagt nygift o jättelycklig!

• firhilwen

Att drömma om död ser ut att innebära att man står inför en förändring enligt de flesta drömlexikon...

Utifrån det får man titta på de känslor man har i drömmen och även på den situation man befinner sig i i den vakna världen...

• evanill

Tack för svar! Håller på att pussla ihop allt, så jag tror jag förstår varför jag drömmer som jag gör!

• maddis72

Har också hört någonstans att död i dröm innebär att födas på något sätt, som det skrevs innan, behöver inte betyda en ny person utan att man står inför en förändring...
    Jag tror mkt på problematiken kring dina föräldrar, att det är det som avspeglar sig för även om man känner sig lycklig och inte tror man påverkas så mkt så är det nog nästan det som påverkar en mest.
    Ni försöker också skaffa barn och då funderar man ju mkt på hur man kommer att bli som förälder och säkerligen funderar man ännu mer om man inte haft det tipp topp, att man inte sett hur en mamma fungerar, förstå mig rätt!

• evanill

Ja när du säger det så, så är det kanske!!

• flugsvamp

Jag drömde en dröm en gång som handlade om min mamma , mormor , morfar & morbror , vi stog bredvid ett fler tal tåg rälser & så var det ett tåg som åkte på alla do mhär rälserna då & min mormor o alla dom stog med mörkröda nästan visna rosor i famnen & det var mycket folk på läktarna runt omkring som satt o skrek
    typ som om det var en tävling ungefär.. ja men tillslut så la mamma sig på ett av spåren/rälsen & tåget kommer o kör över henne flera gånger o typ alla människor bara fortsatte att skrika men typ av glädje & min mormor o morfar & morbror gjorde ingenting utan bara stog där helt känslokalla och sen så la dom bara rosorna över henne o gick , det kom någon o la henne i e lådan ingen kista utan någon ful låda bara.. Jag vaknade efter det & kännde mig så rädd & måde skit dåligt , men jag vågade alldrig berätta det för mig mamma för jag skämdes och så var det så läskigt att jag inte ville prata om det!

Jag var kanske bara 7-8 år då.. men den drömmen kommer jag alldrig att glömma.

• evanill

Nä, det förstår jag. Det man drömmer kan sätta sina spår, jag minns väldigt många mardrömmar jag med från jag var liten. Konstigt att man kan bli så påverkad ändå, när man vet att det var en dröm?

• firhilwen

050916:

Ofta när man drömmer om andra personer så handlar det inte om de personerna utan andra sidor av en själv. I ditt fall drömmer du om flera personer som har nyckelpositioner i ditt liv och om du tittar efter vad de står för för dig, så kan du tolka den där drömmen som något helt annat än det den såg ut att betyda; nämligen att din mamma ska dö.

Om vi säger att din mamma för dig representerade trygghet så innebär drömmen att du känner dig otrygg då din välkända miljö har förändrats. Dina övriga släktingar har varsin innebörd även de! Om vi säger att din mormor står för klokhet och din morfar för grunden så kan vi även här se att de sakerna skakas om då du ser dem som känslokalla och att de inte bryr sig.

Tågen kan t ex betyda att du inte har egen kontroll över tillvaron och att beroendet (som är helt naturligt vid 7-8 års ålder) av andra för dig till platser där du kanske inte ville vara...

Nu är inte det här en tolkning av din dröm just men en sorts förklaring över hur det här med drömmar fungerar...

Man ska ju alltid titta på de känslor som drömmarna ger, sedan på de symboler som finns i dem och så behöver man titta på verkligheten och tolka drömarna utifrån det som ÄR.

Symboliken kan man få hjälp av från de drömlexikon som finns överallt, men det är som jag skrivit tidigare, bara förslag och man får se efter sin egen speciella innebörd...

• Hjuvik

Att drömma att man dör behöver inte vara något negativt. Det kan mycket väl betyda att du släpper något gammalt och börjar på något nytt.

• evanill

Hjuvik, ja det kan man lugnt säga att så är det för mig! Har gått igenom så otroligt mkt skit i livet och fick för ett halv år sen hjälp att äntligen se framåt, har börjat på ny kula. Så det stämmer in!

• Remsan

När man drömmer om död eller att man dör, så handlar det ofta om en transformation som man går igenom. Att man lämnar någonting gammalt bakom sig och går in i någonting nytt. En gammal del av ens personlighet, på något sätt, som dör.

• Tineling

Fallet

Hoppas det går bra att jag lånar din tråd Jag drömde i natt hemskt att vi åkte några mil norrut utanför Örebro. Det var en liten stad vi åkte till och när vi var i staden blev jag förvånad över så fina nya byggda hus och lägenheter det var en ?nybyggd stad?. Jättefina lägenheter som antar vara jättedyra och enligt mig så var det bara rika som byggde där bara de som hade råd.

Vi körde på vägen och saktade till sen gick jag ett bit promenad på trottaren så såg jag folk utanför lägenheter i balkonger med blommor och det var väl någon utekväll som många går ut då. Så såg jag en 4 vånings balkong de som satt där , en satt i fåtölj plötsligt så gick balkongen av så en tjej som satt i fåtöljen föll hjälplöst ner det var 4 våningar ner jag såg hur hon hjälplöst föll och såg hennes huvud hålla på komma ner först av kroppen i luftenn så hon kommer att dö så jag vände mig bort för att inte titta.

Obehagligt!

• Vill ju så gärna

Se i kista: oväntad glädje
    Se sin egen begravning: långt och lyckligt liv. I detta sammanhang kan nämnas att just det att man drömmer om sin egen begravning kan vara barndomsminnen som gör sig påminda i det undermedvetna.

d va ju inte riktigt d du drömde...men d va ju på väg till d---så d kanske betyder att du är på väg mot ett långt lyckligt liv, med oväntat glädje...=0)

Svar på tråden Ngn som kan tyda den här drömmen??? Död.